Miehen kiinnostus lasta kohtaan raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihme"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihme"

Vieras
Paljonko miehenne ovat osoittaneet kiinnostusta syntymätöntä lastaan kohtaan raskausaikana? Ovatko tahtoneet tunnustella liikkeitä vatsassa, lukeneet neuvolan oppaita tai osallistuneet omaehtoisesti lastentarvikkeiden hankintaan?

Millaisia isejä heistä on kasvanut?

Itseäni vähän huolettaa ettei lapsen isä juuri koskaan tahdo tunnustella liikkeitä, katsella vatsan heiluvan vauvan jumppaillessa tai oma-aloitteisesti silittelisi vatsaa saati puhuisi vauvalle. Onko niin että lapsen tulo konkretisoituu miehelle vasta syntymässä ja tällainen äidistä vähän välinpitämättömältä tuntuva käytös on ihan normaalia? Jotenkin sitä odottaisi toisenkin joskus innostuvan noista pienistä asioista.
Entä lastentarvikkeiden hankinta, oletteko äiteinä hoitaneet vertailut ja ostokset vai oletteko saaneet tulevan isänkin innostumaan lastenvaate, tutti, vaunu jne kaupoille?

Meillä mies alkoi kiinnostua lapsesta enemmän vasta lähempänä nt-ultraa. Ei varmaankaan halunnut iloita aikaisemmin, kun edellinen raskaus meni kesken.
Nyt kyllä silittelee kasvavaa vatsaa päivittäin ja tunnustelee liikkeitä. Hankintoja me ei olla tehty kun saadaan kaikki tutuilta. Mutta kyllä mies osti jo puutavaraa, jotta saa tehtyä mulle suihkuun penkin, jotta saan myöhemmin sheivattua jalkani kun vatsa on isompi. :D Turvakaukalo täytyy ostaa ja niitä vertailuja mies tekee innoissaan ja katselee kauppareissuilla millaisia muilla on.
Miehet on erilaisia. Joillekin se konkretisoituu vasta lapsen synnyttyä.

Munmies ei ollut raskausaikana kauheen kiinnostunut,kammeksuikin hiukan mahansisältä näkyviä liikkeitä. Vauvan kanssa oli sitten hiukan arka ja epävarma,mutta muuten kiinnostunut ja rakastava... erittäin hyvä ja ihana isä hänestä on alkukankeuden jälkeen tullut. <3

Ei meillä mies paljonkaa mahaa kosketeltu tai sille juteltu ensimmäisen laspen kohdalla. Lapsen synnyttyäkin mies oli melkoisen epävarma pienen kanssa eikä osannut luontevasti olla mitenkään kauhean isällinen. Sitten kun lapsi alkoi enemmän olla tietoinen maailmasta, miehen oli helpimpi olla hänen kanssaan.
Toisten lasten kanssa kiintymys ja yhdessäolon luontevuus tuli selvästi nopeammin ja jo mahakin sai enenmmän huomiota :)

Esikoisen isä ei ollut kiinnostunut raskaudesta, neuvoloista tai mahasta. Ultrissa oli mukana ja niistä tykkäsi ja alkoikin fiilistellä lasta. Ja kun kuultiin, että poika tulossa, niin mies suunnitteli jo tulevaisuutta pojan kanssa.
No eipä sitä tulevaisuutta ole vieläkään tullut, eikä lapsi ja isä ole tavanneet pariin vuoteen.

Kuopuksen isä oli taas alusta alkaen ihan mukana. Tuli neuvolaan mukaan jos vaan pääsi, hän halusi osallistua lasten tavaroiden hankintoihin, luki oppaita ja oli kiinnostunut. Jutteli mahalle ja odotti tyttöä syntyväksi.
Yhtä innostunut hän on vieläkin ja on paras isä lapsilleni :)

Mun mies taitaa olla aika samanlainen tässä asiassa kuin ap:n mies :)

Tuli kyllä kokeilemaan vatsaa kun pyysin, katseli lastentarvike vaihtoehtoja mitä tarjosin ja sanoikin ehkä jotain niihin. Mutta ei kyllä oikeastaan mitään tehnyt oma-alotteisesti. Loppuraskaudesta täräytinkin päin naamaa, että eikö sinua yhtään kiinnosta tää lapsi vai mikset oo yhtään innostuneen oloinen. Oli sitä mieltä, että vaikka näkee mun mahan kasvavan ja vähän liikkuvankin, niin on kauhean vaikea innostua tuommoisista asioista.

