Miehen kanssa tuntuu olo kuin olisin häkkieläin

• Viestiketjun aloittaja minä, itseni ja pottuvarpaani
  • Ensimmäinen viesti
minä, itseni ja pottuvarpaani
Mikä siihen sitten, kun parisuhdetta on pyöritetty pari vuotta ja nyt alkaa tuntumaan ettei mikään ole mitään.
Olen kotona lapsen kanssa, ja kavereita ei oikein ole. Olen siis 24/7 kotona, joskus pissatan koiran ja joskus juttelen naapureiden kanssa.
En edes muista, milloin olisin viimeksi päässyt bilettämään kavereiden kanssa.
Ei minulla edes ole kavereita.

Mies tekee pitkiä työmatkoja, emme asu yhdessä. Kun hän tulee meille, hän haluaa vain olla kotona ja nyhjätä minun kanssani. Se on kivaa, se eka päivä, mutta sen jälkeen alkaa tulla puutunut tunne, että tämä oli taas tässä.

Hän arvostaa kotiruokaa kovasti ja laittaakin herkullisia ruokia.
Mutta minä joskus haluaisin, että menisimme ulos, kahdestaan syömään.
Ilman kakaraa, jota saan tuijottaa ilokseni 24/7, viikossa 7 päivää, kuukaudessa 31 päivää, ja vuodessa 354 päivää.

Me emme käy missään esim tapahtumissa, emme kuljeskele kaupungilla, emme käy kaljalla, emme mene elokuviin. Me olemme vain kotona.
Uskotteko, miten minä joskus olen niin kurkkuani myöten täynnä kotiani, että haluan pakata kamat ja jättää koko kiittämätön, valittava konkkaronkka tänne ja lähteä elämään elämääni.

Mulla puuduttaa nämä seinät. Mulla puuduttaa mies, joka ei halua tehdä kanssani mitään. Olen itse ollut hyvin aktiivinen aikoinani, mennyt sinne ja tänne, harrastanut ja huviksenikin opiskellut.
Nyt olen vain kotona, herään aamulla ja odotan iltaa että voisin nukahtaa.

Joskus minulla on suuri ulkopuolisuuden tunne omasta elämästäni.
Tuntuu että eläisin häkissä, josta ei ole ulospääsyä. Minut on jätetty lapsen kanssa yksin, pojan isä viis veisaa, eikä edes soita lapsellensa. Oma sukuni ei paljoa yhteyttä pidä.

Mies kulkee itse jännittävissä tilaisuuksissa, elää elämää josta itse olen kateellinen. Hän tapaa ihmeellisiä ihmisiä, käy ihmeellisissä paikoissa, matkustelee, viettää jännittävää elämää. Minun ainoa jännitys elämässäni on, loppuuko tiskiaine tänään vai huomenna.
Ymmärrän sen, että hän kokee olon luonani kuin lomailuna, rento hetki hektisestä maailmasta. Minä taas koen, että minulla on yksi passattava lisää. Yksi vaativa huomionhakija lisää, taas yksi, joka singuttaa minusta kaiken irti, lypsää lypsämistään ja painelee jälleen tyytyväisenä maailmalle, ja minä jään ohuenohuena tuijottamaan seiniä.

Koetin hänelle puhua asiasta, hän kysyi haluanko että hän tulee mukaan lenkittämään koiraani.
Totesin että ei tarvitse.
Olen hyvä keskustelemaan itseni kanssa, olen tehnyt väitöskirjan tylsyydestä, vastaväittelijänä itseni.
Se pointti ei ollut koirankusettamisesta kahdestaan, se meni ihan jossain muualla, ja jos meni ohitse, en viitsi vääntääkään.

Olenko itse passiivinen ja turhanvalittaja, masentunut vai en?
Mikähän tässä mättää taas, onko mun elämä jotenkin valittamisen arvoinenkaan edes?
En tiedä, jälleen tuijottelen ikkunasta ulos ja mietin, että niin ja niin monta tuntia nukkumaan menoon.

Veronmaksaja
Menisit sinäkin ap töihin niin saisit rahaa ja yhteiskun ta veroeuroja. Lapsesi pärjää kyllä päivähoidossa ja sinäkin saisit työn kautta sisältöä elämääsi.

