Miehellä ulosottoja?

  • Viestiketjun aloittaja Mitä kannattaa tehdä
  • Ensimmäinen viesti
*Siri*
Tietääkseni luottotietojen tarkastukseen tarvitaan aina asianomaisen lupa. En tiedä, onko käytäntö muuttunut. Ennen sinne ainakin jäi jälki, ja jos menit katsomaan väärän asiakkaan tietoja niin siitä piti mainita ja laittaa se ylös jonnekin jos ko. henkilö alkoi myöhemmin ihmetellä miksi firma a on katsonut hänen tietojaan. Ruotsissa jokaisesta luottotietotarkastuksesta muuten menee aina asianomaiselle tieto kirjallisesti.
Näin ehkä pankissa, mutta mm. Suomen Asiakastieto myy luottotietoja yrityksistä ja yksityisistä. Sieltä tarkistetaan osamaksusopimusta yms. tehtäessä luottotiedot. Eikä ymmärtääkseni ulosottotiedot ole salaisia, sehän olisi velkojan etujen huonontamista.

Itse käytän yrityksistä saatavia luottotietoja eikä niille itselle mene siitä tietoa.
Jos hoitaa asiansa kunnolla, ei tässä avoimuudessa ole mitään vikaa. Lusmut toki toivoisivat voivansa toimia salassa.
 
Viimeksi muokattu:
suitsis
Yksi hyvä keino tarkistaa kumppanin luottotiedot on vilkaista hänen lompakkoonsa. Jos lompakosta löytyy voimassaoleva luottokortti (esim. Visa-pankkikortti-yhdistelmä eli ns. Debit/Credit-kortti), niin se ilmoittaa, että aika todennäköisesti luottotiedot ovat kunnossa ainakin jossakin määrin. Tietenkään kaikilla ei ole luottokorttia, mutta tuo on yksi hyvä keino saada alustava vastaus kysymykseen taloudellisesta tilasta.

Itse ihmettelen, miten ihmiset ostavat luotolla niin hirveästi asioita: huonekaluja, matkoja, vaatteita jne. Tietysti asunto on sellainen, johon monikaan ei Suomessa pääsisi käsiksi, jos rahat pitäisi säästää etukäteen, mutta jo autokin on sellainen, joka pitäisi pitkällä aikavälillä pystyä ostamaan käteisellä eikä niin, että joka kerta otetaan aina vaan isompi luotto. Jos sitten oikeasti tulee joku takapakki elämään vaikka työttömyys, sairastuminen syöpään tai ero, niin aika nopeasti tulee tupenrapinat, kun maksut jatkavat juoksuaan, vaikka tulot ovat pysähtyneet seinään jo aika päivää sitten. Moni ei myöskään tajua, että vaikka kuuluisi työttömyyskassaan, niin saattaa kestää kuusikin viikkoa, ennen kuin tilille tulee yhtään rahaa.

Itse olen tosi pienituloinen, mutta siksi mietinkin ostoksia hyvin tarkkaan. Säästän rahat etukäteen ja ostan vasta sitten. Taloudellisesti on ollut tiukkaa ja usein rahat loppuvat ennen palkkapäivää, mutta silti nipistän hieman rahaa säästöön joka kuukausi. Pikavippeihin tai luottoihin ei ole tarvinnut turvautua. Asuntolainaa on kylläkin reippaasti.
 
velkainen
Itselläni on velkaa reilu 20 000e. Kaikki velka on tullut tyhmistä päätöksistä joita täysi-ikäisyyteen tullessani tein ja nyt kadun. Kärsin vielä pitkään tyhmyydestäni, työmotivaatio täysin kadoksissa, opinnot keskeytyneet jne. Olen käynyt velkaneuvonnassa, ja alkuvuodesta pystyn hakemaan sosiaalista luottoa. Tosin ei paljoa houkuta elää seuraavaa seitsemää vuotta 429e/kk. Tottakai maksan velkani jokaista senttiä myöten, itsehän olen ne aiheuttanutkin. Ongelmaksi tässä kohtaa tulee tapailemani mies. Juttumme on alkuvaiheessa, emmekä ole vielä edes puhuneet vakavasta seurustelusta, ainoastaan sovimme että emme tapaile muita. Missä vaiheessa minun pitäisi miehelle kertoa? Tuntuu, että nyt olisi parasta kertoa niin ei ehdi toiseen kiintyä tai rakastua. Kynnys kertomiseen on todella suuri.
Veloistani tietää perheeni lisäksi yksi ystävä. Muille en kerro, enkä aiokaan.
 
