Miehen masennus

• Viestiketjun aloittaja Koukku
  • Ensimmäinen viesti
Koukku
Kokemuksia? Lapsuuden traumojen purkua? Mies yleensä tosi ihana, mutta lapsuudesta/murrosiästä jäänyt traumoja, jotka välillä purkautuvat. Olen jutellut miehen äidin kanssa asiasta, oli sitä mieltä että kannattaisi ottaa yhteys ammattilaiseen. Mies ei taatusti suostu! Ehkä voisin käydä itse juttelemassa.

Rasberry
mun miehellä ei masennus ole tullut lapsuuden traumoista vaan työuupumuksesta.
tää on sellainen aihe etten halua sitä näin julkisesti purkaa mutta voithan laittaa mulle yytä jos haluat vaihtaa ajatuksia :)

käy vaan ensin itse juttelemassa, kuuntele mitä ammatti-ihminen sanoo ja jos sit yrittäisit miehesi saada mukaan. Turha sitä on hävetä että käy juttelemassa pahasta olostaan. Mitä pikemmin masennukseen hakee ja saa apua, sitä nopeammin toipuu. Syvä masennus ei itsestään häviä. Lievälläkin on tapana toistua, vaikka välillä olisi helpompaa. Perheen jäsenen masennus käy raskaaksi kaikille ennen pitkää.

ja vielä sekin että masennuksen (ainakin vaikean) hoitaminen vie yleensä saman ajan ku mitä on ollu masentunu. eli jos miehes on ollu masentunu puol vuotta ni hoito kestää ainaki puol vuotta. jos miehes päättää olla menemättä hoitoon ja on masentunu kymmenen vuotta ni voi ottaa lähemmäs 15-20 vuotta parantua ihan totaalisesti. ja sit vielä ne masennuksen eri muodot..... niitäki on vaikeempia ja helpompia hoitaa, jotkut uusiutuu melkein aina ja poikkeuksetta, jotkut on parannettavissa kokonaan.

Koeta ihmeessä saada miehesi hoitoon. Mitä pidemmälle menee, sitä vaikeammaksi se muuttuu. Mies ei helposti masennustaan myönnä, hoitoon niitä on vaikea saada. Meillä vasta kolmas terapeutti oli sopiva, joka sitten yllättäen olikin julkisen terveydenhuollon terapeutti. Ensin kokeiltiin kolmea yksityistä. Minä jouduin pakottamaan oman mieheni hoitoon, vaikeaa se oli. ALussa mies aina syytti minua hoitotarpeestaan, mutta myöhemmin myönsi että ei muuten olisi selvinnyt.

Yhteistyössä