Naapurin tyttö
Sä kirjoitat todella hyvin. Mitäs jos alkaisit pöytälaatikkokirjailijaksi näin aluksi. Katso mihin se johtaa, jos vaikka lähettäisit jollekin kustantajalle. Siinä olisi sulle vähän tavoitetta ja mietittävää arjen keskelle.

vieras
Et valita turhasta! Kyllä pelkkä kotona olo saa mökkihöperöksi, jos on luonteeltaan sosiaalinen ja menevä. Ja vaikkei edes olis.. Voisitko harkita kotoa lähtöä lapsen kanssa, jotain yhteistä tekemistä? Uimahalli, perhekerho (siellä tapaisi muita aikuisia), kaupungille kahville? Ainakin pääsisit hetkeksi pois kotoa.

Tarvitsisit varmasti myös omaa aikaa lapsestakin, joten joku hoitopaikka olisi hyvä saada. En nyt tarkoita päivähoitoa, vaan lyhyempiä aikoja. Eikö sinulla ole ketään, jolta saada hoitoapua?

Voisitko elvyttää vanhoja ystävyyssuhteita vaikka facabookin kautta ellette asu samalla paikkakunnalla? Ja sano miehellesi suoraan, että seuraavan kerran, kun tulet menemme ulos syömään ja elokuviin. Ymmärrän, että hän haluaa rauhoittua, jos työ kiireinen, mutta voi hän sinun vuoksesi joskus edes leffaan lähteä.. Tsemppiä!

sissi
Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin tyttö:
Sä kirjoitat todella hyvin. Mitäs jos alkaisit pöytälaatikkokirjailijaksi näin aluksi. Katso mihin se johtaa, jos vaikka lähettäisit jollekin kustantajalle. Siinä olisi sulle vähän tavoitetta ja mietittävää arjen keskelle.
Hemmetin hyvä idea tämä! :) Rohkeasti vain!

Tiukkaa tekstiä
No johan on lähtökohdatkin aika paskat. Mitä toi on, että lapsen vanhemmat asuvat eri osoitteissa ja isä tulee välillä vain kylään, rentoutumaan? Voi vittu mitä kuvioita ihmisillä on elämässään! Eihän toi ole ollenkaan normaaliin edes vivahtavaa perhe-elämää. MIKSI olette tehneet sen tenavan?

Hulluksi olisin minäkin tullut jos olisin jumittanut lasten kanssa kotona 24/7 silloin kun kotona hoidin. Me ulkoiltiin paljon, käytiin kirjastossa jne. Minullakaan ei täällä ole ikinä ollut kaveria joka olisi samassa elämäntilanteessa samaan aikaan ollut että oltaisiin voitu esim. ulkoilla yhdessä tms. kun kaikki kaverit muutti opiskelujen tai poikaystävin perässä ties minne.

Oisko sielläpäin jotain perhekerhoa tms. johon voisitte osallistua ja saada sitä kautta seuraa ja uusia ystäviä?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Veronmaksaja:
Menisit sinäkin ap töihin niin saisit rahaa ja yhteiskun ta veroeuroja. Lapsesi pärjää kyllä päivähoidossa ja sinäkin saisit työn kautta sisältöä elämääsi.
Voin kyllä käydä kanssasi rakentavaa keskustelua verorahoista ja mihin niitä käytetään, mutta saanko ensin kaivaa omaa napaani ihan hetken ajan?

ap
Kiitos, olen tätä joskus päässäni pyöritellyt, mutta ei ole uskoa huomisesta, puhumattakaan omasta kirjoittamisesta.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Nyt mä en ihan ymmärrä miten miehen poissaolo estää sua liikkumasta kodin ulkopuolella lapsen kanssa. Kun sä kirjotata että oot kotona 24/7.
Asumme maalla, minä ja minun perheeni.
Olemme julkisten kulkuneuvojen varassa, minulla ei ole autoa. Emme edes asu missään kylässä, vaan kaupungin laitamilla, ja kun puhutaan laitamasta, ollaan ällän reunalla kiikkumassa :D

