Miä alan keräämään orkideoita :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miä

Vieras
Joo, nyt miä sen keksin :D Ne on ihania ja miä näköjään saan ne pysymään hengissä, tai ainakin yhden :whistle: Tänään hinasin työharjoittelupaikasta toisen kotiin. Kunhan tuo kissanpirulainen jättäsi ne rauhaan, kaikki kukat pitää olla sujetun oven takana ettei se syö niitä |O Orkideoita kämppä täyteen, ostan noita helppoja niin ne pysyy hengissä :D

Mulla on kolme kipaletta perhosorkideoja, eli ihan niitä helppoja tapauksia. Ovat pysyneet hyvin hengissä kun kerran viikossa uppokastelen, uudestaankin ovat ruvenneet kukkimaan. On ne aikas ihania :D

Alkuperäinen kirjoittaja =):
Mulla on kolme kipaletta perhosorkideoja, eli ihan niitä helppoja tapauksia. Ovat pysyneet hyvin hengissä kun kerran viikossa uppokastelen, uudestaankin ovat ruvenneet kukkimaan. On ne aikas ihania :D

Miulla on kans noita, pitää vaan ostaa jotain lannoitetta niille niin kukkii paremmin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ainokki:
Kyllä mua ainakin kiinnostaa, hienoa että joku osaa :) Mulla delaa kaktuksetkin ja nyt kolmessa vuodessa mieheni 10 kukasta on 5 jäljellä...

Nuo on niin helppoja, kerran viikossa kastellaan ja valoisa paikka, se on siinä. Miäkin tapan kanssa kaikki horsmat ja opiskelen sentään puutarhuriksi, se ei taida silloin olla kovin hyvä juttu :laugh: :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja huihai:
Miten usein lannoitatte, jos olette saaneet uudelleen kukkimaan? Mä sain hienon kukkavarren, mutta kukat tippui yksitellen ennen aukeamista.

Minä en ole lannoittanut kertaakaan (mulla ovat kukkineet uudestaan). Annan vaan tosiaan kerran viikossa kunnon uppokastelun sellaisessa vedessä joka on n. vuorokauden seisonut sankossa. Ovat kerrallaan tunnista kolmeenkin tuntiin siellä vedessä (vesi ei saa yltää ihan lehtiin asti).

Hyvä mittari kastelulle on juuret, jotka muuttuvat harmaiksi kun orkidea on aika upottaa veteen. Mulla oli tuo yks keltakukkanen (ensimmäiseni) varmaan kolme kuukautta ilman minkäänlaista kastelua (ei vaan sillon jaksanut kiinnostaa), ja sit muutaman kerran taas upotin veteen niin johan se rupes lykkäämään uutta kukkavartta ja kukkia! Että ei ne kovin kranttuja kuivuuden suhteen ole, mut liian märäksi ei kannata kastella.

Lannoitetta ajattelin itsekin kokeilla, luinkohan jostain että huhtikuusta syyskuuhun vois lannoittaa ja lokakuusta maaliskuuhun pelkällä vedellä.

Minulla on ollut monensorttisia jo kahdeksan vuotta eli siitä saakka kun tänne muutettiin. En sumuta kuin tosi harvoin, en lannota enkä tee juuri mitään ja silti monet niistä kukkivatkin uudelleen. Ainoa, joka ei enää ole suostunut kukkimaan, on venuksenkenkä. Se kukki kerran uudelleen, kun tehtiin täällä talossa muuttoremppaa ja oli kivan viileätä. Sen koommin ei sitten enää suostunut.

Muistakaa, että fosfori estää kukintaa eli jos lannoitatte, niin orkidealannoitteella.

Itselläni kyllä kukkivat vuodesta toiseen ilman lannoitteita. Parin vuoden välein vaihdan uuden orkideamullan (sellaista haketta).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten te sen teette?? Mä oon onnistunut tappamaan jo kaks perhosorkideaa!!!

Ootko seisottanu vettä ennen kastelua? Orkidea ei tykkää suoraan kraanasta tulleesta vedestä.
Ja sitten veto ja liian varjoisa paikka voi myös olla syitä. tai se liika kastelu-.

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Päteeköhän toi fosforiasia myös ludisioihin?

Pikaisella googletuksella huhtikuussa voisi antaa ludisialle pari kertaa fosforia niin voisi innostua kukintaan (toisin kuin monet muut orkideat).

mielenkiintoista :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:

Pikaisella googletuksella huhtikuussa voisi antaa ludisialle pari kertaa fosforia niin voisi innostua kukintaan (toisin kuin monet muut orkideat).

Yleensähän Ludisia kukkii joulun aikoihin. Tarkoititko siis sitä, että jos saisi nyt fosforia, saattaisi kukkia nyt keväälläkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Jänis:

Yleensähän Ludisia kukkii joulun aikoihin. Tarkoititko siis sitä, että jos saisi nyt fosforia, saattaisi kukkia nyt keväälläkin?

Jepulis. Pari kuukautta siitä kun annat fosforit, ja nyt on valoa siihen niin voisipa tulla hienot kukat.

Yhteistyössä