mini
Itselläni on velkaa reilu 20 000e. Kaikki velka on tullut tyhmistä päätöksistä joita täysi-ikäisyyteen tullessani tein ja nyt kadun. Kärsin vielä pitkään tyhmyydestäni, työmotivaatio täysin kadoksissa, opinnot keskeytyneet jne. Olen käynyt velkaneuvonnassa, ja alkuvuodesta pystyn hakemaan sosiaalista luottoa. Tosin ei paljoa houkuta elää seuraavaa seitsemää vuotta 429e/kk. Tottakai maksan velkani jokaista senttiä myöten, itsehän olen ne aiheuttanutkin. Ongelmaksi tässä kohtaa tulee tapailemani mies. Juttumme on alkuvaiheessa, emmekä ole vielä edes puhuneet vakavasta seurustelusta, ainoastaan sovimme että emme tapaile muita. Missä vaiheessa minun pitäisi miehelle kertoa? Tuntuu, että nyt olisi parasta kertoa niin ei ehdi toiseen kiintyä tai rakastua. Kynnys kertomiseen on todella suuri.
Veloistani tietää perheeni lisäksi yksi ystävä. Muille en kerro, enkä aiokaan.

Kerro heti. Rehellisyys voi pelastaa tilanteen, mutta jos salailet asiaa kuten ap:n mies, ja se tulee puskista joskus aikojen päästä esille, miestä ei varmasti asia miellytä.
 
Viimeksi muokattu:
Spekulointia
Jos haluat alkaa holhoojaksi tai lapsenvahdiksi, niin jatka toki tämän miehen kanssa.
Mutta pystyisitkö ikinä luottamaan raha-asioissa mieheen?
Ymmärrän yhden tai parikin mokaa, mutta tuo on vakiintunut tapa hoitaa asiat ja tuskin muuttuu.
Kannattaisi ottaa puheeksi miehen kanssa. Onhan aina mahdollista, että esim. miehen ex on luottotiedoton, ja mies on ottanut exänsä puolesta velkaa, jotka ex on luvannut hoitaa. Ex onkin sitten jättänyt hoitamatta ja kun ensimmäinen iso lasku (oletan, että kyseessä on ollut iso lasku) on mennyt ulosottoon ja rahaa on alkanut mennä palkasta iso osa, ei muihin ole jäänyt enää rahaa ja ainoa keino on ollut päästää kaikki velat sinne ja maksaa vain yhtä velkaa eli tässä tapauksessa sitä ulosottoa. Rakkaus on nimittäin joskus sokea. Ja kyllä, puhun omasta kokemuksesta, läheiselle sukulaiselleni kävi näin. Hän pääsi sitten veloistaan eroon maksamalla ne ulosottoon, ja menihän siinä korkoakin sitten markka poikineen. Ehkä aloittajan miehen vaimosta on tullut ex juuri siksi, että hän kyllästyi toisen holtittomaan käytökseen ja tajusi, että päästäkseen ikinä kuiville on tehtävä selvä pesäero puolisostaan.

Tämä siis on mahdollista, mahdollista on totta kai myös se, ettei mies ole ikinä hoitanut omiakaan asioita, eikä ikinä aio niitä hoitaakaan. Näistä saa selvyyden vain keskustelemalla, nostamalla kissan pöydälle.
 
