Melkein 4-vuotiaan taidot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Kerron aluksi mitä oma melkein 4-vuotiaani osaa:

Laskea numerot 1-10
Pukea kaikki vaatteet itse
Kiinnittää nepparit
Riisua itse
Menee vessaan kun on asiaa, pyyhkii itse (tarkistan)
Syö ja juo itse
Leikkii itsekseen mielikuvitusleikkejä (leluina pikku-ukkelit tms...)
Leikkaa saksilla, no jotenkuten
Askartelee itsenäisesti
Hallitsee kynäotteen
Saa kopin
Osaa potkia palloa
Osaa laukka-askeleet
Kokoaa 160 palan palapelin yksin

Ja muitakin juttuja...
Mutta sen sijaan ei osaa piirtää kuin pyörremyrskyä....

Se on asia mikä huolestuttaa....eikös pitäisi osata piirtää pääjalkainen? TOSIN me ei olla ihmisiä piirrelty, ei ole saanut mallia...huomasin myös että kun oli kavereita kylässä, oman lapseni sosiaaliset taidot olivat ...hmm...no, suhtautui leluihinsa todella omistavasti, ei suostunut tulemaan pelaamaan muiden kanssa peliä, kiljui, huusi (ilmeisesti innostui kun leikkivät autoradalla), oli aika paljon minäminäminäkeskeinen...niin ja siis omani on poika ja käsittääkseni poikien leikeissä usein tulee ääntä....

Miten teillä muilla?

Kaikkia (varsinkaan poikia... ) ei vaan se piirtäminen niin kympillä iske. Omani piirsi juuri osana yhtä tutkimusta pääjalkaisen ilman käsiä omaksi kuvakseen, silmät ja suu sentään löytyi. Ja ikää siis jo 4 v 9 kk, mutta vielä meni senikäisen "normirajoihin" kuulemma.

lapsen taidot kehittyy todellakin omaa tahtiaan. jos ei ole kiinnostusta asiaan vielä, ei voi olettaa sitä taitoa osaavankaan. Joku 2 vuotias piirtää pääjalkaisia, mutta joku 5 vuotias ei ole kiinnostunut lainkaan koko piirtämisestä. Että kyllä se aikanaan tulee se kiinnostus ja sen myötä taidotkin kehittyy...

Mitä tulee sosiaalisiin taitoihin, ne tuppaa nykyään olevan monen lapsen (kuin aikuisenkin) haaste. Ilmeisesti lapsesi on kotihoidossa eikä näin saa päivittäin kokea toisten lasten seuraa ja joudu näin jakamaan omastaan. Tällaisiin tilanteisiin auttaa vain toisten seura. Kyllä moni 4-vuotias omaa vielä ajatuksen "omasta" ja se on ihan tavallista. Mutta pikkuhiljaa on hyvä oppia sosiaalisia suhteita ja toimimaan toisten kanssa...

Mun 4-vuotias piirtää jo vähän "edistyneempiäkin" ukkeleita. Eli masu ja napakin kuvissa on. Mutta joissain muissa taidoissa taasen on ap:n lasta jäljessä. Toi palapelien kokoaminen kuitenkin osoittaa hahmottamiskykyä, joten eiköhän tuossa ole kyse vain siitä, ettei se ukkeleiden piirtely kiinnosta.

Ihan turhaan huolehdit. Meidän vähän reilu 4v ei osaa pukea kaikkia vaatteita (rukkaset, hankalat kengät), ei pyyhi itse, osaa ehkä 20 palan palapelin, ei saa koppia, laskee 1-5 enkä mä ole edes tajunnut olla huolissani... lapset hei kehittyy vähän eri tahtiin.

Meillä poju, 4-vuotias, ei ole ollenkaan kiinnostunut piirtämisestä, kynä pysyy kädessä, mutta ei vain välitä piirrellä. osaa leikellä paperia, tekee n. 50 palan palapelejä itse, tietää oman nimensä kirjaimet, osaa laskea ainakin 10n, luistelee, pyöräilee ja hiihtää. Kuuntelee mielellään satuja. Pelaa jonkunverran tietokoneella. Leikkii erittäin mielikuvituksellisia leikkejä, rakentaa mielellään pikkulegoilla (hänellä on isompia ja pienempiä sisaruksia), meillä käy kavereita kylässä, antaa mielellään toistenkin leikkiä leluillaan, ei ole omistushaluinen, kykenee yhteisleikkiin.
En ole ainakaan yhtään huolissani tuosta piirtämisasiasta tai lapseni kehityksestä.

Meillä neiti 6v. Just oppinut laittamaan vetskarin jotenkin,nepparit ei onnistu,saksilla leikkaa suoraa viivaa pitkin jotenkin,leikkii yksikseen paljon,vessa käynnit onnistuu tarhassa mutta ei kotona jos ei käske,ei pyyhi ite,lusikalla syö suurimmaks osaks kaiken.. Haarukalla jotenkin. Pyörällä oppi viime kesänä ajamaan,mut jarrutus ei oikein onnistu. Nimensä oppi just kirjottamaan(nimessä vaan 3kirjainta) ei mee aina ees oikeessa järjestyksessä,piirtää sotkua.. Älä oo huolissas :)

[QUOTE="kiira";23065965]Meillä neiti 6v. Just oppinut laittamaan vetskarin jotenkin,nepparit ei onnistu,saksilla leikkaa suoraa viivaa pitkin jotenkin,leikkii yksikseen paljon,vessa käynnit onnistuu tarhassa mutta ei kotona jos ei käske,ei pyyhi ite,lusikalla syö suurimmaks osaks kaiken.. Haarukalla jotenkin. Pyörällä oppi viime kesänä ajamaan,mut jarrutus ei oikein onnistu. Nimensä oppi just kirjottamaan(nimessä vaan 3kirjainta) ei mee aina ees oikeessa järjestyksessä,piirtää sotkua.. Älä oo huolissas :)[/QUOTE]

Lisää vielä. 10 palan palapelejä tekee jotenkin. Laskee 1-10. Osaa perusvärit. Puheesta ei aina ota oikeen selvää.

Mun poikani ei ollut tippaakaan kiinnostunut piirtämisestä. Piirsi vaan sotkua, kunnes juuri 4-vuotis päivän kynnyksellä alkoi viimein piirtää. Hyppäsi suoraan pääjalkaisten yli ja alkoi piirtää hahmoille myös ruumiit. Ei tosin juurikaan piirtele ihmisiä vaan lähinnä eläimiä. Värittäminen kiinnostaa kuitenkin enemmän ja on tosi tarkka värittäjä.

Poika on myös sosiaalisesti hyvin lahjakas ja osaa myös kirjoittaa nimensä, tuntee aakkoset ja numerot. Mielikuvitusta tuntuu piisaavan.

MUTTA ikää on ihan pian 5 ja saksilla leikkaamisesta ei tule yhtään mitään. Ei osaa leikata edes suoraa viivaa. Hyvä kun sakset pysyvät kädessä. Myöskään esim kuperkeikka ei onnistu. Pelkään, että näistä tulee sanomista 5-vuotisneuvolassa.

Yhteistyössä