Miehen kommentti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja me siis sotketaan..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

me siis sotketaan..

Vieras
Minä olen äitiyslomalla, mies päivätyössä. Vauvanhoidon lisäksi teen tarvittavia perusjuttuja laittelen ruokaa, pesen pyykkiä, teen vauvalle ruokia pakkaseen, vien ulos, lakaisen lattioita, pesen pyykkiä. Jonakin päivänä enemmän, jonakin vähemmän, riippuen miten väsynyt olen valvottavista öistä jne. Mielestäni isompi siivous kuuluu tehdä yhdessä miehen kanssa, yksin lapsen kanssa sellaiseen on vaikea keskittyäkään. Mutta mies on jo useamman kerran tokaissut siihen, ettei hän viitsi sellaiseen ryhtyä, koska täällä kotona on aina niin paskaista kuitenkin. Että kun hän asui yksin, hänellä oli aina siistiä -> eli siis minä ja lapsi ollaan nyt syypäitä sotkuun, eikä hän siksi edes aio enää siivota. Valittaa, että vauvanruokaa löytyy lattialta tai milloin mitäkin. Meinaa, että minun pitää pitää kaikki puhtaana, ja koska en pidä, hän ei tee mitään. Mitä tällaiseen pitää sanoa?! On hieman eri asua asu yksin sinkkuna yksiössä, kuin olla perheellisenä... Eikö tuon pitäisi olla itsestäänselvyys, eikä tuollaista kuuluisi joutua edes perustelemaan! Tunnen epätoivoa...

Älä sinäkään sitten enää tee miehelle ruokaa, osta hänelle ruokatarpeita, pese hänen pyykkejään tai mitään muutakaan vastaavaa, koska ethän sinkkuna ollessasikaan joutunut huolehtimaan hänen asioistaan.

Jos tälle linjalle oikeasti mennään, niin sittenhän kyseessä on kämppäkaveruus eikä perhe. Perheen hyvinvoinnista kuuluu molempien puolisoiden huolehtia yhdessä.

Niin, ja vaika kämppäkaveruuslinjalle mentäisiinkin, niin eikös myös miehen kuulu huolehtia vauvan sotkuista? Ei todellakaan ole vain naisen tehtävä!

Täällä kanssa ajoittain tulee riitaa siivoamisesta. Mies yleensä tokaisee näin: mä käyn töissä. Ai että noi sanat ärsyttää minua!!!!!!!!!!!

Tekosyitä... Exän kanssa kuulin sellaista, että mikäli meillä ei olisi eläimiä, ei tarvitsisi KOSKAAN siivota -> koska eläimet olivat minun, minun kuului siivota.

Siis uskomattomia k-päitä maa päällään kantaa! Eikö perhe ole yhteinen yritys???? Ja yhdessä päätetty ja haluttu perustaa??? Itse en suostuisi elämään tuollaisen miehen kanssa enkä pystyisi häntä rakastamaan.
Voimia ap:lle!

Aikoinaan mieheni hituisen nipotti asunnon siisteydestä töistä palatessaan. Lapsen ollessa 9kk menin töihin mieheni vapaa päivinä. Siinä mies oppi, ettei olekaan niin helppoa hoitaa lasta, eläimiä, tehä ruokaa ja siivota. Ekana päivänä mies oli ajatellut todistaa kuinka helppoa kotona olo on (oli ollut sitä mieltä että olen lomalla kun olin äippävapaalla) ja kertoi kuin aikoo siivota, tehä ruokaa... kotiin tullessa ei ollut siivottu, ruokaa vasta teki kun lapsi oli nukahtanut.. tunnusti heti ettei olekaan niin helppoa! Sen jälkeen ei ole mutissut jos ei ole siivottu tmv. Siivotaan yhdessä tai erikseen kun on aikaa. Onhan lapsen hoito jo ilman älyttömiä siivouksia koko päivä työ.

Alkuperäinen kirjoittaja jätä miehesi yksin kotiin lapsen kanssa..:
Aikoinaan mieheni hituisen nipotti asunnon siisteydestä töistä palatessaan. Lapsen ollessa 9kk menin töihin mieheni vapaa päivinä. Siinä mies oppi, ettei olekaan niin helppoa hoitaa lasta, eläimiä, tehä ruokaa ja siivota. Ekana päivänä mies oli ajatellut todistaa kuinka helppoa kotona olo on (oli ollut sitä mieltä että olen lomalla kun olin äippävapaalla) ja kertoi kuin aikoo siivota, tehä ruokaa... kotiin tullessa ei ollut siivottu, ruokaa vasta teki kun lapsi oli nukahtanut.. tunnusti heti ettei olekaan niin helppoa! Sen jälkeen ei ole mutissut jos ei ole siivottu tmv. Siivotaan yhdessä tai erikseen kun on aikaa. Onhan lapsen hoito jo ilman älyttömiä siivouksia koko päivä työ.