Viimeksi muokattu:
Banker
Pikku fakta: luottotiedot saa vain sellainen taho, joka on tekemisissä jotain kautta luotonannon kautta (ja esim. laskuttava yrittäjä). Ei naapurin luottotietoja pääse hakemalla hakemaan.

Myös niillä, jotka menettävät luottotietonsa, voi olla olemassaoleva luottokortti, joka on myönnetty ennen luottotietojen menetystä. Korttimuutostilanteessa tai sitä uusittaessa luottotietomerkintä on iso este.
 
täti monica
Pikku fakta: luottotiedot saa vain sellainen taho, joka on tekemisissä jotain kautta luotonannon kautta (ja esim. laskuttava yrittäjä). Ei naapurin luottotietoja pääse hakemalla hakemaan.

Myös niillä, jotka menettävät luottotietonsa, voi olla olemassaoleva luottokortti, joka on myönnetty ennen luottotietojen menetystä. Korttimuutostilanteessa tai sitä uusittaessa luottotietomerkintä on iso este.

Ja jos sulla ei ole vakiduunia, luottokorttia et välttämättä saa. Kuten allekirjoittanut. Ei auta maksettu 180 000 euron arvoinen osakehuoneisto eikä 80 000 euron arvoinen kesämökkikään. Luottotietoni ovat puhtaat. En muuten luottokorttia olisi tarvinnut mutta jos ulkomailla varm. vuoksi. No ei sitten, en sitä välttämättä tarvitse, en ole tarvinnut tähänkään mennessä. Duuneja olen ikäni tehnyt mutta tällä hetkellä olen määräaikainen, ja pankin tiskillä tuli tyly ei luottokortille. En tiennyt olisiko itkeä vai nauranut... Saman pankin asiakkaana kuitenkin olen ollut jo yli 10v.
 
Viimeksi muokattu:
Oikea fakta
Pikku fakta: luottotiedot saa vain sellainen taho, joka on tekemisissä jotain kautta luotonannon kautta (ja esim. laskuttava yrittäjä). Ei naapurin luottotietoja pääse hakemalla hakemaan.
Sori, pikkufaktasi on väärä. Jos on tiedossa henkilön nimi ja sotu, pääsee kuka tahansa luottotiedot tarkistamaan. Laillista se ei ole, mutta mahdollista.

Asiakastieto - Henkilöraportit

Itse tarkistin viimeksi uuden vuokralaiseni luottotiedot. Toki minulla oli hänen suullinen lupansa ja jouduin luottotietotarkistukseen kertomaan oman tietoni ja tarkistuksen syyn, MUTTA mikään ei estä tekemästä tarkistusta naapurista. Tarkistuksesta jää jälki, ja jos naapuri kyselee joskus kuka on hänen tietojaan katsellut, tulee urkkiminen kyllä tietoon. Eli tiedot näkee, mutta siitä jää jälki ja jos urkkimiselle ei ole pätevää syytä, on se rikos.
 
Viimeksi muokattu:
Banker
Aivvan, onhan asuntoonkin tunkeutuminen mahdollista, muttei laillista. Käynnistä jää aina jälki.
SAT eli Suomen Asiakastieto vaatii selityksen sinne kirjautuessa ja luottotietoja kysyessä, syyn pitää olla luotonantoon tai muuhun pätevään asiaan liittyvä, eikä huvikseen.

Rikokseen ei saa ketään yllyttää eikä sellaisen mahdollisuutta esitellä.
 
Oikea fakta
Aivvan, onhan asuntoonkin tunkeutuminen mahdollista, muttei laillista. Käynnistä jää aina jälki.
SAT eli Suomen Asiakastieto vaatii selityksen sinne kirjautuessa ja luottotietoja kysyessä, syyn pitää olla luotonantoon tai muuhun pätevään asiaan liittyvä, eikä huvikseen.

