Menisikö perheenne elämä liian hankalaksi tälläisessä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tilanne

Vieras
Vanhin lapsi aloittaa syksyllä koulun, kakkonen täyttää 5 v ja pk.ssa. Mies on joka toinen viikko kokonaan pois, joka toinen viikko kotona 5-6 pvää, itse teet 3-vuorotyötä.
Miehen ollessa töissä ekaluokkalainen joutuisi olemaan aamuisin yksin 2-3h.
Kun sinä olet iltavuorossa se loppuu 20-21, eli päiväkotilainen ja koululainen olisi pakko saada illaksi johonkin, sama yövuoroissa.
Millaiselta tämä sinusta kuullostaa, uskoisitko järjestyvän vai unohtaisitko 3-vuoro työn?

Kuulosta aika hankalalta. Itselläni on kaksivuorotyö ja mies työskentelee yrittäjänä, ja tämäkin on aikamoista sumplimista, vaikka lapset ovat jo koululaisia. Lasten kasvaessa koko ajan helpottaa.

Millainen tukiverkko teillä on, löytyykö oikeasti ketään, joka pystyisi sitoutumaan tuohon hoitamiseen? Joka toinen viikko, iltoja ja öitä, lasten hakemista ja viemistä...

[QUOTE="vieras";23580488]unohtaisin 3-vuorotyön.
perhe on mulle työtä tärkeämpää, tuollaista rumbaa pyörittävälle ei tuntuis olevan.[/QUOTEA

Aplle myös. Siksi tämä on niin pirun vaikeeta. Mulle olisi kesästä alkaen luvassa 3-vuorotyötä, mutta sydän ja järki käskee unohtaa ja katsoa sopivampaa. Pelkään kuitenkin etten saa toista, parempaa työtä lähihoitajana. Ja vihdoinkin haluaisn myös tehdä taloutemme eteen töitä. Mutta tuntuu ettei tälläinen onnistuisi meillä.

Päiväkotilainen pitäisi tietysti saada vuoropäiväkotiin mutta koululaisen kanssa voisi olla hankalaa. Jos ei olisi mahdollista saada hänellekin paikkaa päikystä ilta- ja yövuorojen ajaksi. Itse en ihan pienestä rahasta moiseen rupeaisi.

[QUOTE="viides";23580501]Kuulosta aika hankalalta. Itselläni on kaksivuorotyö ja mies työskentelee yrittäjänä, ja tämäkin on aikamoista sumplimista, vaikka lapset ovat jo koululaisia. Lasten kasvaessa koko ajan helpottaa.

Millainen tukiverkko teillä on, löytyykö oikeasti ketään, joka pystyisi sitoutumaan tuohon hoitamiseen? Joka toinen viikko, iltoja ja öitä, lasten hakemista ja viemistä...[/QUOTE]

Ei ole sellaista joka pystyisi sitoutumaan säännöllisesti. Joitain kertoja kyllä joskus. Lisäksi taitaisi käydä niin että harrastuksiin ei enää pääsisi säännöllisesti. Ja mun lasten harrastukset ei saa kärsiä vanhempien takia.

Mulla ei ole vielä tuon ikäistä, mutta tuntuisi, että 2-3 h aamuisin ei olisi 7 v:lle ylivoimaista, ainakaan, jos sinä tai isä voi vastata töissä puhelimeen, jos lapsella tulee asiaa.

Iltojen luulisi hoituvan, jos saatte vakihoitajan.

Pystytkö yhtään sopimaan tai toivomaan vuorojasi? Jos esikoisella sujuisivat aamut yksin ja onnistuisit saamaan päivävuorot niiksi viikoiksi, kun isä on poissa, ei välttämättä tulisi ollenkaan tarvetta iltahoitoon. Tai vaikka ei aina onnistuisi, niin jos pystyisi järkkäämään niin, ettei ainakaan kovin usein ole iltavuoroa silloin.

