menot/tulot=

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kun olin pieni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kun olin pieni

Vieras
tekeekö kukaan laskelmii menoista/tuloistaan?
mä koklasin joskus tehdä kk meno budjettia jonkin aikaa... Listasin siis Kauppareissulle menneet rahat(taloustavarat, lastenjutut, ruoka, ei vaatteet ja muu )
auton pensa
lääkärit/reseptilääkkeet
laskut
muu meno(vaatteet jne)
sit kaikki se ylimääränen rahan "tuhlaus"
sit joteskii se jäi ja jäi.. millä tavoi te laskeskelette näitä?
Oiskohan tyh,mä tehdä aina 1 viikon laskelma ja kuun lopuksi sitten katsella minkäverran mihinkin mennyt? vai miten.. tarkoituksena ois karsia pois jotain mistä voi tinkasta

Meillä on tarkoitus laskea marraskuusta kaikki menot. Tulot nyt onkin aika hyvin selvillä =) Ei niinkään ole tarvetta karsia, mutta olisi mielenkiintoista tarkemmin seurata, mihin rahaa menee.

Täällähän oli joskus se säästöpäiväkirja, mihin kuukauden ajan kirjattiin kaikki kauppamenot ( ruoka ja pesuaineet ja vaipat), mutta se on kai niin vanha ketju, ettei sitä enää ole olemassa, en ainakaan lötänyt haulla.

mä lasken... mut jotain mä teen väärin kun aina jää hirvee summa muka käteen pakollisten menojen jälkeen, mutta senttiäkään en oo siitä summasta nähny. pitäs saada ekonomia tip top kuntoon ennen marraskuun 1. ja en saa menoja ja tuloja tästmäämään. oikeesti mä oon persaukinen mutta laskelmieni mukaan oonki rikas, eli ei voi pitää paikkaansa :)

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
mä lasken... mut jotain mä teen väärin kun aina jää hirvee summa muka käteen pakollisten menojen jälkeen, mutta senttiäkään en oo siitä summasta nähny. pitäs saada ekonomia tip top kuntoon ennen marraskuun 1. ja en saa menoja ja tuloja tästmäämään. oikeesti mä oon persaukinen mutta laskelmieni mukaan oonki rikas, eli ei voi pitää paikkaansa :)

Kirjaa kaikki menot sitämukaa, kuin rahaa kuluu, älä etukäteen. Tai siis hyvähän se on suunnitella etukäteenkin, mutta kun kirjaat myös kaikki menot, niin tulet tietämään todelliset kulut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

Kirjaa kaikki menot sitämukaa, kuin rahaa kuluu, älä etukäteen. Tai siis hyvähän se on suunnitella etukäteenkin, mutta kun kirjaat myös kaikki menot, niin tulet tietämään todelliset kulut.

joo niinhän se pitäs oikeesti tehä.si mä koitan laittaa erilliselle tilille joka kuukausi esim. autovakuutus on 117? kolmen kk välein. sen jaan kolmella ja laitan sen summan tilille, että sitten kun lasku tulee on varma että sitä rahaa silloin on. jotenki vaan ei toimi :(
tiliotteita kans pitäs alkaa kattomaan läpi, ne mä oon aina säästäny.lisäks maksetut laskut kattoo että mihin menee kuinkapaljon vuodessa...

kunon kirjanpitoonhan tässä pitää alkaa...

Ei meillä mitään tarkkaa kirjanpitoa ole, mutta siitä huolimatta hyvin tarkkaan tiedämme kulloisenkin taloustilanteen.

Me elämme hyvin "järkevästi" rahojen suhteen ja suhteutamme menot tuloihin, ja euron tarkkuudella menojen/tulojen tietäminen tuskin muuttaisi rahan kulutustamme mitenkään.

tietän meilläkin noin suurinpiirtein mitä tulee ja mitä menee.. mutta nyt ois kyllä hyvä saada tarkennusta tuohon menopuoleen (tarkoitus olisi säästöön jäädä rahaa, joten kaikki "ylimääränen" pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tietän meilläkin noin suurinpiirtein mitä tulee ja mitä menee.. mutta nyt ois kyllä hyvä saada tarkennusta tuohon menopuoleen (tarkoitus olisi säästöön jäädä rahaa, joten kaikki "ylimääränen" pois.

Olisiko teidän mahdollista säästää vaikka kuukauden ajan joka ikinen kuitti kaikista mahdollisista ostoksista?

Sitten kävisitte ne läpi oikein suurennuslasilla ja miettisitte, mistä voisi karsia. Esim. ruoassa saattaa olla sellaista missä voisi säästää, ja kaikki karkit ja sen sellaiset voisi pistää minimiin.

Mutta parhaiten itse näette tutkimalla omia menojanne, mistä voisitte säästää.

No tuota...
Mie teen joka kuulle omat laskelmat, johon tulee maksettavat laskut (vuokra, sapuskat yms...), ukon työkulut (bensat, ruokailut)ja jos ennakkoon tiedossa joku meno. Sapuskat suunnittelen etukäteen ja hankin tarpeet niihin kotiin jo valmiiksi. En tietenkään mitään mikä pilaantuu...
Näin saa sitten jonkinlaisen käsityksen "ylimääräisestä" rahasta...ja jos ei ennalta suunniteltu sapuska kiinnosta voi tehdäkin jotain muuta. Kaupassa käynnin jälkeen sitten vaan ruksaa listasta yli mitä on ostanut ja paljonko rahaa meni, Excel hoitaa loput.

Jäi joskus päälle tälläinen systeemi, kun piti johonkin saada rahat riittämään.
Kuulostaa ehkä jostakusta hullulta, mutta toimii ainakin meillä.

Yhteistyössä