Meinaatko hoitaa itse vanhat vanhempasi vai laittaa vanhainkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tähtisumu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tähtisumu

Jäsen
14.01.2007
989
0
16
Eli vaivaistaloon vai haluatko hoitaa itse?
Meinaatko kysya vanhemmiltasi kumpi vaihtoehto heista itsesta on mieluisampi?
Oma aiti on aina kammoksunu sita ajatusta et hanet laitettais vanhainkotiin joten olen valmis hoitamaan omani ja ukon vanhemmat kans itse jos apua tarvitsevat. Mun mies ei taas haluais asua kummankaan vanhempien kans saman katon alla.
Olis kuitenkin jotenkin kolkkoa laittaa vanhuksia laitokseen jos eivat sita itse halua. Voisin hyvin kuvitella et hoidan omat tai miehen vanhemmat vaikka en koskaan olekaan ollu millaan hoitoallalla mut kai ne vaipat oppii vaihtamaan isoiltakin....

Mä tiedän millaista vanhuksilla on tänä päivänä laitoshoidossa, ja ei sellasta kukaan läheiselleen halua, mutta sit taas riittäiskö omat voimavarat huolehtimaan esim: dementikosta joka vaatis 24h/vrk:dessä silmällä pidon.. En osaa vastata hoitaisinko vai en.

Eiköhän nuo itse toiveensa esitä, mutta luulen että tahtovat kotonaan olla niin pitkään kun mahdollista ja sisarusten kans käydään auttelemassa ja jos jonku avustajan palkkaisi käymään tms.

En tiedä vielä. Ovat sanoneet et vanhainkotiin voi kärrätä, mut kyl mä niitä yritän varmaan niin pitkään avustaa kuin mahdollista. Meil kotona asuu isänäiti ja ihan kivasti on heil menny.

olen miettinyt asiaa ja tullut siihen tulokseen että hoidan ihan varmasti jos mahdollista.
nykyään kun vanhukset jää oman onnensa nojaan ja nukutetaan lääkkeillä eikä omaiset kerkeä katsomaan niin musta se ei ole ihmisarvoista elämää. en toki yleistä mutta aika monta dokumenttia on tullut nähtyä ja useampaan otteeseen kuultua ettei hoitajia ole tarpeeksi.

Nyt kyllä pistit pahan... :snotty: kun mä olen niin omissa oloissa ja omassa rauhassa viihtyvää sorttia, mutta en mä kyllä mihinkään laitoksiinka haluis vanhempiani lykätä.. :/ sovitaanko että palataan asiaan about 30 vuoden kuluttua.. mä mietin :whistle: ;)

Vaippojen laittaminen aikuiselle ei ihan sama olekkaan kun pienelle lapselle ja kyllä siinä on paljon paljon muutakin asiaa hoidettavana jos vanhus niin huonoon kuntoon menee että vaippoja joutuu käyttämään, että onnea sinulle valitsemallesi tielle jos pystyt suoriutumaan siitä kunnialla.

Ollaan puhuttu äitini kohdalla, että jos hän huononee, niin menee palvelutaloon, ja tulee meille viikonloppuisin ja lomalle...
Tämä on äitini toive, sillä hän hoiti omat vanhemmat ja sanoi että yhelle ihmiselle liian rankkaa, toivetta kunnioittaen :heart:

Asiaa on mietitty, tosin hymyillen ja vitsaillen.

Meillä on sellainen tilanne, että äitini, äitini nykyinen mies ja oma mieheni ovat käytännössä katsoen samanikäisiä. Mieheni nauroi äidin miesystävän 50-vuotisjuhlissa, että kun tuo Piika-äiti on niin loputtoman hoivaava ja että kun hän saa hänetkin, joka potkii vasta kohdussaan, pois ruokakunnastaan, niin sittenhän hän voisi perustaa yksityisen hoitokodin heille kolmelle, vaikka leader-rahalla... Voisivat sitten lätkiä korttia ja juoda viskiä ja laulaa 70-luvun hitteja karaokena...

No joo, pitää katsoa ja ihmetellä miten maailma elää ja millä mallilla ollaan kun asia on aikanaan ajankohtainen. Vieras ja täysin poissuljettava ajatus ei kuitenkaan ole.

