Menkkojen aikaan yökylään?

• Viestiketjun aloittaja libresset kassiin ja menoks?
  • Ensimmäinen viesti
Lila
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No Lila (ja muutkin) vois miettiä, että pumpulipuikko on tamponia pienempi. Ja se pumpulipuikkokin voi todellakin tukkia viemärin, kun se jumittaa putkeen ja siihen tarttuu sitten ne vessapaperit, ja kun niitä kertyy siihen lisää, niin tukos on valmis.
No, mut mää oonkin jo tehny "parannuksen" Siis sen kuukupin myötä...
Mutta ei se sun ajatuksias oo kuitenkaan parantanut ja justhan sanoit että vedät pönttöön paljon muutakin. Ääliö mikä ääliö.
No nii, mut eiks ne ruuantähteet ainakin sinne liukee, yhtä hyvin kuin kakkakin??

vieras
Niet, niet, ei päädy laitokselle meen likakaivon sisältö, ei. Mut,äläkää ennää mua ripittäkö, enhän mää enää yhtään mihinkään niitä tamppooneja tunge, kun on se KUUKUPPI käytössä!
Ai jaa, mihis teidän paskavedet menee?

Et varmaan kuukuppiakaan valinnut ekologisista syistä, kun sulle sellaisilla ei näemä ole mitään merkitystä?

Lila
Niet, niet, ei päädy laitokselle meen likakaivon sisältö, ei. Mut,äläkää ennää mua ripittäkö, enhän mää enää yhtään mihinkään niitä tamppooneja tunge, kun on se KUUKUPPI käytössä!
Ai jaa, mihis teidän paskavedet menee?

Et varmaan kuukuppiakaan valinnut ekologisista syistä, kun sulle sellaisilla ei näemä ole mitään merkitystä?
Myönnän hankkineeni kuukupin ihan mukavuussyistä. Ja todella tyytyväinen olenkin ;)

vieras
Mä olen aina laittanut tamponit vessanpytystä alas! Ei ole tullut mieleen ettei sais... en kyllä ole niitä käyttänyt kun satunnaisesti sen jälkeen kun 5 vuotta sitten vaihdoin kuukuppiin, mutta sitä ennen joka kuukausi ehkä 10 vuoden ajan... kamala ajatella kuin paljon tukoksia jonnekin on tullut, onneksi ei meidän taloyhtiöön tai omaan vessaan kuitenkaan!

Nyt kun tämän tiedän niin en laita niitä enää pyttyyn ollenkaan, ikinä, missään. Olen pahoillani kömmähdyksestäni :(

vieras
Opin ripari-ikäisenä, ettei pönttöön saa laittaa missään nimessä tamponeja saatikka siteitä. Siellä pidettiin heti aluksi saarna asiasta, ja esiteltiin söpö huoltomiesparka, joka kuulemma aina joutui sen asian takia niitä kaivoja availemaan ja käsin ne sieltä noukkimaan.
Oli niin söpö jätkä kyseessä, että eiköhän viesti mennyt kaikille tytöille perille.

Lila
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Entäs lila ne teidän jätevedet, mihin ne menee?
Pellolle
Ja susta on jotenkin jees että siellä pellolla on pakettitolkulla tamponeita???

Annas kun arvaan, roskat käytte kippaamassa mettään?
Nii, ja on mulla tullu keskenmenokin pöntöllä istuen. Sinne se sikiönalkukin sitten pellolle joutui...
Roskat meillä menee ihan kaatopaikalle, ne mitä ei hellassa polteta.

---
Niinpä niin. Maatalous on vissiin suurimpia vesistöjen saastuttajia. Sieltä pellolta pikku hiljaa valuu vesistöihin rehevöittämään...
Ja mistäpä sinakin ruokas saisit ellei sitä suurinta vesistöjen saastuttajaa olisi?

