Metsästys nykyään on sairas harrastus, joka perustuu vain nykyihmisen alkukantaiseen viettiin.

  • Viestiketjun aloittaja elämän ystävä
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pitäisköhän oikein ottaa uusi harrastus.

Mulla vaan kädet tärisevät. Aina! Oiskohan asetta jonka kanssa se ei haittaa?
Kahvia vähemmän. Monilla auttaa pelkästän se. Tee asteittain, ei kerralla: luomuMundoa käytän itse - en tiedä, mitä muista vois tulla. Lantraat sen luomutäysmaidolla. Ei tärise. Saan ne tosin tärisemään, jos haluan, tietyssä asennossa. Etsipä sitä asentoa, missä ei tärise. Näköä heikentää selvästi kaikki vilja, mutta hanki mantelijauhoa, saat magnesiumia siitä ja voit tehdä pannareita, lettuja ym siitä(y)
 
vierailija
Metsästys ukkoutuu liian kovaa vauhtia?
ALOITTAJA: Neo32 TIEDE JA LUONTO 16.9.2010 18:23
JAA KESKUSTELU:1



Suomalaiset hirvimiehet lienee maailman vanhimpia. Keski-ikä jossain ihan 60 vuoden tietämillä. Jo pelkän metsästysluvan ampuminen aiheuttaa vuosi vuodelta enemmän ohi laukauksia. Näkökin tuossa iässä heikkenee oleellisesti. Puhumattakaan ulkonäöstä sillä monet metsämiehet ovat jo vaivaisukkoja oransseine liiveineen.

Itselläni oli kunnia 80-luvun alussa Ruotsissa kuulua paikalliseen hirviporukkaan (Kalixin takametsissä). Jo tuolloin pientä porukkaamme (5 lupaa) veti n.30 vuotias Maj-Lis niminen naisihminen. Porukan keski-ikä oli noin 42 vuotta. Homma oli myös hyvin organisoitua. Sain olla sekä ajoporukassa että ampujana (16 piikkinen uroshirvi tuli napattua).

Peijaisissa oli iloinen mieli kun Maj-Lis tuli hakemaan sankaria tuliseen valssiin.

Mitä tehdään säälittävästi eläköityville Suomen hirvikannan harventajille?

--------------------------

Säälittävääkö? Bu hahaa. Ei muuta kuin monttuun ja toivotetaan kepeät mullat tenunenille :D
Usko mitä haluat. Noissa 2 seuroissa on myös nuoria miehiä. :)
 
Alota vaan. Siinä kolleegat kivasti harvenee ympäriltä ja eläimet saa säilyttää paljon metsästäjiä arvokkaamman henkikultansa :)
Mä kyllä ihan hiljaa yksikseni istuisin rantapöpelikössä tai viinimarjapuskissa ja saalistaisin vaikka ton ärsyttävästi rääkyvän fasaanikukon. Sit kun se on kahden metrin päässä. Ettei vaan osu vahingossa vaikka talitiaiseen.
 
vierailija
Metsästys on paras harrastus mitä voi olla. Oppii luonnosta, osana sitä, eikä saalista niin vaan oteta, se saadaan. Ei alkukantaisessa saaliin ja tappamisen himossa ole mitään pahaa. Toisilla se on, toisilla ei. Itselläni ei ketään metsästävää sukulaista, ei aseista kokemusta, silti jo lapsena kirjoittelin tarinoita metsästyksestä ja nautin suuresti kun viimein pääsin metsälle silloisen miesystävän kanssa...Ekologisempaa lihaa ei voi olla, kun vertaa tehotuotettuun.
Eri asia on sitten susien ym salametsästys. Vastenmielistä toimintaa, joka pilaa oikean metsästyksen mainetta. Myös vääränlainen "harjoittelu" vaikkapa rauhoitettuja pikkulintuja ampumalla on anteeksiantamatonta.
Huh kuinka kylmäävää tekstiä natsiakalta, tai ehkä natsihomolta?

