Meillä exän kanssa yhteishuoltajuus, mutta virallisen tahon mukaan mun pitäisi saada yksinhuoltajuus jos haluaisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsien ja isän tapaamiset eivät kuulemma täytä yhteishuoltajuuden kriteereitä, sillä jos on yhteishuoltajuus, niin silloin kuulemma pitäisi isän tavata lapsiaan säännöllisesti mielellään viikottain ja tehdä lapsen äidin kanssa "yhteistyötä".
Meillä siis isä tapaa toista lastaan satunnaisesti parin kuukauden välein ja siinä välissä ei millään tavalla ole yhteyksissä, ei kysele mitään lapsen asioista.
Nuorempaa ei sitten tapaa ollenkaan, kun on vielä sen verran pieni ettei luokseen voi ottaa ja tuskin tulee koskaan ottamaankaan, kun ei ole minkäänlaista yhteyttä lapsella ja isällä.

Elarit kyllä maksaa, mutta suurimman osan niistäkin saan kelalta.

Ajattelinkin, että kun seuraavan kerran pitää vuoden vaihteessa mennä tekemään uudet sopimukset, niin kysyn exältä, että eikö voisi antaa mulle yksinhuoltajuuden.

Jos isä kieltäytyy antamasta suosiolla sulle yksinhuoltajuutta niin silloin ei ole muuta mahdollisuutta kuin hakea sitä oikeusteitse... Sun yksipuolisella päätöksellä et sitä saa vaan isän pitää siihen myös suostua. Eli palkkaa lakimies hoitamaan asiaa.

Jännä juttu. Itselläni oli yhteishuoltajuus exän kanssa. Ex lakkasi tapaamasta lasta mutta se ei ollut viranomaisten mielestä syy purkaa yhteishuoltajuutta...

Niin minäkin epäilen, että täällä nuo virkailijat eivät sitä suostuisi purkamaan, ellei sitten exä siihen itse suostu, mutta tää kenen kanssa olen asiasta jutellut, työskentelee itse toisessa kaupungissa vastaavassa hommassa ja sanoi, että ei tuo systeemi ole yhteishuoltajuutta nähnytkään.

[QUOTE="niinpä";24380948]Jos isä kieltäytyy antamasta suosiolla sulle yksinhuoltajuutta niin silloin ei ole muuta mahdollisuutta kuin hakea sitä oikeusteitse... Sun yksipuolisella päätöksellä et sitä saa vaan isän pitää siihen myös suostua. Eli palkkaa lakimies hoitamaan asiaa.[/QUOTE]

No en ole tässä nyt hankkimassa mitään lakimiestä, pitää ensin puhua exän kanssa ja toivoa että sillä olisi sen verran järkeä päässä, että antaisi mulle yksinhuoltajuuden molempien kohdalla, mutta etenkin kun tuo nuorempi ei isää edes kiinnosta millään tavalla, niin miksi sitten yhteishuoltajuus.

[QUOTE="vieras";24380977]Tapaamisilla ja huoltajuudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Kaksi aivan erillistä asiaa eikä niitä kannata sotkea keskenään.[/QUOTE]

Niinhän ne on, mutta siis yhteishuoltajuus kuulemma tarkoittaa sitä, että isä ja äiti molemmat ovat lapsen elämässä säännöllisesti ja sitä kasvatusta hoidetaan yhdessä, vaikka ei yhdessä asutakaan, meillä siis tapaamiset ovat sen verran epäsäännöllisiä, että ei tää systeemi ole mitään yhteishuoltajuutta nähnytkään. Niin ja en minä tapaamisia ole estämässä isältä, mutta helpottaisi mun elämää kun mulla olisi yksinhuoltajuus, sillä mun ei ole mitenkään helppo saada isän nimiä papereihin, kun asuukin niin kaukana.

Epäsäännölliset tapaamiset ei ole syy purkaa yhteishuoltajuutta, sillä perusteella et tule koskaan saamaan yksinhuoltajuutta. Jos etävanhempi suostuu huoltajuuden muutokseen niin sitten asia on tietysti toinen. Yksikään virkailija ei vasten etän tahtoa voi huoltajuutta muuttaa, joten tuo toisen kaupungin virkailija ei ole kertonut sulle ihan koko totuutta. Jos etä ei suostu, ainoastaan oikeus voi huoltajuutta muuttaa, ja kertomasi perusteella perusteita muutokselle ei ole.