Mun mielestä kaikkien miesten kanssa, jotka mussuttaa siitä, että vaimo on vain kotona lepposasti lomaillen lapsen/lapsien kanssa, pitäisi vaihtaa roolit päittäin viikoksi. Loppuisi nimittäin se jänkytys. Onneksi omani ei ikinä ole ollut sitä mieltä, että kotona olo on helppoa. Mutta kaveripiiristä näitä juntteja kyllä valitettavasti löytyy.

Miehesi on itsekeskeinen ja elää harhakuvitelmissa. Halusiko hän lasta yhtä paljon kuin sinä? Tee lista, mitä kaikkea sinä teet päivän aikana ja paljonko se vie aikaa ja voimia. Siihen päälle unen puute yms. Jos miehesi on fiksu, hän alkaa huomata sekä sen, kuinka vaativaa kokopäiväinen lapsen hoito on jo itsessään, että oman vastuunsa lapsesta ja kodista. Ilmoita hänelle, että olet tietyn päivän poissa kotoa ja silloin on hänen vuoronsa hoitaa yhteistä lasta ja kotia. Miksi olisi ylipäätään itsestäänselvää, että juuri sinä hoidat lasta ja kotia? Hänen pitäisi arvostaa sinun valtavaa panostasi kotiin. Hän on päässyt kuin koira veräjästä kun sinä olet (oletettavasti - ellei lapsenne ole adoptiolapsi) kokenut raskauden, synnytyksen ja pikkuvauvan hoidon.

Meillä jaetaan sekä vauvan hoito että kotityöt. Puolisoni käy tällä hetkellä töissä ja minä olen vanhempainvapaalla, myöhemmin vaihdamme osia. Olen joka päivä onnellinen siitä, että löysin tasa-arvoisen ja vastuuta kantavan puolison.

Samaa mieltä kuin muutkin, eli ei tuollaista tarvitse katsella! Älä tosiaan tee hänelle ruokaa, pese pyykkejä jne. vaikkapa viikkoon. Katso miten reagoi. Tai miehen ollessa lomalla/vapaalla lähde pois kotoa päiväksi (joka päivä) ja katso miten mies hoitaa hommat ja lapsen. No, tuo on ehkä hankalampi toteuttaa käytännössä...
Meillä kumpikaan ei tykkää siivota, mutta minä kotona ollessani pidän kämpän suht. siistinä. Eli pesen pyykit, laitan tiskit koneeseen (ja koneen päälle + tyhjennän sen), teen ruokaa n. joka toinen päivä, imuroin rikkaimurilla joskus pahimmat roskat ja pölyt. Yhdessä siivotaan kunnolla n. kerran kuukaudessa, jolloin jaetaan hommat puoliksi. Mies esim. aina imuroi ja minä pesen vessan. :) Muuten kyllä toivoisin mieheni osallistuvan arkirutiineihin enemmän. Esim. lapsen hoidossa vastuu jää aina suurimmaksi osaksi minulle, vaikka mies olisikin kotona. Hän tekee kyllä pyydettäessä mutta oma-aloitteisuus puuttuu.

Tuo on helppo testata, että lähde viikonlopuksi (tai vaikka yhdeksi yöksikin) pois, mutta älä käy kaupassa, älä siivoa, älä laita ruokaa. Siinä mies sitten näkee, että miten "helppoa" on yhdistää vauvan hoitoon ruoanlaitto ja kodinhoito. Kun tulet takaisin, niin muista ihmetellä, että: "Etkö sä olekaan imuroinut ja laittanut ruokaa valmiiksi, vaikka kerroin tulevani takaisin puolilta päivin...".

Kotiäitys ei tarkoita, että KAIKKI koti- ja hoitotyöt jäisi äidille. Valitettavan moni mies kokee, että hänen osuutensa vauvasta on se, että vetää pussien tyhjentämisen jälkeen varovasti vetoketjun kiinni, ettei jää kivekset vetskarin väiin ja se, että tuo vauvan synnyttyä palkan kotiin. Sorry, mutta se ei tosiaankaan riitä. Ei voi olla niin, että äiti on kotiäitiydessään kiinni 24/7 ilman mitään vapaata, kun taas mies on töissä 8 h ja sen jälkeen viettää vapaa-aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 789lke:
Ei voi olla niin, että äiti on kotiäitiydessään kiinni 24/7 ilman mitään vapaata, kun taas mies on töissä 8 h ja sen jälkeen viettää vapaa-aikaa.

Aivan. Minä ajattelen asian niin, että kummallakin pitäisi olla yhtä paljon vapaata. Tämä on varmasti useimmissa perheissä toivoton ajatuskin, mutta edes pyrkimys siihen suuntaan on parempi kuin ei mitään. Ei ole kohtuuton vaatimus, että äidilläkin olisi joka ilta esim. 2 h täysin omaa aikaa, sillä miehellä on luultavasti vähintään tuplasti sen.

Yhteistyössä