Merkonomi vs. tradenomi (ammattikoulu vs. ammattikorkea)?

• Viestiketjun aloittaja nominomi
  • Ensimmäinen viesti
nominomi
Eli kouluihin on haettu mutta kovasti mietityttää jo nyt että jos pääsen amk:n tradenomi koulutukseen niin kannattaako mennä vaiko monimuoto-opiskeluna merkonomiksi...

Tradenomin opinnoissa mietityttää opinnäytetyö, kuinka sen saisi tehtyä, merkonomiopinnoissa olisi vain näyttöjä, ei mitään 25op:n näyttötyötä.

Eli kertokaapas tradenomit, onko opinnäytetyö kuinka töisevä tehdä?

"nenna"
Aiheen löytäminen oli vaikeinta.
Sitten kun sen sai, ei ole ollut ollenkaan vaikeata. Tosin tällä hetkellä hiukka motivaation puutetta ja ahdistus siitä, että työ pitäis palauttaa viikon päästä...

"vieras"
Tradenomiksi ehdottomasti.

Itse opiskelin merkonomiksi näyttötutkintoperiaatteella ja silti jouduin tekemään erilaisia 5-10 sivun kirjallisia töitä.

En usko että tradenomitutkinnossakaan se opinnäytetyö mikään ylivoimainen ole.
Ottaa vaikka töistä viikon-kaksi palkatonta jos se oikeasti tekee niin tiukkaa.

terwtwrt
Oletko siis lukion käynyt?
Itse lähdin merkonomina tradenomipuolelle, ja oli ihan arsesta koko koulu. Tai siis se eka vuosi jonka jaksoin siellä olla. Ihan samoja asioita (vähän laajempana) kuin kauppiksessa, mutta opetus tylsempää.
Meillä oli TODELLA paljon ryhmätöitä joista en tykännyt yhtään jne.

Nyt olen samassa koulussa paitsi inssipuolella, paljon hauskempaa :D

Mutta joo, jos et ole kauppista siis käynyt, niin tietysti kannattaa mennä suoraan ammattikorkeaan, tietysti vaativuustaso on ihan eri luokkaa niissä.
Se lopputyö ei ole niin paha kuin miltä ehkä etukäteen vaikuttaa :)

"vieras"
voin kokemuksella sanoa että opinnäytetyö on helpompi tehdä kuin ammattikoulupuolen hensut, itsearvioinnit ja päättötyö.

Opinnäytetyö on toki yksi kokonaisuus, mutta jatkuva kohtuullisen laajojen paperitöiden teko monimuotokoulutuksessa eli työ ohella on vaativampaa, koska niitä töitä on jatkuvasti tehtävänä.

Olen BBA, eli käynyt tradenomiksi englanninkielisen koulutuksen. Pidin opinnoista, jotka eivät olleet turhan haastavia paitsi ajankäytön suhteen. Ryhmätöitä oli liki kaikilla kursseilla,mutta lyöttäydyin parin perfektionistin messiin heti koulun alussa ja saimme tehtyä erinomaisia kurssitöitä, joista suuri käytännön hyöty. Esim.eräs pieni design-yritys sai kauttamme suunnitelman kansainvälistymiseen ja nyt yritys myy tuotteitaan Saksassa, jonne meidän arviomme mukaan parhaat ulkomaiset markkinat sijoittuvat. Ravintolaketju sponssasi meille lahjan haastateltaville tehdessämme imagotutkimusta ketjulle ja saimme rahallisen palkkionkin itsellemme.

Opinnäytetyö ei ollut vaikea prosessi. Koin että koululta sai valtavasti tukea sen tekoon, koska meillä oli jokaisella kaksi ohjaajaa työlle, yksi vastasi aineesta mitä tutkimus koski (mulla HRM) ja toinen tsekkasi, että teksti akateemista yms. Seminaarit kuljettivat homman nätisti pakettina eteenpäin ja siinä toisten töitä opponoidessa sai hyviä vinkkejä omaan työhön. Kypsyyskoe oli paljon hermostuttavampi osuus. x)

Kävin amkin 2,5 vuodessa, vaikka tein siinä töitäkin samalla ja mulla oli kaks alle kouluikästä muksua. Ka kiitettävä sekä opparista että koulusta.