Naapurin tyttö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos, olen tätä joskus päässäni pyöritellyt, mutta ei ole uskoa huomisesta, puhumattakaan omasta kirjoittamisesta.
Mulla on tosi vahva fiilis susta. Sulattele asiaa, mutta älä unohda sitä. Sitten kun julkaset kirjan niin muista kertoa siitä täällä niin mä olen eka joka ostaa sen!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukkaa tekstiä:
No johan on lähtökohdatkin aika paskat. Mitä toi on, että lapsen vanhemmat asuvat eri osoitteissa ja isä tulee välillä vain kylään, rentoutumaan? Voi vittu mitä kuvioita ihmisillä on elämässään! Eihän toi ole ollenkaan normaaliin edes vivahtavaa perhe-elämää. MIKSI olette tehneet sen tenavan?
Se, että asumme eri osoitteissa lapsen isän kanssa, kutsutaan joskus avoeroksi, joskus avioeroksi.
Jos nyt lukisit tekstini tarkkaan, niin huomaisit ettei kyse ole lapsen isästä.
Itseasissa siitä ihmisestä ei ole ollenkaan kyse, ollut muutamaan vuoteen. Jos sitä ei ole olemassa eikä kuulu, ihan turha siitä on valittaakaan.

Syy, minkä takia teimme lapsen, taitaa olla ihan eri juttu kuin mikä tämä aloitus.
Oikeastaan en osaa kummemmin selittää minkä takia teimme lapsen.
Mutta koska olet asiasta ylettömän näreissäsi, olen pahoillani tästä tunnekuohusta, minkä sain aikaan tekemällä lapsen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ideaako:
AP, voisit ryhtyä tarjoamaan päiväkaheja vieraille miehille.
:D :D
Musta tässä oli kyllä järjen puhetta, pistän korvani taakse. Kuinkas se on muuten sulla sujunut, löytyykö vinkkejä mitä antaa aloittelijalle?
:D

ap
Mulla on tosi vahva fiilis susta. Sulattele asiaa, mutta älä unohda sitä. Sitten kun julkaset kirjan niin muista kertoa siitä täällä niin mä olen eka joka ostaa sen!
Kiitos :D
Näin siis teemme.

muu28
Mulla oikeasti samantapainen tilanne,olen kotona kans jatkuvasti,kaverit ja sukulaiset asuvat kaukana.Olen yrittänyt saada ystäviä mut vaikeetahan se on kun täällä ei oo äidillr ja lapsille mitään kerhoja yms..mua jurppii suunnattomasti se et mies tekee pitkiä päiviä ja kun viikonloppu koittaa niin en pääse siltikään sen enempää liikkeelle,meillä kyl on yhteisiä kavereitä ja tuttavia mut ei oo halukas kyläilemään ja tästä oon monet kerrat valittanut et mun pää hajoaa kun oon vain kotona.Itse kyllä juoksisi yksin milloin missäkin, mut ei vaan tahdo ymmärtää mua miltä musta tuntuu....aarghh....mukamas vain valitan!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja muu28:
Mulla oikeasti samantapainen tilanne,olen kotona kans jatkuvasti,kaverit ja sukulaiset asuvat kaukana.Olen yrittänyt saada ystäviä mut vaikeetahan se on kun täällä ei oo äidillr ja lapsille mitään kerhoja yms..mua jurppii suunnattomasti se et mies tekee pitkiä päiviä ja kun viikonloppu koittaa niin en pääse siltikään sen enempää liikkeelle,meillä kyl on yhteisiä kavereitä ja tuttavia mut ei oo halukas kyläilemään ja tästä oon monet kerrat valittanut et mun pää hajoaa kun oon vain kotona.Itse kyllä juoksisi yksin milloin missäkin, mut ei vaan tahdo ymmärtää mua miltä musta tuntuu....aarghh....mukamas vain valitan!
Joo, se on yllättävän hankalaa samaistua toisen tunteisiin, tai edes ymmärtää niitä.
Sitä sanotaan tunneälyksi, ja se tipahtaa kanveesiin itsekkyydestä.
Voihan se olla turhanpäiväistä nipotusta, mene ja tiedä.
Teeppä ite sama, jumalavita että tulee tuutin täydeltä. Kokeile piruuttas ;)

Tiukkaa tekstiä
Se, että asumme eri osoitteissa lapsen isän kanssa, kutsutaan joskus avoeroksi, joskus avioeroksi.
Jos nyt lukisit tekstini tarkkaan, niin huomaisit ettei kyse ole lapsen isästä.
Itseasissa siitä ihmisestä ei ole ollenkaan kyse, ollut muutamaan vuoteen. Jos sitä ei ole olemassa eikä kuulu, ihan turha siitä on valittaakaan.

