menkka-kiertonne

• Viestiketjun aloittaja pillereiden jälk?
  • Ensimmäinen viesti
pillereiden jälk?
Lopetin pillerit (en raskaaksi tulon vuoksi) n.vuosi sitten. Kuukautiset tulivat säännöllisesti, olivat kerran hiukan myöhässä, kun olin unohtanut merkata edellisen kerran kalenteriin, ja hädissäni tein jo raskaustestinkin, koska laskin että menkkojen olisi jo pitänyt alkaa, mutta en tiedä tarkkaan kaunako olivat myöhässä... Nyt sattui pieni vahinko, ja kuukautiseni ovat myöhässä nyt viikon!:( Laskin tuossa juuri kalenteristani, että ovat alkaneet nyt joka kerta n.23päivän välein, päivällä parilla heittäen, ja kestäneet n.neljä päivää. Nyt kulunut aikaa 33päivää, yhden testin jo tein, minkä mukaan en ole raskaana, mutta aion tehdä vielä toisenkin...
Pelottaa hirveästi, ja nyt varsinaiseen kysymykseeni;
Kun olette lopettaneet pillerinne, niin onko kiertonne ollut ensin lähes vuoden(/jopa pidempään...) säännöllinen, ja sitten alkanut heitellä, vai onko se heittely alussa?
Onko kuukautisia jäänyt pis, mutta ette ole olleet raskaana? (Sain kyllä tuossa kun menkkojen piti alkaa ""menkkaoireita"", muutama finni naamaan, hirvittävä väsymys, siivouskohtaus=kaikki mitä joka kk. tapahtuu tiettyyn aikaan...;) Nyt vain veristä vuotoa ei ole näkynyt, ainoastaan valkovuotoa normaalia enemmän.
Kertokaa kokemuksianne aiheesta, siis juuri tuosta aiheesta miten menkkanne käyttäytivät pillereiden jälkeen. Itse söin niin kauan pillereitä, etten enää edes muista millainen luonnolinen kiertoni li ennen iitä... Varsin säännöllinen se oli, sen muistan:)

ex-pilleristi
Hei kohtalotoveri!

Minulla on menkat myöhässä kohta kuukauden, eli edellisistä menkoista on pian 2 kk aikaa. Raskaustestin tein, kun menkat olivat n. 1,5 viikkoa myöhässä, ja negaa näytti. Aion kyllä varmuuden vuoksi tehdä nyt vielä toisenkin. Edellisellä kierrolla menkat oli viikon myöhässä (norm. kierron pituus 28-30 päivää) mutta tämä on jo aika paksua :)

Hormonaalisen ehkäisyn lopetin keväällä ja menkat olivat säännölliset heti alusta alkaen. Kuitenkin nyt syksyllä ovat alkaneet heittelemään; kierto on pidentynyt n. 1-2 päivällä per kierto ja nyt tämä. Näköjään sitten muillekin käy näin.

Mitään oireita ei ole ollut. Aavistin menkkojen poisjääntiä jo ennen oletettua kierron loppua, koska yleensä rintani kipeytyvät noin reilu viikko ennen menkkojen alkua, mutta mitään menkkaoireita ei ole edelleenkään havaittavissa...

Uskon että tämä johtuu stressistä. Varsinkin loppusyksy on ollut äärettömän rankka, kiireinen ja stressaava, että ei ihme vaikka hormonitoiminnat heittää häränpyllyä. Ehkä sinullakin on myöhässä sen takia, että stressaat menkkojen pois jääntiä? Mä oon lopettanut tuon menkkojen murehtimisen, päätin että jos nyt joululomalla, kun pitkästä aikaa on oikein vapaa-aikaa, menkat ei ala, niin sitten menen lääkäriin ja mahdollisesti keltarauhashormonikuurilla käynnistetään menkat. Pitää ensin katsoa jos stressin laukeaminen auttaisi :)

Saattaahan nuo pilleritkin vielä vaikuttaa, mutta kuukautiskierto on niin äärettömän herkkä muillekin muutoksille (fyysinen/psyykkinen rasitus ym.).

Tee toinen raskaustesti ja jos edelleen näyttää negaa, niin odottele muutama viikko rauhassa; jos menkat eivät edelleenkään ole alkaneet, varaa lääkärinaika.

Hanna
Muutama kierto pillereiden poisjättämisen jälkeen meni saman kaavan mukaan säännöllisesti, kuin oisi pillereillä jatkanut. Sitten alkoi ""normalisoitua"" siihen, mitä ne olivat vuosia sitten ennen pillereitä eli säännöllisen epäsäännölliseksi.

Yhteistyössä