Olen huomannut, että kouluilla on eroja. Olen havainnut, että saamamme matikan ja tilastotieteen opetus oli laadukkaampaa kuin mitä monilla yliopistotasolla Suomessa. Joissain muissa amkeissa on keskitytty paljon vähemmän tiettyihin osa-alueisiin ja painotettu eri juttuja. Opettajillakin vaikutusta, tietty. Nykyinen työnantajani on eritoten kallistunut työllistämään henkilöitä, jotka valmistuneet samasta amkista kuin minä.

nominomi (ap)
En ole käynyt lukiota, aikuispuolelle olen amk:n hakenut... Matikka on mulle aina ollut helppoa mutta kielistä en hirveästi tykkää.

Töissä en ole vaan olisin ihan "kokopäivänen" opiskelija, eläkevakuutusyhtiö maksaa koulutukseni ja tuon tradenomin on jo hyväksynyt maksettavakseen jos vain opiskelemaan pääsen.
Töissä ollessani tein esimiehen tuurauksia, eli palkanlaskentaa, budjetointia yms.

nominomi (ap)
[QUOTE="vieras";28294205]Kannattaako tradenomiksi opiskella?[/QUOTE]

Jaa, sitä en tiedä mutta tapaturman vuoksi joudun uudelleen koulutukseen eikä hirveästi ole muuta minua kiinnostavaa mitä pystyisin tekemään, varsinkin kun en ole käynyt lukiota.

Sairaanhoitaja ois sellanen mikä kiinnostaa mutta terveys ei kestä alaa.

"heh"
Olen huomannut, että kouluilla on eroja. Olen havainnut, että saamamme matikan ja tilastotieteen opetus oli laadukkaampaa kuin mitä monilla yliopistotasolla Suomessa. Joissain muissa amkeissa on keskitytty paljon vähemmän tiettyihin osa-alueisiin ja painotettu eri juttuja. Opettajillakin vaikutusta, tietty. Nykyinen työnantajani on eritoten kallistunut työllistämään henkilöitä, jotka valmistuneet samasta amkista kuin minä.
Laadukkaampa matikan opetusta amk:ssa kuin yliopistoissa :) Mistä voit tietää sen jos et ole ollut yliopistossa?

[QUOTE="heh";28294282]Laadukkaampa matikan opetusta amk:ssa kuin yliopistoissa :) Mistä voit tietää sen jos et ole ollut yliopistossa?[/QUOTE]

Nooooh, asioista ihan keskustelemalla. Ja on mulla kandikin tehtynä, maisteria suoritan just. Olen myös tehnyt huvikseni sellaset 120 op suomalaisessa yliopistossa? Mieheni on maisteri, mutta ei ollut käynyt läpi tilastotiedettä laisinkaan samalla syvyydellä, saman on moni muukin todennut.

"vieras"
Mä oon miettinyt kanssa jos opiskelisi tradenomiksi, mutta en sitten tiedä siitä työllistymisestä tai työtehtävistä, kun en halua mihinkään perus kauppaan töihin..

"heh"
Nooooh, asioista ihan keskustelemalla. Ja on mulla kandikin tehtynä, maisteria suoritan just. Olen myös tehnyt huvikseni sellaset 120 op suomalaisessa yliopistossa? Mieheni on maisteri, mutta ei ollut käynyt läpi tilastotiedettä laisinkaan samalla syvyydellä, saman on moni muukin todennut.
Et siis ole yliopiston kirjoilla? Tuskin kasvatustieteen maisteri ja tietoliikennetekniikan maisteri koskaan edes lukevat matikkaa yhtä paljon.... tämä siis ihan esimerkkinä siitä, että riippuu alasta jolla opiskelee. Siksi ei voisi sanoa, että amk:n opetus on laadukkaampaa.