Rikokseen ei saa ketään yllyttää eikä sellaisen mahdollisuutta esitellä.
Eihän tässä kukaan ole yllyttänyt, vaan korjannut sinun faktana esittämäsi väitteen ettei yksityinen henkilö pysty toisen luottotietoja tarkistamaan. Pystyy, jos ilmoittaa väärän syyn. Ja kuten sanoin, se on rikos jos oikeaa syytä ei ollutkaan. Voit siis ihan hyvällä syyllä huudella "olet tehnyt rikoksen" tai "laillisesti tuota ei saa tehdä" mutta olet väärässä jos väität "et ole voinut tehdä sitä". Sama kuin väittäisit, ettei toisen asuntoon VOI murtautua.

Myönnä pois että olit faktoinesi väärässä, turha tätä on enempää vängätä ;).
 
Viimeksi muokattu:
Banker
Ei tässä vänkäämisestä ole kiinni, eikä minua niin kiinnosta miten "voi" sanaa kukin tulkitsee. Mielestäni jos joku ei ole laillista, sitä ei voi tehdä. Mutta vaihdetaan se sitten muotoon "kannata" tehdä. Pääasia kun on varmaan jo käynyt selväksi?
 
yrittäjä
Huomaa kyllä että ootte porukkaa, jolle koirankakka jalkakäytävällä saa elämän sekaisin!!
Itsekin entisenä yrittäjänä voin sanoa että kaikkeen ei voi aina vaikuttaa... tää maapallo on pieni nykypäivänä!!! Ei ole luottotietoja ym enää. ilti olen hengissä, pärjään ja en ole rikollinen saati toiminut rikollisesti aikoinani yrityksen loputtua.

Rakkaus=luottotiedot :) :) :)

ps. nyt näin! seuraavassa hetkessä taas toisin
 
iso
Luottotietolain soveltamisala on yleinen ja laaja. Laki koskee kaikkea tietojen käsittelyä, myös niiden kyselyä.
Henkilötietolakiin verrattuna luottotietolaissa korostuu tietojen käsittelijän oma vastuu.
Laki ulottaa lain mukaisen rangaistusuhan kaikkiin, jotka käsittelevät lain vastaisesti luottotietorekisteriin tallettavia tietoja.

Jos käyttökelpoisen tolkullista käsitystä asiasta sain niin juttu näyttää saavan yllättäviä käänteitä. Arvioitavaksi tulisikin luottotietojen a) hankkiminen b) käyttäminen c) tarkoitus d) edellisten ilmoittaminen.
Ap:lle voisi olla sallittua hankkia tietoja esim. seuraavasti:

Lain 29 §:n mukaan sen, joka hankkii luottotietoja huoneenvuokrasopimuksen tekemiseen tai sopimusehtojen määrittelemiseen välttämättömyyshyödykkeiden hankkimiseksi on informoitava vastapuolta tietojen käytöstä.

Ap:n olisi näinollen hankkijana itsekin ilmoitettava miehelle tietojen käytöstä!
Ja käytettävä tietoa vain lailliseen tarkoitukseen. Epäselvää on voisiko mm. seurustelun taloudellista kannattavuutta pitää sellaisena (tuskin pelkästään päätökseen seuran yleisluotettavuudesta).
Ap:n olisi lisäksi arkistoitava itselleen tieto kyselyn perusteesta n. 13 kuukaudeksi, sekä pidettävä kaikki tiedot salassa.

Luultavasti jälleen edustava esimerkki Suomen lain mukaan rangaistavasta seurustelurikollisuuden kukoistuksesta ja kumppanioikeuksien vastaisesta kotikonnuudesta!
 
Toisenlainen tarina
Keskustelu on ollut sen verran mustavalkoista, että kerronpa minäkin oman tarinani. Kun aloimme seurustella, jossain vaiheessa kävi ilmi, että kumppanilla oli luottotiedot menneet ja verovelkaa ulosotossa. Lainasin hänelle rahaa sen verran, että hän sai velkansa maksettua. Sovimme, että hän maksaa velkaa minulle samaan tahtiin kuin olisi maksanut sitä voudille. Näin tapahtuikin, ja kumppani sai aikanaan luottotietonsa kuntoon, tällä tapaa nopeammin kuin mitä normaalisti ulosoton kautta maksamalla.