Himo TAPPAMISEEN ja eläinten MURHAAMISEEN on OK !!

Pukkaako se exä nyt jo horsmaa? En ihmettelisi!
 
vierailija
Ap. Montako kertaa olet viennyt elämille ruokaa?

Kuinka monta hehtaari peltoasi olet rauhoittanut täysin eläinten käytöön?

Milloin viimeksi teit jotain eläinten hyväksi??

Sitä minäkin. Et koskaan.

Pidä siis turpasi kiinni asioista josta et paskaakaan tiedä.
 
vierailija
Mä kyllä ihan hiljaa yksikseni istuisin rantapöpelikössä tai viinimarjapuskissa ja saalistaisin vaikka ton ärsyttävästi rääkyvän fasaanikukon. Sit kun se on kahden metrin päässä. Ettei vaan osu vahingossa vaikka talitiaiseen.
Ainesta on sinussa, raakalainen.

Haluat tappaa perhettä perustavan fasaaniukon, se on sen tapa laulaa ja kutsua äitiä tuleville lapsilleen

Ja haluat tappaa itsekkäästi linnun rauhoitusaikana. Ihan kaikki varista myöten on rauhotettuja pesimäaikaan.

HYI sinua, RAAKALAINEN
 
vierailija
Mä kyllä ihan hiljaa yksikseni istuisin rantapöpelikössä tai viinimarjapuskissa ja saalistaisin vaikka ton ärsyttävästi rääkyvän fasaanikukon. Sit kun se on kahden metrin päässä. Ettei vaan osu vahingossa vaikka talitiaiseen.
Tee sille kukolle portaat jollekin pihan kauimmaiselle katolle, katso kiikkuuko? Kyllä joku kotka tulee hakemaan - mut sit jäät ilman paistia?
 
vierailija
Ap. Montako kertaa olet viennyt elämille ruokaa?

Kuinka monta hehtaari peltoasi olet rauhoittanut täysin eläinten käytöön?

Milloin viimeksi teit jotain eläinten hyväksi??

Sitä minäkin. Et koskaan.

Pidä siis turpasi kiinni asioista josta et paskaakaan tiedä.
Kaikki pielessä. Teen paljon hyvää eläinten eteen.

Olen onnistunut houkuttelemaan sorkkaeläimiä omalle tontille hyvään suojaan hupitappajilta. Siellä on nuolukiviä niille. Linturuokinnalle ne tulevat joka yö kauraa ja muuta syömään.

Eläinmurhaajat aina suuttuu niinkuin sinä, kun lauotaan totuuksia!

Sinä olet perimmiltäsi paha. Teet muka hyvää, jotta saat lisää tapettavaa.

Te sadistit kehtaatte murhata sorkkajalkoja suoraan niiden ruokapöytään. Myös sorsille teette samoin. Tiedän sairaista harrastuksistanne hyvin paljon, itkupotkuraivarisi ei auta yhtään, tenunenä :D

Ja minä teen kaiken pyyteettömästi. Te teurastatte sairaaksi huviksenne minun telkänpöntöissä syntyneitä poikasia elokuussa.
 
vierailija
Ensimmäinen juttu jota raakalaisihmiset vois tehdä, on poistaa hirviaidat teiden varsilta. Ne rajoittavat eläinten luontaista liikkumista ja vääristävät kantoja.

Toinen tekijä on vähentää yleensäkin tiestöjä, asuinalueita ym. Millä oikeudella ihmiset riistävät eläinten alueita??

Kolmas tekijä on tietenkin lopettaa tehotuotanto. Ja myöskin vapauttaa viljelymaat takaisin eläinten käyttöön. Ihmisille riitää se pieni peltopläntti jossa kasvattaa itse ruokansa.

Ja mitäs muuta?

Metsästys on aika pieni murhe verrattuna perus hesalaisen aiheuttamaan tuhoon.
 
vierailija
Kaikki pielessä. Teen paljon hyvää eläinten eteen.

