Hei, olin vaimoni kanssa juuri viikko sitten ME-viikonlopussa. Lueskelin siitä etukäteen täältä ja IS:n Meidän Perhe-keskustelusta. Laitoin nyt alle oman kokemukseni siitä.
Tuo maksuasiahan on muuttunut juuri äskettäin, nyt kurssimaksu on 90€ ja lisäksi hotelli täysihoidolla, meillä Nuuksiossa hotelli oli noin 480€/pariskunta. Eli aika hintavahan viikonloppu on, mutta meille se oli erinomainen. Lahjoituksia pyydettiin, jotta vähemmänkin maksukykyiset voisivat osallistua, mutta siitä asiasta saa itse päättää viikonlopun jälkeen kotonaan. Paikan päällä ei pyydetty lisämaksuja. Alla IS-keskusteluun kirjoittamani viesti kopioituna.
Hei,
Näin tämän keskustelun ennen omaa viikonloppuamme, joten ehkä voin nyt tuoreeltaan kommentoida omaa kokemustani.
Taustastamme sen verran, että itse olen kirkkoon kuulumaton, vaimoni taas ev lut seurakunnan jäsen. Itse käyn kyllä joulukirkossa perheen kanssa enkä ahdistu siitä kovasti. Parisuhteessamme on ollut kylmä jakso, vaikkakaan erosta ei nyt ihan vakavaa vaaraa ole ollut.
Viikonloppu oli meille todella hyvä. En halua tässä kertoa yksityiskohtia siitä mitä siellä on, koska ne halutaan pitää yllätyksenä. Sama minulle olisi ollut, en usko että tietäminen olisi mitään haitannut ja itse asiassa guuglella sainkin jonkin verran käsitystä etukäteen. Mutta olkoon nyt siis jotta uusille kävijöille jäisi se yllätysaspekti myös.
Meidän erimielisyytemme sulivat totaalisesti kun viikonlopun tehtävissä ymmärsimme sen hyvän mitä parisuhteessamme on ja kuinka vähäisiä siihen verratuna ovat ne meidän ongelmamme.
Näkisin että leirin vaikutus meillä perustuu kolmeen asiaan:
1 Sen hyvän olon muistamiseen myöhemminkin, miltä tuntui kun pudotimme kirveemme ja pääsimme toistemme lähelle viikonlopun aikana.
2 Ymmärsimme toisistamme uusia asioita, ja se jo suoraan poisti monia tekijöitä jotka ovat aiheuttaneeet kitkaa välillämme.
3 Viikonloppuna käytetty menetelmä on käytettävissämme edelleen kun tunnelmat kiristyvät ja toivottavasti myös jo ennen sitä.
Joo kyllähän varmaan aina tarvitaan vähän mielentilan muokkausta, jotta päästään varauksetta pudottamaan aseet, mutta onko se sitten kovin vaarallista jos sillä saadaa keskustelu- ja rakkausyhteys taas perustettua?
Muutama rukous siellä oli, samaten muutama yhteislaulu, niin maallinen kuin hengellinen. Olemme kuitenkin jo aikuisia emmekä kovasti ahdistuneet siitä. Myöskään kelloja ei otettu pois kuten joku täällä väitti, eräs ohjaajista vain sanoi että hän kokeili olla ilman eikä siitä ollut haittaa. Puhelimen käyttämättömyyshän on itsestäänselvyys jo käytöstavoista (onko?) ja sitäkin yksi pari piti esillä koska heillä oli potentiaalisesti vakava asia käynnissä.
Yhteenvetona voinkin lämpimästi suositella kaikille pareille, joilla on lieviä tai keskivaikeita haasteita suhteessaan. Ainoastaan siinä tapauksessa että muutama lyhyt rukous tai mahdollisuus (ei siis pakko) ehtoolliseen aiheuttaa voimakasta ahdistusta, neuvoisin hakeutumaan muualle.
Viimeaikainen kävijä