Meillä taitaa olla todellakin eri rahat, ei meidän perheen yhteiset rahat.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huijattuko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huijattuko

Vieras
Mies lohkas tuossa yks päivä sellasen jutun et en oikein tiedä mitä tästä pitäis ajatella....
Vähän tausta tietoja... Asumme omakotitalossa, meillä on kaksi lasta, nuorin on melkein vuoden. Minä olen hoitovapaalla (päätimme tämän asian miehen kans yhdessä) ja vuoden alusta aloitan kokopäivätyön. Miehellä on vakkari työ. Nyt sit jouduimme ostamaan toisen auton että minä pääsen sit töihin. Mies maksoi tämän auton (joka ei maksanut kuin 1500e). Hänellä oli säästössä rahaa kun oli myynyt viime vuonna oman harrastusvälineensä.
Joo sit itse asiaan. Mies oli vähän sitä mieltä että minun pitäisi maksaa hänelle takas tämä auto raha! Siis täh! Minä tässä olen pienillä tuloilla koko ajan ollut kun olen lasten takia ollu kotona jne. Pienistä tuloistani olen ruuat ostanu ja vaatteet lapsille, nytkin ostin uuden turvaistuimen. LIsäksi maksan omat laskuni ja vielä lisäksi lasten vakuutukset ja muitakin laskuja jos vaan rahaa jää yli.
Eräs päivä olimme kaupungilla ja mies katteli itelleen sellasia jotain yli 30e kesäpaitoja, minä se vaan ostin itelleni 5e maksavan paidan. (Tää ei nyt ihan kuulunut tähän mut pakko oli vähän kertoa et meidän perheessä on tosiaan kahteen eri tuloluokkaan kuuluvat ihmiset.)

Toi on sellainen asia, tietenkin jokainen tavallaan, mutta mitä minä en jaksa ymmärtää.
Meillä kaksi yhteistä tiliä; käyttötili ja säästötili. Molemmilla käyttöoikeus + kortit tileille.

:o voi luoja..siis, mä en voi kuin ihmetellä !! se ei vaan sitten vissiin käsitä.. tiedän, sellanen on raivostuttavaa, kun miehellä on putkiaivot, mutta minkäs teet.. koita vääntää rautalangasta..

lisätään vielä sen verran, että meillä on molemmilla omat tilit jotka käytetään niin että sitten kun miehen tililtä loppuu rahat, ni sit siirrytään mun tilille. lisäksi MULLA on säästö tili josta sit otetaan rahaa jos tuntuu että muuten kaatuu talous. jos mä haluan lähtä vähän kaupungille katteleen, eikä lompsassa olisi rahaa, mies antaisi sitä omastaan! eli yhteiset rahat (yhteiset lapset, kulut, talo, jne jne )

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen äiti :
Toi on sellainen asia, tietenkin jokainen tavallaan, mutta mitä minä en jaksa ymmärtää.
Meillä kaksi yhteistä tiliä; käyttötili ja säästötili. Molemmilla käyttöoikeus + kortit tileille.

Meilläkin näin: lainatili, käyttötili, palkka tili, kaikkiin tileihin käyttöoikeus molemmin puolin.

meillä on eri tilit muttta yhteiset menot eli kummankin palkka menee omille tileille mutta yhdessä maksamme laskut, ruoat, vaatteet yms. menot ja kumpikin saa ostaa sellasia vaatteita kun tykkää pitää mutta aina se mutta mies haluais ostaa moottorikelkan ja minä taas en joten olen sanonut että jos ostaa niin mun euroja siihen ei laiteta ja sen tilillä pitää ostaa muutakin kun moottorikelkan osia!!!
eli meillä on yhteinnen perhe jonka eteen molemmmat tekee töitä!
ja ei tod. tarvi maksaa toiselle esim. autoa takaisin!!!

meillä myös kuulutaan ihan eri tuloluokkaan..vai sanoisinko menoluokkaan ku mulla menot isommat ja tulot pienemmät ku toisella puoliskollani. meillä on sitten omat rahat ja yhteiset rahat menoissa sama homma.

laskeppa lapulle siiten kaikki teidän yhteisistä menoista jotka oot maksanut puolet ja pistä miehelle että tää summa miinus 1500 euroa mitä tekee?
katotaan venähtääkö naama..mulla ainaki venähti ku mies teki mulle noin ku marmatin siitä missäs sen puolisko on uudesta imurista :D