Syy, minkä takia teimme lapsen, taitaa olla ihan eri juttu kuin mikä tämä aloitus.
Oikeastaan en osaa kummemmin selittää minkä takia teimme lapsen.
Mutta koska olet asiasta ylettömän näreissäsi, olen pahoillani tästä tunnekuohusta, minkä sain aikaan tekemällä lapsen.
Sori, olen niin yksinkertainen ihminen, että jotenkin luulen, että se mies on lapsen isä ja olen niin vanhanaikainen jotta pidän itsestäänselvyytenä että perhe asuu samassa osoitteessa. Taisin käsittää koko kuvion täysin väärällä tavalla... pakko lukea oikein ajatuksen kanssa kirjoituksesi uudelleen.

Ongelma on siinä, että toinen on töissä kodin ulkopuolella ja luonnollisesti haluaisi vapaalla viettää kotona perhe-elämää ja toinen on arjet kotona ja haluaisi vapaa-aikana tehdä juurikin jotain muuta...
Harrastuksista voisi ehkä olla apua, en tiedä...
Joskus tekin saatatte olla töissä ja haluta vapaa-aikana olla vain rauhassa rakkaiden kanssa...

ap
Sori, olen niin yksinkertainen ihminen, että jotenkin luulen, että se mies on lapsen isä ja olen niin vanhanaikainen jotta pidän itsestäänselvyytenä että perhe asuu samassa osoitteessa. Taisin käsittää koko kuvion täysin väärällä tavalla... pakko lukea oikein ajatuksen kanssa kirjoituksesi uudelleen.
Kyllä voi olla että aloitukseni oli aika sekava, johtuen ihan yltiöpäisestä vitutuksesta.
Joten turhia itseäsi syyttelet, minä siirrän tutkivan katseeni napaani, heti kun olen säälinyt itseäni vielä vähän aikaa.

Perhettä on vaikea pyörittää yksin, sen on varmasti todennut muutama muukin eronnut äiti. Jonkun pinna venyy ja kestää, minulla mittari raksahti pohjaan ja tein lähdön.
Nyt siitä ei kuulu eikä näy, mutta en edes ihmettele. Sen ihmisen kanssa oli virhe ttehdä lapsi, kyllä nyt sen tajuan, silloin en.
Ei sitä nuorena paljoa järki päätä paina, kun on rakastunut, elää pilvissä, elämä edessä ja tulevaisuudensuunnitelmat selvät.

Kun ne puhaltuu pilvenä (kirjaimellisesti) ilmaan, aloin tarkastelemaan näkökantojani uudestaan.

ymmärtämätön mutta ei tollo
Ap, kerrohan nyt selkeästi kenen kanssa sinä oikein asut, kun mainitset asuvasi perheesi kanssa. Siihen ei siis kuulu tuo mies, joka ei ole lapsen isä. Mutta kerro, keitä siihen kuuluu, muuntele faktoja, niin saadaan jonkinlainen kuva. - Jos sä elät vanhempiesi kanssa, ei ole ihme, ettei miesystäväsi ota miehen roolia, kun ei sitä halua. Mutta selitä nyt!

Tiukkaa tekstiä turhaan
Kyllä voi olla että aloitukseni oli aika sekava, johtuen ihan yltiöpäisestä vitutuksesta.
Joten turhia itseäsi syyttelet, minä siirrän tutkivan katseeni napaani, heti kun olen säälinyt itseäni vielä vähän aikaa.

Perhettä on vaikea pyörittää yksin, sen on varmasti todennut muutama muukin eronnut äiti. Jonkun pinna venyy ja kestää, minulla mittari raksahti pohjaan ja tein lähdön.
Nyt siitä ei kuulu eikä näy, mutta en edes ihmettele. Sen ihmisen kanssa oli virhe ttehdä lapsi, kyllä nyt sen tajuan, silloin en.
Ei sitä nuorena paljoa järki päätä paina, kun on rakastunut, elää pilvissä, elämä edessä ja tulevaisuudensuunnitelmat selvät.

Kun ne puhaltuu pilvenä (kirjaimellisesti) ilmaan, aloin tarkastelemaan näkökantojani uudestaan.
Nöyrin anteeksipyyntöni ja voimahali sinne sinulle. Käsitin kaiken väärin ja yritin päästä pätemään. Mikä minua vaivaa...

Yhteistyössä