Miehen kanssa tuli ero, sovittiin että ei elatusmaksuja, nyt olenkin tuloton, sossu vaatii miehen tulot nähtäväksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Onko se ihan ok, että entisen mieheni tulot täytyy sossulle kertoa, jos nykyään asun yksin lasten kanssa? Sossussa valitetaan siitä, että miehen täytyy osallistua mun ja lasten elättämiseen, vaikka asutaan erillään ja ei olla yhdessä. On sovittu, ettei kumpikaan maksa toiselle mitään, ei elatusapuja ei mitään. Ja nyt sossun mielestä miehen pitää kustantaa mun eläminen ja haluavat miehen palkkalaskelmat nähtäväksi, että voiko osallistua mun elättämiseen... hoh hoijaa, onko tää nyt ihan oikein? Kertokaa viisaammat.

On se ihan oikein. Lapsilla on oikeus elatukseen molemmilta vanhemmiltaan. Joudutte tekemään uuden elatussopimuksen, tai sitten sossu vaan laskee jonkun normisumman teille tuloksi, saitte sitä taikka ette.

[QUOTE="vieras";26910764]Mistä syystä olet sossun kanssa tekemisissä? Tulojen vähäisyyden takia?[/QUOTE]

Kun mulla ei ole muita tuloja kuin lapsilisä ja kotihoidontuki.

Kun lapset kuitenkin käy isällään usein, on vähän niinku yhteishuoltajuus vaikka virallisesti asuvatkin mun luona. Ja miehellä on itsellään niin heikot tulot, että ulosotto vie niistä suuren osan ja loput riittää just ja just omaan elämiseen (asunto ja ruoka).

Ei tuo silti ole mikään syy olla tekemättä elatussopimusta. Laki on laki ja , jos sitten isältä ei saada tukea elatukseen, niin sossu kyllä pitää huolen. Mutta lain mukaan teidän täytyy nämä asiat, niin tulojen kuin sossunkin osalta hoitaa. Muuten ei heru sossusta lapselle mahdollisesti tulevaa tukea.

[QUOTE="vieras";26910794]Entä jos nainen tienaa esim. 5000 e/kk ja mies 3000 e/kk. Joutuuko mies silti maksamaan elatustukea?[/QUOTE]

Elatusta maksaa etävanhempi lapsille.

[QUOTE="vieras";26910794]Entä jos nainen tienaa esim. 5000 e/kk ja mies 3000 e/kk. Joutuuko mies silti maksamaan elatustukea?[/QUOTE]

Silloin voidaan sopia että ei maksa, koska kumman tahansa tulot riittävät lapsen elatukseen. Mutta silloin ei myöskään asioida sossun, eikä ulosottoviranomaisten kanssa.

Tietysti, lasten elämiseenhän se raha on tarkoitettu ja jokainen maksaa omistaan kykyjensä mukaan.

Tietenkin joutuu. Eikä mitään minimiä vaan kunnollinen huvitteraha jota äiti voi panna haisemaan aina kun lapset ovat isällään.

Jos olet sossusta rahaa vailla niin vaativat sen sopimuksen. Tarpeen vaatiessa (isällä ei ole varaa maksaa tai ei maksa jostain syystä) sen elatuksen voi saada kelan kautta, mutta myös siihen on oltava ensin se sopimus.

Ettehän te voi exän kanssa sopia, että ei elareita, jolloin elatus jää yhteiskunnan maksettavaksi. Eri asia jollei lapsen isällä ole elatuskykyä. Miks sellaisen kanssa edes tehdä lapsia, joka on elatuskyvytön sitä en tajua.

[QUOTE="Vieras";26910843]No siksi kun vingut sossusta rahaa elämiseenne, muttet ota sitä siltä jonka sitä kuuluisi lapsen osalta maksaa. Siis miksi muiden pitäisi antaa fyrkkaa ennen sen lapsen isää?[/QUOTE]

No mä en taas ymmärrä sitä logiikkaa, että isä maksaa lapsilleen ruuat ym. elatusmaksuna ja sit menee itse sossuun ja vinkuu sieltä rahaa kun omat rahat ei enää elareiden jälkeen riitä ruokaan?! Onko siitä mitään järkeä? Siksi päätettiin, että ei maksa mitään. Ja lapset kuitenkin on kummallakin välillä syömässä ja silleen.

Jos lapset asuvat viikko-viikko systeemillä, ei elatussopimusta tarvitse tehdä. Mutta tuo täytyy olla paperilla, lastenvalvojan tekemänä.
Silloin sossu katsoo varmaan tt-tukeen puolikkaan lapsen perusosasta, koska puolet ajasta viettää kanssasi.
Ei se reilua ole, että yhteiskunta kustantaa sinun lapsesi elämisen koska et halua ottaa ex-mieheltä elatusmaksua.
Ulosottoasiat eivät sinun päänvaivasi ole, jos isä on kykenemätön maksuun KELA maksaa nk. minimielatuksen, n. 147€.

Yhteistyössä