Nyt poika on kohta 7kk ja ei edelleenkään ole kauhean kiinnostunut lastentarvikkeista, vaan minä saan ne hankkia kuulema ihan rauhassa, kun se minua kiinnostaa :D . Ihan hyvä isä kyllä on ja viettää aikaa pojan kanssa ja hoitaakin ihan hyvin :p

Mun mies oli kyllä suhteellisen kiinnostunut. Kyseli vointiani ja kaikesta juteltiin paljon, lapsen liikkeistä sun muista. Ja hän luki paljon aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Suunnitteli kanssani tulevia ostoksia lapseen liittyen jne. jne. Ei hän silti asiassa ollut mitenkään "intoa täynnä kuin ilmapallo", joka olikin ihan hyvä. Hössötystä oli ympärillä ihan tarpeeksi muutenkin.

On silti paljon isiä joille tuo homma aukee vasta synnytyksen yhteydessä tai sen jälkeenkin. Valitettavasti myös sellaisia, joille ei koskaan. En sitten tiedä, me olimme aina yhdessä puhuneet lapsesta ja sitten alkoi vaikuttaa siltä ettei sitä koskaan saada. Joten kaipa tuokin vaikutti, että isä(kin) osasi arvostaa.

Lastenvaatteet häntä ei kyllä ole kiinnostaneet pätkääkään. Ja yhä minä valitsen ne täysin.

no harvemmin silitteli tai taputteli tai kuulosteli mahaa, ja enimmäkseen minä hankin lapsen tarvitsemat tavarat, vaikka niistä hankinnoista aina juteltiinkin yhdessä. Ei myöskään ole käynyt kuin yhdessä ultrassa mukana esikoiselta. Lapset on tulleet hänelle todellisiksi vasta synnyttyään, ja onkin ollut ihan myytyä miestä :) Hyvä, rakastava ja lasten hoitoon osallistuva ja lasten kanssa touhuava isä, vaikka edelleenkin hankinnat/neuvolat/lääkärikäynnit lapsiin liittyen on minun kontollani. :)

No sinällään mun mies on sellainen, että se lukee aina sellaisista aiheista mistä on kiinnostunut. Ja nyt kun poika kasvaa ja uusikin tulossa, se tykkää lukea lastenpsykologiaa sun muuta. Ei silti mitenkään tunge niitä oppeja väkisten. Aika samoilla linjoilla ollaan kasvatuksellisesti.

Ei kai mieheltä voi olettaa, että se lukisi lapseen liittyviä opuksia jos se ei ennen lastakaan lue mitään.

Välillä kyseli, että onko kaikki ok, liikkuuko lapsi... Ja aina neuvolan jälkeen kysyi toki myös:)
Välillä tunnusteli mahasta liikkeitäkin.. Yleensä, jos oltiin esim. menossa nukkumaan ja sanoin, että ny se lapsi möyrii, laittoi käden mahan päälle.. Mutta en khyl muista, että olisi ihan muuten vain yllättäen tullut mahaa koskettelemaan... Eli kiinnostusta oli, mutta ei mitenkään ylitsevuotavaista intoilua...
Ehkä pari kertaa huuteli mahaan, että "huhuu", mutta ei tosiaan varsinaisesti jutellut vauvalle (en khyl itsekään mahassa olevalle vauvalle puhunut.. tunsin itteni pöljäksi, kun yritin..:D)

Vauvan "varusteita" oli mukana hakemassa... minä vertailin hintoja yms. ja sitten yhdessä käytiin hakemassa tarvikkeet kaupasta pois.. Kokosi pinnasängyt ja vaunut..
Neuvolan oppaisiin ei koskenut eikä missään vauva/raskaus-aiheisilla nettisivuillakaan hengaillut...

Hyvä isä se on..

Yhteistyössä