Muutimme melko pian yhteen asumaan. Hoidamme raha-asiat niin, että laitamme molemmat saman summan yhteiselle tilille (meillä on suunnilleen samat tulot) ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset menot. Kumppanini on onnellinen siitä, että raha-asiat on kunnossa. Hän sanoo, että vaikka palkka on sama kuin ennenkin, nyt tuntuu, että rahaa on aina, ennen ei ollut koskaan. Hän on alkanut jo vuosia sitten myös rahastosäästämään. Miksikö luottotiedot aikoinaan olivat menneet? Omaa ajattelemattomuutta lähinnä, osaksi myös sen aikaisen puolison vuoksi. Jos jompi kumpi ei osaa hoitaa raha-asioitaan, se heijastuu yleensä koko perheeseen. Ja mikä auttoi? Luottamus ja hyvät neuvot. Ei hänkään tahallaan ollut menettänyt luottotietojaan, mutta näin vain oli päässyt käymään.

Asumme edelleen yhdessä ja näistä ajoista on kymmenkunta vuotta.
 
Jaahas
Keskustelu on ollut sen verran mustavalkoista, että kerronpa minäkin oman tarinani. Kun aloimme seurustella, jossain vaiheessa kävi ilmi, että kumppanilla oli luottotiedot menneet ja verovelkaa ulosotossa. Lainasin hänelle rahaa sen verran, että hän sai velkansa maksettua. Sovimme, että hän maksaa velkaa minulle samaan tahtiin kuin olisi maksanut sitä voudille. Näin tapahtuikin, ja kumppani sai aikanaan luottotietonsa kuntoon, tällä tapaa nopeammin kuin mitä normaalisti ulosoton kautta maksamalla.

Muutimme melko pian yhteen asumaan. Hoidamme raha-asiat niin, että laitamme molemmat saman summan yhteiselle tilille (meillä on suunnilleen samat tulot) ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset menot. Kumppanini on onnellinen siitä, että raha-asiat on kunnossa. Hän sanoo, että vaikka palkka on sama kuin ennenkin, nyt tuntuu, että rahaa on aina, ennen ei ollut koskaan. Hän on alkanut jo vuosia sitten myös rahastosäästämään. Miksikö luottotiedot aikoinaan olivat menneet? Omaa ajattelemattomuutta lähinnä, osaksi myös sen aikaisen puolison vuoksi. Jos jompi kumpi ei osaa hoitaa raha-asioitaan, se heijastuu yleensä koko perheeseen. Ja mikä auttoi? Luottamus ja hyvät neuvot. Ei hänkään tahallaan ollut menettänyt luottotietojaan, mutta näin vain oli päässyt käymään.

Asumme edelleen yhdessä ja näistä ajoista on kymmenkunta vuotta.

Hyvä että teille kävi hyvin, mutta yleensä tarina ei ole noin ruusuinen.Sanoisin että olette olleet poikkeus.Kyllä noiden luottotiedottomien kanssa yleensä tulee melkoisia ongelmia vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mato.Maki64
Itselläni on velkaa reilu 20 000e. Kaikki velka on tullut tyhmistä päätöksistä joita täysi-ikäisyyteen tullessani tein ja nyt kadun. Kärsin vielä pitkään tyhmyydestäni, työmotivaatio täysin kadoksissa, opinnot keskeytyneet jne. Olen käynyt velkaneuvonnassa, ja alkuvuodesta pystyn hakemaan sosiaalista luottoa. Tosin ei paljoa houkuta elää seuraavaa seitsemää vuotta 429e/kk. Tottakai maksan velkani jokaista senttiä myöten, itsehän olen ne aiheuttanutkin. Ongelmaksi tässä kohtaa tulee tapailemani mies. Juttumme on alkuvaiheessa, emmekä ole vielä edes puhuneet vakavasta seurustelusta, ainoastaan sovimme että emme tapaile muita. Missä vaiheessa minun pitäisi miehelle kertoa? Tuntuu, että nyt olisi parasta kertoa niin ei ehdi toiseen kiintyä tai rakastua. Kynnys kertomiseen on todella suuri.
Veloistani tietää perheeni lisäksi yksi ystävä. Muille en kerro, enkä aiokaan.
Tuollainen 20.000€ laina nyt ei ole mikään hirvittävän suuri. Minusta voisit kertoa sen sopivassa yhteydessä ikäänkuin ohimennen. Olet sitä paitsi pystynyt hoitamaan lainasi, joten taloudellinen tilanteesi on hallinnassa vaikka tilanne sinua tuntuu painavankin.