Olen onnistunut houkuttelemaan sorkkaeläimiä omalle tontille hyvään suojaan hupitappajilta. Siellä on nuolukiviä niille. Linturuokinnalle ne tulevat joka yö kauraa ja muuta syömään.

Eläinmurhaajat aina suuttuu niinkuin sinä, kun lauotaan totuuksia!

Sinä olet perimmiltäsi paha. Teet muka hyvää, jotta saat lisää tapettavaa.

Te sadistit kehtaatte murhata sorkkajalkoja suoraan niiden ruokapöytään. Myös sorsille teette samoin. Tiedän sairaista harrastuksistanne hyvin paljon, itkupotkuraivarisi ei auta yhtään, tenunenä :D

Ja minä teen kaiken pyyteettömästi. Te teurastatte sairaaksi huviksenne minun telkänpöntöissä syntyneitä poikasia elokuussa.
Onks sul krapula?
 
vierailija
Kaikki pielessä. Teen paljon hyvää eläinten eteen.

Olen onnistunut houkuttelemaan sorkkaeläimiä omalle tontille hyvään suojaan hupitappajilta. Siellä on nuolukiviä niille. Linturuokinnalle ne tulevat joka yö kauraa ja muuta syömään.

Eläinmurhaajat aina suuttuu niinkuin sinä, kun lauotaan totuuksia!

Sinä olet perimmiltäsi paha. Teet muka hyvää, jotta saat lisää tapettavaa.

Te sadistit kehtaatte murhata sorkkajalkoja suoraan niiden ruokapöytään. Myös sorsille teette samoin. Tiedän sairaista harrastuksistanne hyvin paljon, itkupotkuraivarisi ei auta yhtään, tenunenä :D

Ja minä teen kaiken pyyteettömästi. Te teurastatte sairaaksi huviksenne minun telkänpöntöissä syntyneitä poikasia elokuussa
.
Oletkos katsonut tämän:
http://mikkovlttil.puheenvuoro.uusisuomi.fi/203295-ei-minkaan-arvoinen-elama

Eikai kukaan telkkiä ammu? Telkän munia on kerätty aikojen alusta lähtien Suomessa, mutta se on kiellettyä tietysti. Ihminen on kerännyt lintujen munia ja kasvattanut viljaa linnuille. Joku ääliö kai söi sitten ne jyvät, mitkä oli tarkoitettu maahan. Joku toinen keksi tehdä niistä olutta ja niin unohtui kaikki muu?
 
vierailija
Oletkos katsonut tämän:
http://mikkovlttil.puheenvuoro.uusisuomi.fi/203295-ei-minkaan-arvoinen-elama

Eikai kukaan telkkiä ammu? Telkän munia on kerätty aikojen alusta lähtien Suomessa, mutta se on kiellettyä tietysti. Ihminen on kerännyt lintujen munia ja kasvattanut viljaa linnuille. Joku ääliö kai söi sitten ne jyvät, mitkä oli tarkoitettu maahan. Joku toinen keksi tehdä niistä olutta ja niin unohtui kaikki muu?
Voi kuule. Kyllä tappaa. Ja paljon muutakin. Usein kaikkea mikä liikkuu

Katsoppa listaa. Surullista luettavaa. Kusipäät ampuu, valitettavasti kun laki laahaa perässä, niin uhanalaisia ja vaarantuneita lajeja. Monien määrät on romahtaneet takavuosista

https://riista.fi/riistatalous/riistakannat/elaimet/1550-2/
 
vierailija
Ei. Se on teillä metsästäjillä joka-aamuinen olotila.

Kaikki ei ole kuin te, tenunenät :D
Okei. Sulta jäi siis lääkeet ottamatta.

Mut hei. Kaunis päivä. Lähdetään metsään katseleen luontoa ja eläimiä. Aamusta just kattelin kaffekuppi kädessä tossa terassilla kun hirvet söivät kaadettujen haapojen kuoria. Samaan aikaa lehtokurppa teki aamukierrostaa ...

Mä rakastan luontoa ja eläimiä. Se tarjoaa mulle kaiken mitä elämään tarvitsen. Mun ei tartte riistää eläimiä laittamalla niitä luonnottomiin navetoihin tai tehotuotanto laitoksiin. Ja mun pellot tarjoaa minulle ja perheelle ravinnon. Ja niillä myös eläimet saa ruokailla.
 
vierailija
Voi kuule. Kyllä tappaa. Ja paljon muutakin. Usein kaikkea mikä liikkuu

Katsoppa listaa. Surullista luettavaa. Kusipäät ampuu, valitettavasti kun laki laahaa perässä, niin uhanalaisia ja vaarantuneita lajeja. Monien määrät on romahtaneet takavuosista

https://riista.fi/riistatalous/riistakannat/elaimet/1550-2/
Lue ensin se mun anatama linkki.
En miekään ammu eläimiä, mutta autokoulussa täytyisi opettaa, miten ne lopetetaan. Ei mulle ainakaan opetettu aikoinaan. Laki on todellakin ristiriitainen siinä mielessä.
 
vierailija
Mites on ap, jos ihmisen ajama auto haavoittaa vakavasti eläimen.
Jätetäänkö kituun?
Tyhmä kysymys. Ei tietenkään. Kaikki ei nauti eläinten kiduttamisesta, niinkuin te!

Teidän jäljiltä löytyy liian paljon lentokyvyttömiä sorsalintuja jahdin aikaan.

Hommatkaa koirat noutamaan kituvat sorsat ruovikosta, vähintä mitä voitte tehdä ollaksenne vähemmän raakalaismaisia.
 
bongari
Voi kuule. Kyllä tappaa. Ja paljon muutakin. Usein kaikkea mikä liikkuu

Katsoppa listaa. Surullista luettavaa. Kusipäät ampuu, valitettavasti kun laki laahaa perässä, niin uhanalaisia ja vaarantuneita lajeja. Monien määrät on romahtaneet takavuosista

https://riista.fi/riistatalous/riistakannat/elaimet/1550-2/
Olen muutaman vuoden harrastanut lintuja. On todella ikävä lista, siellä on metsästettäviä, joita en edes ole koskaan nähnytkään, vaikka aktiivinen olen ollut.
 
vierailija
Kirjoittaja kuulostaa väistämättä karanneen aika kauas todellisuudesta.

Asiaa voisi lähteä pohtimaan vaikka siltä kantilta, että aika pieni osa metsästetystä lihasta päätyy muualle kun mahaan, kun taas tehotuotettua lihaa kärrätään päivittäin kaatopaikalle.
Juuri näin. Aloittaja kuulostaa todellisuudesta vieraantuneelta hihhulilta, joka ei ymmärrä, että vapaana luonnossa elävistä eläimistä saatu ravinto on kaikkein eettisintä.
 
vierailija
"Vahinkolaukaukset" on harrastuksemme suola. pääsee vaivatta eroon ei -toivotuista henkilöistä teerinä, jäniksinä, hirvinä jne ja pääsee nuhteilla vaan. Olihan kyseessä "puhdas onnettomuus" :D
 
vierailija
Jos naapuri tehotuottaa broilerin ja tappaa sen sinulle valmiiksi niin se on ok. Jos taas pena lasauttaa hirven ja tuo fileen paistettavaksi niin pena on tappaja? Eli nyt hopihopi hirvet tehtaisiin ja tehotuotantoon että kaikille riittää hirvenlihaa ja kukaan ei tuomitse penaa. Ps. Älkää laittako kinkkuu leivälle, sen on joku tappanu ensin sinua varten..
 
vierailija
Olen muutaman vuoden harrastanut lintuja. On todella ikävä lista, siellä on metsästettäviä, joita en edes ole koskaan nähnytkään, vaikka aktiivinen olen ollut.
Hei--- muuttaako ne linnut tänne siksi, kun siellä lähtömaassa olis liian kuuma munien hautomiseen? Millä se lintu niitä jäähdyttäisi? Ilman hankisääskiä olisi västäräkit kuolleet nälkään meillä. Osaako ne löytää lumikoloja suojaksi pakkaselta, en tiedä...
Ostakaa kaikki luomuhunajaa!
....En miekään mehiläisten kennoja tai toukkia söisi:alien:

Suomessa tosiaan on kasvatettu possunlihaa biodieselin raaka-aineeksi, mutta hyvin harva edes ajattelee sitä.o_O
 
vierailija
Kun syön riistalihaa ymmärrän oikeasti, että elävä olento on menettänyt henkensä ateriani vuoksi. En haaskaa syötäviä osia ja syön ruuan suurella kunnioituksella eläintä kohtaan. Eläin on saanut elää vapaana hyvän elämän. Moni haluaa esim. syödessään hampurilaista sulkea pois asian, että hänen ateriansa vuoksi on eläin kuollut.
Metsäsykseen liittyy toki aina eettisiä "ongelmia", koska siihen liittyy tappaminen. Jokainen saa olla asiasta oma mielipide, mutta itse näen, että vaikka metsästys lopetettaisiin, ei luonnossa elävien eläinten elämä paranisi millään lailla. Olemme vaan vieraantuneet luonnosta, joten emme aina tätä hahmota.
Kun esim. ilves syö peuran tai jäniksen ei saaliseläimen kuolema ole kivuton, eikä nopea. Eläin ei myöskään menehdy mihinkään eläinlääkärin nukutukseen. Väittäisin, että ammutuksi tuleminen on jopa "mukavampi" vaihtoehto kuolla. Kantojen kasvaessa eläimiin tulee ruttoja ja kapia. Tällaistakaan poistumista emme toivoisi esim. omalle lemmikillemme.

WWF on luokitellut riistalihan hyväksi vaihtoehdoksi tehotuotetulle lihalle. Kuitenkaan riistalihan syönnillä ei voida kattaa koko lihansyöntitarvettamme, koska kannat eivät kestäisi tätä.

Jos metsästys lopetettaisiin kasvaisi petojen määrä valtavasti.
Esim. metsäjänis saattaa saada jopa 24 poikasta vuodessa. Jäniskanta esimerkiksi omilla metsästysmailla ei ole kuitenkaan kovinkaan vahva, vaikka kukaan seuramme jäsen ei ampunut ainuttakaan metsäjänistä viime kautena. Kuolleisuus luonnossa on siis erittäin suuri. Jäniksiä syövät ketut, haukat, supit, ilvekset...
Minkki on tehokas maassa pesivien lintujen tappaja, jonka kätköstä saattaa löytyä useita kymmeniä sorsia. Minkki tappaa enemmän kuin jaksaa syödä. Jos pienpetoja ei metsästetä, saattaa nuo tuohota pienen vesistön lintukannan.

Itse rentoudun metsällä. Metsäreissu voi olla loistava, vaikka saalistakaan ei tulisi. Luonnossa kulkeminen tekee aina hyvää mielelle.
Tappaminen ei ole homman ydin, eika sanana mielestäni edes sovi metästykseen. Saaliin saaminen kuvaa tapahtumaa paremmin. Vaikka olen koko ikäni harrastanut metsästystä, en usko, että pystyisin toimimaan teurastajana, tai työskentelemään esim. broileritehtaassa. (Kunnia kuitenkin teurastajille. Tarvitsemme heitä, mikäli lihaa kaupasta haluamme ostaa)
Metsästys on omasta mielestäni luonnollinen harrastus luonnon parissa. Suurin osa metsästäjistä kunnioittaa luontoa ja moni huolehtii esim. eläinten talviruokinnasta.
Metsästäessä saa liikuntaa ja harrastuksen kruunaa herkulliset riistaruuat.
 

Yhteistyössä