Meinaatko hoitaa itse vanhat vanhempasi vai laittaa vanhainkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tähtisumu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
käsite tuo vanhainkoti = vaivaistalo.
Mutta varsinainen vastaus kysymykseesi on etten ole vielä sitä pohtinut, koska äitini on vielä niin nuori (alle 50), joten toivottavasti ei ihan pian jouduta sen kysymyksen eteen. Todennäköisesti minun ja sisareni sekä kotihoidon turvin mahdollisimman pitkään kotona ja sitten mietittävä elämäntilanteiden ja mahdollisuuksien mukaan jatkoa.
Isäni saa kärrätä suoraan vanhainkotiin (emme ole nähnett sen jälkeen kun täytin 12 eli lähemmäs 20 vuoteen), joten minulla eimielestäni ole mitään velvollisuuksia häntä kohtaan.

Se on nyt vielä vaikea vastata tuollaseen, kun vanhemmat ovat niin hyvässä kunnossa ja "nuoria". Halu on tietysti hoitaa heidät itse, kun tiedän myös, mitä vanhusten laitoshoito tänä päivänä on. Mutta se riippuu ihan mitä tässä elämässä tulee heille ja itselle ( mm. sairaudet ). Jos vaan suinkin kykenen, sitten kun se aika tulee, niin tietenkin hoidan heitä itse, kun kerran he ovat aikoinaan hoivanneet minua... ;)

En oo miettiny koskaan tätä asiaa... vanhempani ovat vielä nuoria ja hyvässä kunnossa.
Ihan rehellisesti sanottuna, en kyllä usko, että musta olis omaishoitajaks, mutta toisaalta onhan nu vanhainkodit aika karuja paikkoa.
Onneks meitä on neljä sisarusta, joten hoitovastuuta voisi jakaakkin.
Tällä hetkellä itse asun niin kaukana vanhemmista, että siskojen kontolle varmaan vanhempien hoito pääasiallisetsi jäisi.
Täytyy toivoa, että vanhemmillani olisi vanhana tilanne yhtä hyvä kuin heidän omilla äideillään, jotka molemmat pärjäävät vielä reilusti yli 80-vuotiaina kotonaan ilman mitään kotiapua. Molempien isät ovat kuolleet nuorempina.

Ai vaivaistaloon? :whistle:

En nyt ole vielä mitään kamalasti meinannut, mutta eiköhän se niin mene, että vanhempani itse hankkiutuvat johonkin palvelutaloon, jos eivät enää pärjää kotonaan. Minä ja toinen siskoista varmaan sitten käydään siellä kohtalaisen usein katsomassa heitä.

Itse ketään hoitamaan mä en rupea, koska meillä ei ole sillä lailla läheiset välit, että siitä tulisi yhtään mitään. On parempi pitää kohtuullinen etäisyys, kun kerran hyviä vaihtoehtoja on muitakin kuin se, että mummo ja vaari muuttaisivat jonkun lapsistaan luo.

Vaivaistalo??? =D
No, enpä aio syyllisyyttä kantaa, sillä itkien olen pyytänyt heiltä apua kun olin yksin kahden vauvan kanssa pulassa. Enkä apua saanut. Koskaan.
Joten sitä saa mitä tilaa...

Yhteistyössä