Voit myös korostaa, että tulet hoitamaan lainasi itse, se on sinulle kunnia-asia.

Jos lainanhoitomenot alkaa tuntua liian raskailta ja sinulla on luottotiedot kunnossa, saat lainaa heti yhdistelylainan muodossa. Yhdistelylaina kannattaa ottaa siksi, että sillä voit maksaa nykyisen 20.000€ lainan pois ja ottaa yhdistelylainalle pidemmän maksuajan, jolloin kuukausieräsi laskee.
 
Viimeksi muokattu:
HerraWTF
Tuollainen 20.000€ laina nyt ei ole mikään hirvittävän suuri. Minusta voisit kertoa sen sopivassa yhteydessä ikäänkuin ohimennen. Olet sitä paitsi pystynyt hoitamaan lainasi, joten taloudellinen tilanteesi on hallinnassa vaikka tilanne sinua tuntuu painavankin.

Voit myös korostaa, että tulet hoitamaan lainasi itse, se on sinulle kunnia-asia.

Jos lainanhoitomenot alkaa tuntua liian raskailta ja sinulla on luottotiedot kunnossa, saat lainaa heti yhdistelylainan muodossa. Yhdistelylaina kannattaa ottaa siksi, että sillä voit maksaa nykyisen 20.000€ lainan pois ja ottaa yhdistelylainalle pidemmän maksuajan, jolloin kuukausieräsi laskee.
Eiköhän tuo ole tässä yli 5 vuoden aikana jo jotain kertonut tai veloilleen tehnyt... vähän kannattaa katsoa, koska viestit on kirjoitettu.
 
Kysy
Seurustelen vakavasti, olemme (minä, nainen) 32 ja 37v jo eli ei enää mitään teinejä. Emme asu vielä yksissä mutta yhteenmuuttoa on vakavasti puhuttu. Minulla on omistusyksiö jota olen maksellut jo vuosia, mies asuu vuokralla. Molemmat käymme vakityössä.

Nyt tuli kuitenkin mutka matkaan. Mieheni on antanut ymmärtää että kaikki on ok, mutta satuin vahingossa näkemään häneltä ulosottovirastosta kirjeen, jota hän ei minulle myöhemminkään näyttänyt. Yleensä kaikki hänen postinsa lojuu pöydillä päiväkausia, mutta nämä kirjeet ovat visusti piilossa. Hän ei selvästi halua puhua asiasta. Mitä ihmettä teen... Hän ei tiedä että olen huomannut.

Hänellä ei ole mitään kiinteätä omaisuutta eikä lapsenruokoistakaan ole tietääkseni kyse. Mihin hän olisi velkaantunut ja jättänyt asiansa hoitamatta? Vuokralla hän on asunut aina. Mutta eikös vuokra-asuntoonkin tsekata luottotiedot? Tosin hän asuu säätiön asunnossa.

Kertokaa nyt joku, sahataanko minua silmään ja lujaa? Kellä olisi kokemuksia? Uskallanko tuollaisen kanssa rakentaa yhteistä elämää ja perustaa perheen? Jos hänellä on joku iso ulosotto pystyssä, se seurustelu loppuu kyllä siihen, jos sellainen selviää. Mitä hän ajaa takaa salaamalla?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä