meneekö haudekattilalla kauankin riisipuuron keittäminen?

  • Viestiketjun aloittaja keittäjä
  • Ensimmäinen viesti
Menee...
Mä keitän riisipuuron aina haudekattilassa ja siinä menee reilu tunti. Alemman kattilan vesi kyllä kiehuu, mutta itse puuro ei koskaan. Mutta hiljaa hyvä tulee, eikä pohjaan palamisen riskiä ole.
 
AEI
Haudekattilalla menee kauemmin noin tunti ehkä? Itse keitän vedenkeittimellä sen veden ensin, niin nopeuttaa paljon...Jos olet laittanut kylmää vettä vaatii se taas lisäaikaa! Mutta eipähän ainakaan pala pohjaan! Haudekattila on minun lemppari!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Menee...:
Mä keitän riisipuuron aina haudekattilassa ja siinä menee reilu tunti. Alemman kattilan vesi kyllä kiehuu, mutta itse puuro ei koskaan. Mutta hiljaa hyvä tulee, eikä pohjaan palamisen riskiä ole.
AHAA! mä kun odottelin että alkais puurokin poreilemaan... Kiitos tästä tiedosta!
 
hauduttaja
eilen just keitin ja tunteroinen siihen meni. Eihän sen hauteessa olevan puuron kuulukaan kiehua. Alimmassa vain haudutetaan ja välillä hämmennetään +lisätään maitoa.
 
hauduttaja
Alkuperäinen kirjoittaja hauduttaja:
eilen just keitin ja tunteroinen siihen meni. Eihän sen hauteessa olevan puuron kuulukaan kiehua. Alimmassa vain haudutetaan ja välillä hämmennetään +lisätään maitoa.
kirjotin sit väärin,eli alimmassa kiehuu vain vesi :) ja ylempänä haudutetaan.
 
ap
tää haudekattila on mulle uusi tuttavuus. :) mut se vesi kyllä porisee ja lasinen kansi on höyryinen, eli maitokin alkaa olla kuumaa. Tuota ei kai tarvitse täysilllä paahtaa? siis levy voi kai olla pienelläkin.
 
vieras
Haudutan puuron näin: 2dl vettä + 2dl riisiä laitetaan haudutusosaan. Sekoitetaan välillä, kun vesi on lähes imeytynyt riisiin, lisään litran maitoa ja suolaa 2tl. annan hautua ja välillä hämmennän. n. 1-1,5 tuntia menee ja maito ei poreikle ollenkaan :)
ja muista katsoa, ettei vesi asluskattilassa haihdu = lisää tarvittaessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tää haudekattila on mulle uusi tuttavuus. :) mut se vesi kyllä porisee ja lasinen kansi on höyryinen, eli maitokin alkaa olla kuumaa. Tuota ei kai tarvitse täysilllä paahtaa? siis levy voi kai olla pienelläkin.
Voi olla, riittää, että pysyy kuumana.
 
hauduttaja
Mulla kestää kattilan vesi koko keiton ajan, keitän 4-5 kokoajan jotta olisi kokoajan "kuumaa". Maitoa lisään pikku hiljaa, jotta puuro paremmin hautuisi. Eli ts. se nopeuttaa kypsymistä, kun ei kaada kerralla litraa maitoa sekaan. mutta ei varmasti ole väärää tapaa tehdä tätäkään :)
 

Yhteistyössä