Meillä riidellään lasten harrastuksista, kyseessä 1- ja 2v 8kk- lapset..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiutau"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiutau"

Vieras
Ajattelinpa kysäistä ystävät teidän mielipidettänne asiasta, josta meidän perheessä nousee riita jatkuvasti. Meillä siis lapset 1v ja 2v 8kk. Olen ollut hoitovapaalla ja äitiyslomalla viime vuodet, mutta maaliskuun alusta olen ollut taas työssä. Lomani aikana olen kuskannut lapsiani "harrastuksiin", mm. muskarit (konservatorion) ja uinnit. Asumme 40 km:n päässä paikkakunnalta, jossa harrastukset ovat.

Kun olin kotona, niin meno onnistui aina suhteellisen hyvin ja olikin ihan kiva lähteä niihin, mutta nyt kun lapset ovat päivät päiväkodissa niin on tullut mutkia matkaan. Mieheni haluaisi, että harrastuksissa käynnit jatkuisivat ennallaan. Isomman lapsen muskariin ja uintiin (ma ja pe) meidän pitäisi lähteä heti päiväkodista tultuamme, ehkä puolisen tuntia ehtisin piipahtaa kotona. Lapset ovat kuitenkin aika väsyneitä päiväkotipäivän jälkeen ja haluaisin rauhoittaa illan kotoilulle ja lasten kanssa oleilulle, enkä jaksaisi enää itsekään työpäivän jälkeen lähteä ajamaan kaupunkiin. Mullakin on nimittäin työmatkaakin ajettavana 100 km päivässä.

Pienemmän lapsen muskari on tiistaisin aamupäivällä ja miehen mukaan häntä pitäisi viedä sinne, jos esimerkiksi menen iltavuoroon sinä päivänä. Aluksi oli myös sitä mieltä, että aamuvuoropäivinä hakee lapsen päiväkodista ja käyttää muskarissa ja vie takaisin sitten, mutta päiväkodin hlökunta kyllä oli onneksi sitä mieltä, ettei missään nimessä. Minulla oli myös samainen mielipide, mutta sitä mies ei kuunnellut.

On myös koko ajan sitä mieltä, että yritän jarruttaa lasteni harrastusta. Yritän puhua "järkeä" miehelle ja kertoa, että kyseessä on vielä pienet lapset. Eivät he kaipaa harrastuksia ja harrastaa ehtii sitten isompanakin. Mies ei edes kuuntele mielipidettäni. En tiedä enää mitä tekisin, jatkuvasti riidellään ko. asiasta. Minä olen se paha, joka haluaa lopettaa kaikki harrastukset enkä hänen mielestään ajattele lapsia ollenkaan. Minun mielestäni juuri minä tässä asiassa ajattelen lapsia. Minua hän ei kuuntele vaan pitäisi olla joku "asiantuntija" varmaan, jota hän saattaisi kuunnella.

Ei kyllä noin pienten mun mielestä tartte mitään harrastaa, kun päiväkodissakin ovat. Ehkä teillä olisi tärkeintä saada arki rullaamaan, ihan ilman mitääm ylimääräistä. Suosittelisin kyl jättää hararstukset suosiolla pois.

Sano miehelle että kuskaa itse niitä lapsia harrastuksiin, jos ne on hälle niin tärkeitä.. Ja jos se ei miehelle käy, niin sitten on tyydyttävä siihen ettei lapset nyt käy harrastuksissa..

eik sano miehelle että menee itse sinne harrastuksiin ja jättää lapset kotiin. tuon ikäiset tarttee päiväkodin lisäksi vain ja ainoastaan kiireetöntä aikaa vanhempien kanssa. ja rauhaa ja hiljaisuutta. viikonloppuna voi käydä perheen kanssa uimassa. kai ne laulaa lollottelee siellä päiväkodissakin

Kyllä hän kuskaakin ja käy isomman kanssa muskarissa ja uinnissa. Joudun vaan viemään lapsen hänelle , koska hänen työaikansa päättyy niin myöhään ettei ehtisi hakea kotoa. Mutta pointti tässä on mielestäni että on lapselle liian rankkaa lähteä päiväkotipäivän jälkeen tai ennen sitä "harrastamaan"..