[QUOTE="vieras";24382715]Epäsäännölliset tapaamiset ei ole syy purkaa yhteishuoltajuutta, sillä perusteella et tule koskaan saamaan yksinhuoltajuutta. Jos etävanhempi suostuu huoltajuuden muutokseen niin sitten asia on tietysti toinen. Yksikään virkailija ei vasten etän tahtoa voi huoltajuutta muuttaa, joten tuo toisen kaupungin virkailija ei ole kertonut sulle ihan koko totuutta. Jos etä ei suostu, ainoastaan oikeus voi huoltajuutta muuttaa, ja kertomasi perusteella perusteita muutokselle ei ole.[/QUOTE]

no joo en ole mitään yksinhuoltajuutta hakemassakaan, ellei sitten exä vapaaehtoisesti sitä mulle anna, mutta tää kuka mulle on asiasta sanonut näin, hoitaa kyseisiä asioita toisessa kaupungissa ja sanoi, että tuo mikä systeemi meillä on ei ole mikään yhteishuoltajuus. Mulla siis olisi kuulemma hyvät perustelut hakea yksinhuoltajuutta.

no joo en ole mitään yksinhuoltajuutta hakemassakaan, ellei sitten exä vapaaehtoisesti sitä mulle anna, mutta tää kuka mulle on asiasta sanonut näin, hoitaa kyseisiä asioita toisessa kaupungissa ja sanoi, että tuo mikä systeemi meillä on ei ole mikään yhteishuoltajuus. Mulla siis olisi kuulemma hyvät perustelut hakea yksinhuoltajuutta.

Tietolähteesi puhuu ihan pehmeitä. Teillä on yhteishuoltajuus eikä siihen vaikuta se, kuinka usein vanhemmat lapsiaan tapaavat. Huoltajuus on paljon muutakin kuin tapaamista. Toki fiksu, vastuullinen vanhempi tapaa lapsiaan säännöllisesti, mutta kaikille ei ole annettu samalla kauhalla.

Mihin papereihin tarvitset exäsi allekirjoitusta? Passi? Kerran viidessä vuodessa. Tilin avaaminen? Kerran lapsen elämässä. Päivähoitopaikan hakeminen? Todennäköisesti yksi kerta tätäkin riittää jne.

Eli sinulla ei ole yhtään pätevää syytä saada yksinhuoltajuutta. Minä ainakin loukkaantuisin lasteni puolesta, jos heidän isänsä ei haluaisi olla heidän huoltajansa.

[QUOTE="vieras";24382875]Tietolähteesi puhuu ihan pehmeitä. Teillä on yhteishuoltajuus eikä siihen vaikuta se, kuinka usein vanhemmat lapsiaan tapaavat. Huoltajuus on paljon muutakin kuin tapaamista. Toki fiksu, vastuullinen vanhempi tapaa lapsiaan säännöllisesti, mutta kaikille ei ole annettu samalla kauhalla.

Mihin papereihin tarvitset exäsi allekirjoitusta? Passi? Kerran viidessä vuodessa. Tilin avaaminen? Kerran lapsen elämässä. Päivähoitopaikan hakeminen? Todennäköisesti yksi kerta tätäkin riittää jne.

Eli sinulla ei ole yhtään pätevää syytä saada yksinhuoltajuutta. Minä ainakin loukkaantuisin lasteni puolesta, jos heidän isänsä ei haluaisi olla heidän huoltajansa.[/QUOTE]

No tilit on jo lapsille avattu, mutta koska meillä on yhteishuoltajuus, niin isällä on tileihin myös käyttöoikeus, jota en olisi halunnut, myöskin aina passia haettaessa tarvii allekirjoituksen ja jos nyt johonkin tarvii, se että meillä isä todellakin asuu toisella puolella Suomea vaikeuttaa näitä asioita ihan tarpeeksi ja jos vaikka kasvaessaan noi lapset lähtee risteilylle jonkun muun kuin minun kanssani, niin siihenkin sitten tarvin isän suostumuksen.
Toisekseen en tiedä miten pehmeitä tietolähteeni puhuu, mutta alan asiantuntija hän kuitenkin on ja kuten sanoin, ajattelin kysyä exältä antaako mulle yksinhuoltajuuden, eihän se tapaamisiin sun muihin vaikuta.

Näin minullekin aikoinaan lastenvalvoja ja lakimies sanoivat. Isä ei ollut silloin vuoteen tavannut lasta ja olivat sitä mieltä että hakemukseni menisi oikeudessa läpi. Ei tosin tarvinnut mennä oikeuteen asti kun isä suostui vapaaehtoisesti, lopulta.

[QUOTE="vieras";24382947]Passihakemukseen tarvii nimmarin vaikka olisi yksinhuoltajuus.[/QUOTE]

Tarviiko???
;inä kans aion hakea yksinhuoltajuutta, kun tilanne on exän kanssa niin hankala. Ex on päihdeongelmainen ja nyt olen hakenut lähestymiskieltoa koska ex on agressiivinen ja uhkailee.

Kuinka helppo yksinhuoltajuus on saada ja joudunko jotain maksamaan jos juttu menee käräjille?

Yhteistyössä