Tuo kitinä ja marina kuuluu varmaan uhmaan, luulen niin. Ainakin todella monet just kaksi vuotta täyttäneet tuttavapiirin lapset on märisseet turhastakin tässä iässä ja niin myös tuo oma 2-vuotiaani.
Meillä on myös pieni vauva talossa ja nyt kun pikkuinen oppi istumaan, niin isosiskolle kehittyi paha tapa käydä tönäisemässä sisko nurin. Tai sitten yritti kiivetä siskon päälle kun tämä mönki massullaan lattialla. Tai tunki jotain lelua toiseen suuhun väkisellä.
Tällaiset ilkeilyt olen saanut aika pitkälle loppumaan sillä, että ensin toki kiellän ja vien isosiskon kauemmaksi, että lopettaa pahan teon siihen. Sitten kun akuutti tilanne on ohi, niin ehdotan jotain samankaltaista toimintaa, mutta turvallisempaa sellaista. Esim nykyään sen sijaan, että isompi kiipeää vauvan selkään, niin hän makaakin maassa ja minä nostan vauvan istumaan hänen selkänsä päälle (ja pidän siinä pari sekuntia ja nostan sitten vauvan lattialle). Tätä ne jaksaisivat tuntikaupalla. Ja sen sijaan, että tunkee rojua vauvan suuhun, niin olen opettanut hakemaan jonkun kivan lelun ja "opettamaan siskolle" miten vaikkapa nappia painamalla lelusta saa äänen.
Ja yksi tärkeä oppi on ollut se, että jos siskolta ottaa jonkun lelun, niin toinen lelu on annettava tilalle. Myös sitä olen yrittänyt opettaa, että siskolta ei viedä kädestä, mutta kun tällä oli yhteen aikaan myös paha tapa käydä ottamassa pikkuisen rakkain unipupu ja siitähän seurasi tietysti iso itku. Nyt isompi tietää jo, että jos ottaa siskon pupun, niin oma rakas uninalle on annettava tilalle. Ei siis ihan vielä täysi oikeudenmukaisuus toteudu, mutta pahimmilta aletaan jo säästyä, eikä 2-vuotiaalta voi ihan kaikkea vielä vaatiakkaan.
Lyömisissä ja tönimisissä olen huomannut, että tehokkain rangaistus on panna lapsi nurkkaan. Meillä esim seisotaan nurkassa niin kauan, että pyydetään siskolta anteeksi, jos on loukattu. Itse joudun tosin istumaan nurkan vieressä ja varmistamaan, että tyttö tosiaan pysyy siellä ja samalla aina kyselen, että joko tulet pyytämään pikkusiskolta anteeksi ja jos ei ala tulla nättiä käytöstä, niin takaisin nurkkaan vaan. Ja siinä voi samalla sitten jutella ja kertoa lapselle, että kun näin tönäisit siskoa, niin näitkös kuinka sisko alkoi itkeä kun sisko kaatui ja satutti itsensä ja nyt sinun pitää pyytää anteeksi kun kerran satutit tahallasi siskoa ja noin ei kyllä saa tehdä kun voi tulla tosi iso pipi siskolle jne jne... Olen myös kokeillut tukkapöllyä ja luunappeja ja komentamista ystävällisesti ja vähemmän ystävällisesti, mutta tuo nurkka on ollut tähän mennessä tehokkain homma. Siis silläkin uhalla, että siellä on muutaman kerran vietetty aikaa tuntikin kerrallaan...