Meneekö yksityisellä käynnistä tieto neuvolaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olisihan se kiva pitää vain omana tietonaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olisihan se kiva pitää vain omana tietonaan

Vieras
Haluttais alkaa yrittämään toista lasta. Tämä on pieni paikkakunta ja kuulemani mukaan meidän ehkäisyneuvolan täti on oikea juorukello (hänestä on tehty valituksia). Jos käyn poistamassa kierukan yksityisellä niin meneekö siitä tieto neuvolaan? Olen kyllä muistaakseni aikanaan raksittanut tietoihini että hoitoani koskevia tietoja saa pyytää sieltä yksityiseltä (se on meidän työterveysasema).

Pitääkö niiden erikseen pyytää niitä tietoja yksityiseltä vai meneekö tieto automaattisesti?

no ei meillä ainakaan, oli aikoinaan melkoinen rumpa kun piti saada tietoa siirrettyä... ymmärtääkseni voit tehdä vielä ilmoituksen siellä yksityisellä, siis et ettet halua tietojasi siirrettävän muille tahoille...

Ei kai ne niitä automaattisesti lähetä minnekään.
Ja koska tällä hetkellä et ole ehkäisyneuvolan asiakkaana ei heillä ole mitään asiaa tietojasi kysellä.

Ja voithan nyt käydessäsi sanoa että tästä käynnistä ei saa tietoa antaa kenellekkään.

No nytten täytät kaavakkeen missä kiellät sen..sitten ei varmasti mene..ja kyllähän ne erikseen täytyy mun mielestä siltikin pyytää,mitä sitä nyt turhaan neuvolantäti esim.joka kuussa sinun papereita säilyttelis jossain kun ei niillä tiedoilla mitään edes tee.

Luulisin ettei ne tiedot noin samantein mene neuvolaan, vaan esim. sitten kun olet raskautunut ja aloitat neuvolakäynnit niin jos tarvitsevat tietojasi niin sitten pyytävät. Ei kyllä ole varmaa tietoa, kiinnostaisi minuakin.
Olen myös pieneltä paikkakunnalta. Itse kävisin poistattamassa kierukan jossakin muualla. Ei ole kivaa että sinua tullaan onnittelemaan tulevasta perheenlisäyksestä ennenkuin olet raskaanakaan. Raskaustestin ostaisin myös muualta. Tiedän että jotkut kassat kertovat eteenpäin kuka on ostanut raskaustestin. Näitä tuppukylässä asumisen ihanuuksia!...

Tiedot ei missään tapauksessa siirry eri terveydenhuollon toimipisteiden välillä ilman asianomaisen lupaa. Tämä on lakisääteinen juttu, joten voit luottaa siihen, ettei tieto kulje, jos et siihen itse anna lupaa.