Mie taas en ymmärrä mikä siinä on niin kamalaa, jos on omat rahat :o Meillä se toimii loistavasti. Varma tapa saada rahasta riitoja aikaseks, ois käyttöoikeudet toisen tiliin ja yhteiset rahat :kieh: Nyt ei oo 12 vuoden aikana ollut yhtään riitaa rahasta =)

Meillä on kummallakin omat tilit jonne toisella "ei ole mitään asiaa" eli ei käyttöoikeutta. Mutta mitä sitten laskuihin tulee niin ne maksetaan yhdessä tosin kummallakin on oma auto ja siihen vakuutukset ja niistä kumpikin maksaa omansa. Laina menee miehen tililtä mutta vastaavasti mie maksan jotain toista ns yhteistä laskua. Ja jos haluan auton vaihtaa niin kyllä sen valitettavasti joudun itse maksamaan ei sitä mies miulle osta...

Pitäskin laskea esim. kuinka monta prosenttia kumpikin maksaa yhteisiä menoja omista tuloista. Joten ylijäävä osuus onkin sit sitä omaa rahaa. Sitähän minulla onkin yllin kyllin, kun näin hoitovapaalla olen... Mies oli äskettäin esim. neljän päivän reissulla, jossa rahaa varmaan paloi ihan kivasti....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitäskin laskea esim. kuinka monta prosenttia kumpikin maksaa yhteisiä menoja omista tuloista. Joten ylijäävä osuus onkin sit sitä omaa rahaa. Sitähän minulla onkin yllin kyllin, kun näin hoitovapaalla olen... Mies oli äskettäin esim. neljän päivän reissulla, jossa rahaa varmaan paloi ihan kivasti....

Jaa noh ruvetkaapas jakamaan myös kotityöt aivan tasan. Prosentuaalisesti kummallekkin vapaa-aikaan nähden samanverran.
Mä en kyllä tosiaan voi käsittää tuollaista, yhteisiä rahojahan ne on ja kaikki menee tasan puoliksi jos ero tulee. Vai onko teillä avioehto?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jaa noh ruvetkaapas jakamaan myös kotityöt aivan tasan. Prosentuaalisesti kummallekkin vapaa-aikaan nähden samanverran.
Mä en kyllä tosiaan voi käsittää tuollaista, yhteisiä rahojahan ne on ja kaikki menee tasan puoliksi jos ero tulee. Vai onko teillä avioehto?

No mä en käsitä vaikka olisi avioehtoja muille jakaa: silloin kun ollaan yhdessä ollaan yhdessä ja yhteinen yritys perhe on siitä asti kun lapsia on alettu tekemään, tai muutoin yhdessä kasvattamaan (oli ne sitten sun tai mun tai teidän, meidän, naapurin helinän mukuloita). Prosenttilaskut virastoon minne ne kuuluukin, ja aikuiset ihmiset parisuhteessa elämään niin kuin aikuisten kuuluu elää.

Emme ole naimisissa. Ja sit jos noista kotitöistä puhutaan niiin minähän se eniten niitä teen kun olen kotona lasten kans. Mies vastaa sit näistä ulkotöistä, joita ei tosiaankaan joka päivä tarttee tehdä niin ku esim. ruokaa, pyykin pesua jne. Mut hänhän käy töissä, saas nähdä miten sit käy näitten raha asioiden ja kotitöiden, odotan oikein innolla töihin pääsyä.... Ja mies hoitaa myös auto asiat. Mutta tämä vapaa-aika, hänellä sitä on rutkasti enemmän verrattuna minuun, minä se jään aina lasten kans kun hän päättää johonkin lähteä, ihan vaik kyläilemään tai sit viikon reissulle...

meillä ihan sama kuin ap:lla..mies vaan shoppailis jne.naljailee kun joutuu maksamaan kaiken...minä olen kh.tuella..sillän ostan ruokaa ja maksan laskuja..et kivaa on.omituista sillä tavalla kun eksän kaa,meillä ei ole lapsia,oli ihan itsestään selvyys et jolla rahaa maksaa jne..nyt sitten tällästä..

Yhteistyössä