Miehellä vuoden aikana yli 50 maksumuistutusta ja 1200e ylim. kulut!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja holtottoman vaimo?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

holtottoman vaimo?

Vieras
Tänään tuli taas karhukirje maksamattomasta laskusta miehelleni. Mies jättää hyvin usein laskunsa ja muunkin postin avaamatta, minä sitten lehtikasoja poisheittäessäni availen niitä ja vähän väliä löytyy maksamattomia laskuja ja laskujen karhukirjeitä. Tänään meni hermot, kun tuli 400 euron lasku, josta perintäkuluja 270 euroa!!
Avauduin miehelleni tästä kun tuli kotiin ja hän lähti samantein harrastuksiinsa, vaikka vaadein häntä jäämään selvittämään asiaa.
Menin sitten hänen toimistohuoneeseensa, josta etsein kaikki käsiini saatavat laskupinot (mitään kansiointeja hän ei tee, sekaisin on kaikki omat ja firmansa paperit). Löysin reilun vuoden ajalta yli 50 laskua, joista oli tullut maksukehotus/huomautus, jopa yksi tratta. Laskin kaikki kulut yhteen ja lähes 1200 e on mennyt vuodessa pelkkiin korkoihin ja muihin perintäkuluihin.

Siis mitä mä teen? Ite en juuri ikinä jätä laskuja maksamatta ja en jaksa tällasta huolimattomuutta ja pää puskaan -meininkiä mieheltäni...

Jos ne on miehesi rahoja, niin oma häpeänsä. Jos yhteisiä, niin sitten tilaatte e-laskut ja sinä alat hoitaa raha-asiat. Avaat laskut, joita ei saa e-laskuna, vaikka olisivat miehesi nimellä ja maksat ne.

Miehen omia laskuja ovat, lähinnä yrityslaskuja ja paperisena nimenomaan ne karhulaskut. E-laskuna tulee perheen laskut ja minä hoidan omani nettipankissa. Lähinnä ärsyttää se, ettei niitä laskuja voi edes avata kun posti tulee, vaan jättää ne lojumaan ja sitten onkin jo muistutusta tulossa. Meillä on rahat olleet tiukassa jo puoli vuotta, kun jäin työttömäksi, mutta mies ei tajua laskea vissiin elintasoa ja siksipä ei aina edes rahaa hänellä ole kun lasku tulee. Mun mielestä aikuisen ihmisen pitäisi osata laskunsa hoitaa ajallaan, ei kai se ole mun tehtävä huolehtia hänestä?

Oletteko kauan aikaa olleet yhdessä? Jos siis nyt vasta tuli ilmi tuo, ja onko miehellä ollut yritys kauan aikaa?

Tosi harmillinen juttu:( Ja stressaava. Onko miehesi masentunut ja ei jaksa availla kirjeitä? Tai maaninen/ voisko olla peliriippuvuutta vai eikö vain jaksa maksaa laskuja?

Koeta puhua miehen kanssa ja sopia, että alat makseleen laskut, kiireellisimmät ensin ja muile pyytää maksuaikaa.

Voi tulla kivoja ylläreitä... Onko miehelläs luottotiedot vielä kunnossa? Kohta ei ole jos toi meno jatkuu.
Eräs elämähallintakyvytön tuttuni jätti aikoinaan vuokrakämpän autopaikan maksamatta (mitähän ne on, jotain kympin kuussa eli ei paljon). Ei viitsinyt avata kirjeitään, myöskään niitä maksumuistutuksia ym. Sai sitten häädön asunnosta, ei ollut tullut ajatelleeksi että vois mennä noin.

Joillakin tuo taloudenhallinta ei vaan suju ja voihan taustalla olla jotain masennuksen tynkääkin?

Meillä puolisolle iski jonkinsortin burnout pari vuotta sitten ja niiden laskujen avaaminen jo oli ilmeisen vaikeata jostain syystä. Aikani sitä touhua katsottuani sovittiin mun kontolle niiden hoitaminen ja toimiihan tämä hyvin, vieläkin vaikka nyt ei pää jumissa olekaan enää. Otan aina vähäsen palkkaa asioiden hoidosta ja ilomielin hoitelen jatkossakin laskut :D

Ja miehen ikä oli? Miten muuten ottaa vastuuta elämästä, lapsista, kodinhoidosta jne?

Minä en katselisi ollenkaan tuollaista. Onneksi olemme mieheni kanssa samanlaisia raha-asioissa, vain välttämätön hankitaan ja loput säästetään.

Tiedätkö sinä miehesi yrityksen taloustilanteen? Jos yrityksellä menee niin heikosti, ettei yksinkertaisesti ole rahaa maksaa laskuja ajallaan eikä miehesi halua rasittaa sinua niillä huolilla, kun on nyt tuo työttömyytesikin murheena.

Suhtautuisin ymmärtäväisesti, jos yrityksellä menee huonosti, vaikka muuten en holtittomuutta raha-asioissa suvaitsisi. Ehkä sinun kannattaa koittaa keskustella miehen kanssa rauhallisesti ja avoimin mielin, liikoja syyttelemättä. Koitatte sitten yhdessä miettiä ratkaisuja tilanteeseen.

Yhteistyössä