[QUOTE="vieras";23580597]Mulla ei ole vielä tuon ikäistä, mutta tuntuisi, että 2-3 h aamuisin ei olisi 7 v:lle ylivoimaista, ainakaan, jos sinä tai isä voi vastata töissä puhelimeen, jos lapsella tulee asiaa.

Iltojen luulisi hoituvan, jos saatte vakihoitajan.

Pystytkö yhtään sopimaan tai toivomaan vuorojasi? Jos esikoisella sujuisivat aamut yksin ja onnistuisit saamaan päivävuorot niiksi viikoiksi, kun isä on poissa, ei välttämättä tulisi ollenkaan tarvetta iltahoitoon. Tai vaikka ei aina onnistuisi, niin jos pystyisi järkkäämään niin, ettei ainakaan kovin usein ole iltavuoroa silloin.[/QUOTE]

Minäkin olin samaa mieltä kunnes eka täytti 7v :) 1-2h menee mutta siitä eteenpäin ei, ei minusta ole edes kohtuullista vaatia niin pieneltä. Sitä ajattelee, että 'sitten kun ovat koulussa' ja 'sitten kun ovat 7v', mutta jo eskari-iässä tajuaa, miten pieniä vielä ovat. Yksinolo on ok, mutta ei tuntikausia.

En ottaisi vuorotyötä vastaavassa tilanteessa. Pelkästään kahden päivätyötä tekevän on täysi työ saada yhteensovitettua koululaisten aamut. illat ja pitkät lomat.

minä olen yksinhuoltaja ja kolmivuorotyössä, ja tälläkin hetkellä täysin miesystävän ja tätini tarjoaman lastenhoitoavun varassa päiväkodin aukioloaikojen ulkopuolella. ensi syksynä toinen lapsista aloittaa koulun ja olen edelleen samojen lastenhoidossa auttavien varassa, koska ei 7-vuotiasta voi jättää illoiksi kotiin joten vuoropäiväkotiin hakeminen ei mun tilanteessa siis hyödytä käytännössä mitään. en suosittele kenellekään, tekee omasta ja lasten elämästä yhtä helvettiä.

Miten se ekaluokkalainen niin pitkään on aamuisin yksin? Herääkö yliaikaisin vai alkaako koulu ylimyöhään?

no, mulla lähihoitajana työvuoro alkaa seitsemältä ja sitä ennen on kerettävä vaihtamaan työvaatteet ja raahautumaan työpaikalle joten joudun lähtemään kotoa kuudelta, viikonloppuisin vieläkin aiemmin bussiaikataulujen takia. jos on töissä päiväkodissa, työvuoro alkaa vieläkin aikaisemmin.

[QUOTE="vieras";23580697]no, mulla lähihoitajana työvuoro alkaa seitsemältä ja sitä ennen on kerettävä vaihtamaan työvaatteet ja raahautumaan työpaikalle joten joudun lähtemään kotoa kuudelta, viikonloppuisin vieläkin aiemmin bussiaikataulujen takia. jos on töissä päiväkodissa, työvuoro alkaa vieläkin aikaisemmin.[/QUOTE]

Ai jaa, mä ajattelin, että ap:n lapsi on hereillä ja yksin. Kaverin ekaluokkalainen ainakin hoitaa yksin heräämisen ja kouluunlähdön, hyvin on mennyt vaikka on jotain kehitysviivästymää. Ei tietenkään tarkoita että kaikilla menisi hyvin.

[QUOTE="vieras";23580597]Mulla ei ole vielä tuon ikäistä, mutta tuntuisi, että 2-3 h aamuisin ei olisi 7 v:lle ylivoimaista, ainakaan, jos sinä tai isä voi vastata töissä puhelimeen, jos lapsella tulee asiaa.

[/QUOTE]

On se hutaraa silti se yksin herääminen ja lähteminen: tukka takussa, vaatteet oman pään mukaan, kaikki valot päällä kotona ja mahdollisesti ovikin jää lukitsematta. Aamupala, no joopa joo....

Yhteistyössä