Piika-äiti

Tää on paha kysymys! Tietysti olis tavallaan "velvollisuus" hoitaa mutta toisaalta sitä odottaa aikaa kun lapset isoja ja saa taas omaakin laatuaikaa. Sitten siinä olis vanhemmat hoidettavana niin en tiedä jaksaisinko. Varsinkin jos jotain dementiaa ym vaikeampaa sairautta niin kyllä tuntuis pahalta sitoa omaa elämäänsä vuosiksi siihen projektiin. Itsestä nyt tuntuu etten sitä lasteni taakaksi jättäs vaan mieluummin menisin laitokseen. Joo yhteiskunnalle kallista mut jos ei rahaa ajatella...

Olen kysynyt äidiltäni haluaako vanhainkotiin vai onko toiveissa että otetaan hänet vanhana meille asumaan. Äiti oli sitä mieltä että ehdottomasti vanhainkotiin.

Hän on itse vanhainkodissa dementia-osastolla hoitajana ja tietää kuinka rankkaa työtä se on.

Valitettavasti hän näkee myös vanhusten surun siitä kun omaiset eivät käy katsomassa.

Kai se riippuu sitten ihan tilanteesta mikä silloin on. Onko esim. taloudellista mahdollisuutta olla omaishoitajana.
Varmasti pyrin auttamaan niin että voivat asua mahdollisimman kauan kotona..käydä kaupassa, auttaa peseytymisessä, laittaa ruokaa jne.
Mutta ympärivuorokautisena hoitajana tuskin jaksaisin olla.

kyllä se aika rankkaa olis hoitaa omaisia kotona. varsinkin kun nyt teen työkseni sitä myös. laitokseen laittaminenkin mietityttää,kun ite siellä töissä. kyllä sitä monesti miettii,et vanhukset ovat aika yksin vaik ovatkin laitoksissa. osastot isoja ja henkilökuntaa vähän.

Vanhainkotiin joutuu. En pysty mitenkään jättämään perhettäni. Pitäisi muuttaa paikkakuntaa. Ja töissäkin on pakko käydä - ei tietysti mikään ehdoton pakko, mutta jos luopuisin työpaikastani, niin vaikea olisi uutta työpaikkaa saada enää myöhemmin etenkin jos kotonaolo vuosia tulisi 5 v - 15 v. Omaishoitorahoilla, jos nyt sellaisia edes saisi, on vaikea elättää isoa perhettä. Enkä edes usko, että jaksaisin hoitaa yötä päivää.

Vanhainkodissa ovat olleet sekä isän äiti, äidin äiti ja äidin isä. Isän isä kuoli jo nuorempana.

Alkuperäinen kirjoittaja Marja:
Äitini ja anoppini laitan ainakin hoitokotiin/vanhainkotiin! En jaksaisi asua niitten kanssa hermojani menettämättä! Hyvät välit on, kun ei yökyläillä! :)

Samaa ajattelen minäkin... Eikä mulla oo mitään suuria moraalisia velvoitteitakaan heitä hoitaa. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Vaippojen laittaminen aikuiselle ei ihan sama olekkaan kun pienelle lapselle ja kyllä siinä on paljon paljon muutakin asiaa hoidettavana jos vanhus niin huonoon kuntoon menee että vaippoja joutuu käyttämään, että onnea sinulle valitsemallesi tielle jos pystyt suoriutumaan siitä kunnialla.

Aivan.. Mulla se tilanne, että äiti hoitaa jo nyt omaishoitajana oman hoitajan työnsä ohella mun isääni. Ja kunhan äitikin huononee niin pississä ollaan.. Jännä, et tätä ketjua kun lukee niin kaikki vaan "menee" tai "laittaa" vanhainkotiin tai palvelutaloon. Tosiasiassa se ei noin mene. se on aika pitkä tie nykyisin, että niihin päästään. Siihen asti kituutetaan sukulaisten ja naapureiden ja kun ne on uupuneet loppuun, kotihoidon tuen avulla. Sitten kun nekään 5 käyntiä/vrk + yöpartio ei riitä alkaa päästä keskusteluasteelle SAS-palaverissa uudesta sijoituspaikasta.

Kyllä vaikka rakastankin omia vanhempiani, heidän on parempi olla hoidossa jollain muulla kuin minulla. On aina eriasia hoitaa omaa kuin vierasta vanhusta. Se tunnelataus on joskus todella raskas taakka. Ja hoidan siis työkseni itsekin (niinkuin äitinikin) vanhuksia.

Saas nähdä sitten, riippuu elämäntilanteesta ja omasta kunnostani. Ihan selainen fiilis että äitini elää 90vuotiaaksi asti, hoida nyt siinä sitten kun itsekin on jo mummo.. Mulla on kyllä 14 vuotta nuorempi sisko, ehkä hänen kanssaan yhdessä pystymme asian järjestämään.

Yhteistyössä