"niin"
[QUOTE="vieras";28294326]Mä oon miettinyt kanssa jos opiskelisi tradenomiksi, mutta en sitten tiedä siitä työllistymisestä tai työtehtävistä, kun en halua mihinkään perus kauppaan töihin..[/QUOTE]

Ei kai tradenomit kaupassa työskentele?

"vieras"
[QUOTE="niin";28294352]Ei kai tradenomit kaupassa työskentele?[/QUOTE]

Tiedän paljon niitä jotka työskentelee. :/ Tai sitten jossain palkanlaskennassa yms. muissa tällaisissa tehtävissä, jotka vaikuttavat todella tylsiltä ja semmoisilta että tässäkös tämä nyt sitten on. Varmaan on pieni osa niitäkin jotka oikeasti pääsevät etenemään ja kivoihin tehtäviin, olen nyt kuitenkin realisti kun mietin noita työtehtäviä sitten opiskeluiden jälkeen. Riittääkö kaikille edes töitä, kun tuntuu että joka toinen on trade?

"vieras"
[QUOTE="heh";28294350]Et siis ole yliopiston kirjoilla? Tuskin kasvatustieteen maisteri ja tietoliikennetekniikan maisteri koskaan edes lukevat matikkaa yhtä paljon.... tämä siis ihan esimerkkinä siitä, että riippuu alasta jolla opiskelee. Siksi ei voisi sanoa, että amk:n opetus on laadukkaampaa.[/QUOTE]

No riippuu vähän minkälainen kasvatustieteen maisteri on kyseessä. Kyllähän yliopistolta voi valmistua perustiedoin, jos ei syventävissä valitse tilastotiedettä, vaan keskittyy muihin menetelmiin. Toisaalta kyllä sitä tilastomatikkaa saa opiskella tarpeen vaatiessa aika syvällisestikin.

Mutta väite, että tradenomin opinnot olisivat jotenkin tilastomatikan kohdalla "laadukkaammat", kuin yliopistossa, osottaa vaan kirjoittajan tietämättömyyden yliopisto opiskelun rakenteesta ja sisällöstä.

nominomi (ap)
[QUOTE="vieras";28294365]Tiedän paljon niitä jotka työskentelee. :/ Tai sitten jossain palkanlaskennassa yms. muissa tällaisissa tehtävissä, jotka vaikuttavat todella tylsiltä ja semmoisilta että tässäkös tämä nyt sitten on. Varmaan on pieni osa niitäkin jotka oikeasti pääsevät etenemään ja kivoihin tehtäviin, olen nyt kuitenkin realisti kun mietin noita työtehtäviä sitten opiskeluiden jälkeen. Riittääkö kaikille edes töitä, kun tuntuu että joka toinen on trade?[/QUOTE]

Toi palkanlaskenta voisi olla helposti minun juttu, siksikin vähän mietityttää että oisko sama tyytyä vähempään ja käydä vain ammattikoulu kun merkonominakin niitä palkkoja vois laskeskella.

"heh"
[QUOTE="vieras";28294367]No riippuu vähän minkälainen kasvatustieteen maisteri on kyseessä. Kyllähän yliopistolta voi valmistua perustiedoin, jos ei syventävissä valitse tilastotiedettä, vaan keskittyy muihin menetelmiin. Toisaalta kyllä sitä tilastomatikkaa saa opiskella tarpeen vaatiessa aika syvällisestikin.

Mutta väite, että tradenomin opinnot olisivat jotenkin tilastomatikan kohdalla "laadukkaammat", kuin yliopistossa, osottaa vaan kirjoittajan tietämättömyyden yliopisto opiskelun rakenteesta ja sisällöstä.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Yliopistossa voi opiskella syvällisesti mikäli niin haluaa. AMK:ssa kurssit ovat mitä ovat. Mulla on kokemusta kummastakin ja kokemuksen perusteella yliopistossa koulutus oli laadukkaampaa. Kyseessä vielä lähes sama ala.

Yhteistyössä