TÄH??
älkää helvetissä tukkiko pyttyjä niillä tampooneillanne!
Ei oo ikinä menny tukkoo. Ei kai se ny tampoonist.... Meneehä sinne muutaki, yht isoo...
Vielä kerran: ÄLÄ LAITA NIITÄ TAMPOONEITA PYTTYYN! Ne ei kuulu sinne, vaan roskikseen. Joko tajuat?
Älähän nyt naurata!!! Tottakai laitetaan, itse olen laittanut 24 vuotta joka kuukausi parikymmentä kertaa. En edes omista omassa kylpyhuoneessa roskista, johon voisi jotain "roskaa" laittaa. Rättejä ja vaippoja en ole koskaan käyttänyt, joten niistä en osaa sanoa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
älkää helvetissä tukkiko pyttyjä niillä tampooneillanne!
Ei oo ikinä menny tukkoo. Ei kai se ny tampoonist.... Meneehä sinne muutaki, yht isoo...
Ymmärrät varmaan että johonkin sen tavaran on päädyttävä, ja varmaan ymmärrät senkin mitä eroa on sen pempastasi tulleen "ison" ja puuvillavanuisen tamponin vedessä hajoamisen välillä?
En kai mää sit vaa ymmärrä, kun ihan hyvin on aina pöntöstä alas menneet, eikä koskaan oo tukkoon menny.
No ymmärrätkö sä sen että sen jälkeen kun ne on menneet pönttöön, niiden on mentävä sieltä johonkin muualle, ne eivät maagisesti katoa? Vaikka sun pönttös ei siitä sun tamponistas tukkeudukaan, ymmärrätkö minkä ongelman aiheuttaa teidän kaupunginosan naisten tamponit teidän kaupunginosan viemäreissä, tai koko hiton kylän tamponit jätteenpuhdistuslaitoksella, jossa, kyllä vain, se sun tamponi on ihan yhtä eheänä kun siinä vaiheessa kun sen vessastas vetäsit?
En ymmärrä, kun meillä on oma likakaivo, joka tyhjennetään sellaisella "paskatykillä" aina kun täytyy. Eikä se ole koskaan menny tukkoon.
Mihin kuvittelet sen jäteauton vievän teidän paskanne? Suosittelen lämpimästi vierailua jätevedenpuhdistamolle tai soita sinne ja kysäise mitä haitta tampooneista on vedenpudistukselle?

Alkuperäinen kirjoittaja n:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mä en oo koskaan käyttäny bidesuihkua menkkojen aikaan, eiks suihku kerran päivässä riitä? Niin, ja tietty kuukautissuojien vaihto...
No, aika ällöä minun mielestä. :$
Käytän pelkkiä tamponeja, eikä alapää siksi tuhriinnu, toisin kuin siteiden kanssa. Siksi en käytä käsisuihkua. Normi suihku riittää.
hygienia on kyllä vielä paljon tarkempaa tamponin kanssa, kun tulee herkemmin tulehdukset. YÖK!
Itse asiassa alapään pesua joka tamponin vaihdon yhteydessä täytyy välttää. Oma bakteeri kanta vähenee ja siitä seuraa tulehdukset. Omat kädet on silti pestävä ennen tampoonin vaihtoa, sitä kai tarkoitit. Vai miksi tampoonia vaihtaessa täysin päältä päin puhdasta alapäätä täytyis pestä? Et kai sä sieltä sisältä sitä pese?
Just meinasin kirjottaa samaa.. Todellakin pesu päivässä riittää.

"milli"
kuukuppi+savetti tamponi+savetti ja jos oikein alkaa pelottaan niin pieni muovipusseja joihin voi laittaa kaytetyn ja sen sit taskuun ja sit huomaamattomasti roskikseen. naiset. hommatkaa kuppi. loppuu roskaaminen. loppuu lotraaminen. ei tartte bideeta. kupin voi huuhtasta vaikka juomapullosta ja alapaan pyyhkasta savetilla jos tahtoo.

Yhteistyössä