Meneeks oikein, vuosiloman kertymisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Työnantaja maksaa vakituiselle työntekijälle lomarahaa/korvausta tms. joka tilissä. Ei voi näin ollen pitää lomapäiviä lainkaan -tai jos pitää ne on palkattomia.
Meneeks ihan lain kirjaimen mukaan?

[QUOTE="vieras";26869905]Ei tuon perusteella voi vielä sanoa mitään. Riippuu esim. kuukaudessa tehdyistä työpäivistä ja tunneista.[/QUOTE]

5 päivää viikossa ja päivittäin seitsemästä puol neljään.

No ei kyllä ihan normaalilta kuulosta. En usko, että lomaa voi edes sopimuksella jättää pois? Vuosilomaa pitäisi kertyä 2 tai 2,5 päivää kuukaudessa ja lomaraha maksaa loman yhteydessä. Ota liittoon yhteyttä?

Itse kun työskentelin vuokrafirman kautta oli juuri noin. Mutta sen ehkä ymmärtää kun työsuhteiden pituus on mitä on mutta kuulostaa oudolle jos on ihan oikein kunnon työsuhde.

Onko kyseessä rakennusala? Siellä saatta olla jaoissain työpaikoissa tämä tapa käytäntönä.

Lomasta saatava korvaus ja itse loma-oiekus ovat kuitenkin kaksi eri asia. Se, milloin ne lomarahat maksetaan on taas ihan työpaikan käytännön mukaan. Eli itse näkisin, että näinkin sen voi tehdä. Eli lomat kertyvät normaalisti (2-2,5pv/kk) ja lomakorvaus tulee joka tilissä. Eihän silloin ole kyse palkattomasta lomasta ;)

Onko kyseessä rakennusala? Siellä saatta olla jaoissain työpaikoissa tämä tapa käytäntönä.

Lomasta saatava korvaus ja itse loma-oiekus ovat kuitenkin kaksi eri asia. Se, milloin ne lomarahat maksetaan on taas ihan työpaikan käytännön mukaan. Eli itse näkisin, että näinkin sen voi tehdä. Eli lomat kertyvät normaalisti (2-2,5pv/kk) ja lomakorvaus tulee joka tilissä. Eihän silloin ole kyse palkattomasta lomasta ;)

Juu, on rakennusala.
Ja oikeassa olet ei tavallaan palkatonta. Silti vähän outo käytäntö.

Siis miten niin palkatonta lomaa? Käsitin justjoon viestistä, että loma on palkallista, ainoastaan lomaraha maksetaan joka kuukausi, ei lomalta palatessa, kuten yleensä.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26869964:
Siis miten niin palkatonta lomaa? Käsitin justjoon viestistä, että loma on palkallista, ainoastaan lomaraha maksetaan joka kuukausi, ei lomalta palatessa, kuten yleensä.

Siis ei pidä lomaa lainkaan, tekee töitä 12 kk vuodessa, viis päivää viikossa ja seitsemästä puol neljään.

[QUOTE="aapee";26869955]Juu, on rakennusala.
Ja oikeassa olet ei tavallaan palkatonta. Silti vähän outo käytäntö.[/QUOTE]

Onko kyseessä joku vähän pienempi yritys? Varsinkin näissä sitä mielestäni käytetään (yrittäjän on helpompi hallita rahavirtoja, kun maksaa joka tilissä kun että pitäisi lomatilit maksaa kerrallaan). Mun käsittääkseni on tälläinen tapa ihan laillilinen.

Ja lukeeko tilinauhassa ihan lomakorvaus?

Onko kyseessä joku vähän pienempi yritys? Varsinkin näissä sitä mielestäni käytetään (yrittäjän on helpompi hallita rahavirtoja, kun maksaa joka tilissä kun että pitäisi lomatilit maksaa kerrallaan). Mun käsittääkseni on tälläinen tapa ihan laillilinen.

Ja lukeeko tilinauhassa ihan lomakorvaus?

No ku en oo tilinauhaa nähny, ei oo kyse mun palkastas.
Pitemmän päälle vain raskasta.

[QUOTE="aapee";26869971]Siis ei pidä lomaa lainkaan, tekee töitä 12 kk vuodessa, viis päivää viikossa ja seitsemästä puol neljään.[/QUOTE]

Miksei pidä, jos lomaa kerran kertyy normaalisti se 2-2,5 päivää kuukaudessa?

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26869964:

Rakennusalalla ei ole erikseen lomakorvausta ja lomaraha. Vaan ainoastaan lomakorvaus 18,5% palkasta (14,5% kesäloma ja 4% talviloma), jos nyt oikein muistan. Lisäksi maksetaan 7,7% työnaikalyhennyskorvaus joka tilissä.

Mä tarkoitin mun viestissä sitä, että jos joka tilissä saa kuitenkin sen lomakorvauksen, niin eihän silloin loma ole palkaton.

Mä oon kotiavustaja työllisyystuella,ja mulla kertyy vuosilomia 2 pv /kk.Rahana en ole yhtään päivää saanut-mutta nyt lopettava työkaveri saa osan vuosilomista rahana,koska ei ole kerennyt/ole pitänyt vuosilomia tarpeeksi.
Vuosilomapäivät tulisi pitää työsopimuksen ollessa voimassa..olettaisin.Potkaskaa jos puhun lööperiä.

Vuosilomapäivät ei ole rahattomia,niistä saa myös palkan.Tai ainakin minä olen saanut.

Viimeksi muokattu:
Mä en ihan ymmärrä miksi ei voi pitää lomaa. Ja miten niin se olisi palkatonta. Ihan yhtä paljonhan tuossa tulee rahaa, ehkä jopa etukäteen. Jos ei muuten pysty, niin perustaa itselleen lomatilin, lomakorvauksen kuukausittain sinne ja sitten "maksaa" sieltä itselleen lomapalkan, kun oikeasti pitää lomaa. Näin saa jopa enemmän rahaa, jos saa rahoja etukäteen, kun voi laittaa rahat isompikorkoiselle tilille ja saada vielä korotkin itselleen.

[QUOTE="aapee";26869982]No ku en oo tilinauhaa nähny, ei oo kyse mun palkastas.
Pitemmän päälle vain raskasta.[/QUOTE]

Miksi raskasta? Avaa itselleen lomatilin, johon siirtää joka tilistä sen lomakorvauksen osuuten. Elää sillä tilillä sitten, kun on lomilla :)

[QUOTE="aapee";26869982]No ku en oo tilinauhaa nähny, ei oo kyse mun palkastas.
Pitemmän päälle vain raskasta.[/QUOTE]

Siis mikä tässä on raskasta? Vahtia tiliään, ettei tuhlaa rahojaan etukäteen ennen lomaa?

Jos ihminen tietää, että hän saa etukäteen palkkaa ja hänelle vielä paperilla esitetään summa paljonko on saanut etukäteen, pitääkö työnantajan holhota aikuista ihmistä niin, että ottaa häneltä rahat pois ja panttaa niitä omalla tilillään? Jotta aikuinen ihminen ei käytä rahojaan, jos arvelee tarvitsevansa niitä myöhemmin?

Yhteistyössä