Miehen "oma aika"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yritän olla hiljaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yritän olla hiljaa

Vieras
Tarvitseeko teillä mies omaa aikaa iltaisin? Oletuksena siis se että itse hoidat lasta/lapsia kotona ja mies käy töissä. Entä sinä itse? Saman verran molemmille?

En tiedä onko oma ajattattelutapani jotenki kauhean "vääristynyt".. Mielestäni miehen "pitäisi" haluta iltaisin olla lapsensa kanssa sen sijaan että istuu tietokoneella tai katsoo telkkaria kun ilta on muutenkin lyhyt. No joo, ei ehkä kivasti sanottu, mutta kun tätä on lähes joka ilta kun olemme illan kotona :/

Minä taas kaipaisin illalla vähän paussia jatkuvasti päävastuussa ja saatavilla olosta. En vähättele mieheni raskasta työtä, mutta hän saa kuitenki tehdä sitä rauhassa ilman että joku vaatii kokoajana yhtä ja sittenkin toista ja kolmatta juttua, viihdytystä, leikkiä, seuranpitoa -joka on itselleni ainakin vaativana päivä toosi rankkaa.

Toki miehellekin pyrin järjestämään hetkiä olla tietokoneella, ottaa torkut tms.
Toisaalta hän sanoo ettei kaipaa omaa aikaa kun olen ehdottanut että lähtisin lapsen kanssa vaikka jonnekkin kyläilemään tms.

Miten teillä?

Meillä minä otan hetken omaa aikaa tietokoneella tms kun mies tulee töistä. Olen siis päivät lapsen kanssa kotona.
Mies käy harrastuksessa parina iltana viikossa.

No mun miehellä on treenejä työpäivän päätteeksi joka päivä ja viikonloppuisin kahdet päivässä, eli on paljon poissa kotoa. Kotona ollessaan ei tosiaankaan istu koneella tai kato telkkaria, vaan nimenomaan haluaa leikkiä tytön kanssa ja viettää aikaa perheen kesken. Toki miehiä on monenlaisia ja jos sun miehellä ei oo mitään harrastusta, niin ehkä kaipaa omaa aikaa muutakin kuin työtä?

Itse en juurikaan kaipaa omaa aikaa, käyn omissa treeneissä pari kertaa viikossa+satunnaisesti salilla/lenkillä. Saan omaa aikaa riittävästi tytön päikkäriaikaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja yritän olla hiljaa;23382790:
Tarvitseeko teillä mies omaa aikaa iltaisin? Oletuksena siis se että itse hoidat lasta/lapsia kotona ja mies käy töissä. Entä sinä itse? Saman verran molemmille?

En tiedä onko oma ajattattelutapani jotenki kauhean "vääristynyt".. Mielestäni miehen "pitäisi" haluta iltaisin olla lapsensa kanssa sen sijaan että istuu tietokoneella tai katsoo telkkaria kun ilta on muutenkin lyhyt. No joo, ei ehkä kivasti sanottu, mutta kun tätä on lähes joka ilta kun olemme illan kotona :/

Minä taas kaipaisin illalla vähän paussia jatkuvasti päävastuussa ja saatavilla olosta. En vähättele mieheni raskasta työtä, mutta hän saa kuitenki tehdä sitä rauhassa ilman että joku vaatii kokoajana yhtä ja sittenkin toista ja kolmatta juttua, viihdytystä, leikkiä, seuranpitoa -joka on itselleni ainakin vaativana päivä toosi rankkaa.

Toki miehellekin pyrin järjestämään hetkiä olla tietokoneella, ottaa torkut tms.
Toisaalta hän sanoo ettei kaipaa omaa aikaa kun olen ehdottanut että lähtisin lapsen kanssa vaikka jonnekkin kyläilemään tms.

Miten teillä?

Lisäys, meillä ei ole kummallakaan sellasia säännöllisiä harrastuskia että kotoa lähdetäisi minnekkään, eik kumpikaan niitä edes kaivata.

No meillä kyllä mies pääsääntöisesti istuu illat koneen ääressä ja kattoo telkkaria. :/ Eli ihan samanlailla hoidan lapset illalla kuin päivälläkin melkein. Iltapesut oon sentään saanut hänen kontolleen eli vie lapset iltapuuron jälkeen pesulle ja hoitaa toisen sänkyvalmiiksi sitten (meillä siis kaksi lasta) ja mä meen useimmiten sitten vielä iltasadut lukemaan.
Mä käyn säännöllisesti kaks kertaa viikossa harrastamassa ja oon silloin n.puoltoista tuntia pois ja yleensä se on siihen aikaan illasta, että palaan kotiin vasta kun lapset jo nukkuu tai ovat käymässä nukkumaan. Silloin iltapuurotuksetkin osuu miehelle. Ja kyllä itse ainakin kaipaan tuota hetken hengähdystä, tekee hyvää. =)

Me käydään molemmat nykyään jo töissä, mutta omaa aikaa on tarvittu aina.

Miehen ja mun rytmi on arkena niin erilainen, että mä otan oman ajan illalla ( en mee ennen puolta yötä nukkuun ) ja mies menee klo 21 maissa sänyyn lukeen ja nukkumaan.
Se sitten herää aamulla aikaisin ja ottaa omaa aikaa silloin.
Ja molempina aikoina lapset nukkuu.

Kun mies tulee kotiin niin hän on lasten kanssa , ulkoilee tai muuta ja minä olen koneella tai hoidan kotihommia. salilla käy pikaisesti ennen saunaa 45min ja laittaa joka ilta (paitsi iltavuorossa ollessaan ) lapset nukkumaan. Minä olen iltaisin rauhassa koneella.

Lisäys, meillä ei ole kummallakaan sellasia säännöllisiä harrastuskia että kotoa lähdetäisi minnekkään, eik kumpikaan niitä edes kaivata.

Se jonnekin lähteminen helpottaa kummasti sen oman ajan saamista. Kotona kun ollaan niin meillä vaikka oltaisiin sovittu että toinen vastaa lapsista niin että toinen saisi olla rauhassa niin kyllähän sitä silti vähän väliä joku lapsista pölähtää siihen jne.

Ei sen oman ajan tarvi olla edes mikään harrastus, vaikak niin että lähdet vain kaverin luo kahville ja mies jää lapsen kanssa kotiin. =)

Meillä miehellä on yötyö ja viiden yön putkien ajan olen yksin nukuttamassa kolmea lasta mikä meillä on aika haastava homma. Nyt ollaan sitten tehty niin että ennen miehen töihinlähtöä minä saan tehdä koiran kanssa 45min-1h reippaan lenkin minkä aikana mies usein keittää iltapuurot jo valmiiksi, Sitten on kivempi noin tuulettuneena päästä iltarutiineisin kiinni.

Kaikki tarvii omaa aikaa. Nyt kun itsekin on töissä, niin huomaa kuinka tärkeää on oikeasti saada rauhoittua työpäivän jälkeen. Myönnän kyllä itsekin syyllistyneeni mieheni oman ajan tarpeen väheksymiseen.