Eikös ton ikäsille riittää se päiväkoti harrastukseksi? Ennen kun ei ollut muuta niin muskarit ja uinnit ok, mut raskaan päivän jälkeen lapsikin varmasti olisi mielellään kotona.

Eikö sen lapsen pitäisi syödäkin päiväkotipäivän jälkeen? Kunnon ruokaa ei ehdi puolessa tunnissa noin pienelle syöttää. Harrastukset on kiva kun ollaan kotosalla vain, mutta päiväkodin päälle ei. Viikonloppuisin voisitte mennä koko perhe yhdessä uimaan, niin hoituisi ne uinnit siten. Laulaa voi missä vaan.

Eikös ton ikäsille riittää se päiväkoti harrastukseksi? Ennen kun ei ollut muuta niin muskarit ja uinnit ok, mut raskaan päivän jälkeen lapsikin varmasti olisi mielellään kotona.

Niin minunkin mielestäni, mutta kunpa joku sanoisi sen myös miehelle. Muskarista ja uinnista kotiutuminenkin menee niin myöhään, että on jo nukkumaanmenoaika. Ja lapsi usein nukahtaa jo autoon ja onkin sitten tooosi kiukkuinen, kun joutuu herätellä vielä iltapuurolle ja iltatoimiin. Mielestäni on suorastaan lapsenrääkkäystä moinen riepottaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja sano terveisiä miehelles;23382041:
Eikö sen lapsen pitäisi syödäkin päiväkotipäivän jälkeen? Kunnon ruokaa ei ehdi puolessa tunnissa noin pienelle syöttää. Harrastukset on kiva kun ollaan kotosalla vain, mutta päiväkodin päälle ei. Viikonloppuisin voisitte mennä koko perhe yhdessä uimaan, niin hoituisi ne uinnit siten. Laulaa voi missä vaan.

Joo, jotain ehkä kerkiää äkkiä lämmittää mut kun lapset on väsyneitä ja pitää hopusti koettaa syödä ja pukea niin hirveä stressi ja huuto siitä vaan seuraa. Ja kun mun pitää ottaa tietenkin tuo 1v myös mukaan, kun lähden toista viemään. Mukavaa pukea kahta väsynyttä lasta..

Noin pienten ei tarvitse päiväkodin lisäksi harrastaa yhtään mitään. Ehkä jokin viikonloppuun sijoittuva, koko perheen harrastus voisi olla hyvä, mutta nuo raahaamiset päiväkodin jälkeen pitkän matkan päähän eivät kyllä palvele lapsen etua.

[QUOTE="vieras";23382063]Onko sun mies antanut mitään perusteluja tuolle, miksi lasten olisi välttämätöntä käydä siellä uimassa ja muskarissa?[/QUOTE]

Joo, haluaa että lapset saavat eväitä elämään :). Ja osittain vähän näyttämisenhalua muille luulisin, vaikkei sitä myönnäkään.

[QUOTE="Tiutau";23382084]Joo, haluaa että lapset saavat eväitä elämään :). Ja osittain vähän näyttämisenhalua muille luulisin, vaikkei sitä myönnäkään.[/QUOTE]

Kerro, että parhaat eväät elämään lapsi saa vanhempien kiireettömästä, päivittäisestä läsnäolosta, riittävästä leikin, ravinnon ja unen määrästä sekä säännöllisestä vuorokausirytmistä.

Mun mielestäni maksimimäärä harrastuksia tuon ikäisille on 2 x viikko, mutta vain jos lapset ovat kotihoidossa. Ei tulisi mieleenkään viedä noin pieniä päiväkotipäivän jälkeen yhtään minnekään harrastamaan! Onko miehesi kertonut, miksi harrastaminen on noin tärkeää? Onko kyse siitä, että hän pelkää lasten jotenkin tippuvan kehityksen kyydistä jollei koko ajan preppaa ja aktivoi? Silloin pitäisi tajuta, että pelkkä vapaa oleminenkin on suunnattoman tärkeää lapsen kehitykselle, ei pelkkä ohjattu toiminta.

Voi elämän kevät, oikeesti anteeksi mutta tuo miehesi tuntuu vähän pimeeltä. :( Älä anna periksi, lapsilla on oikeus olla hoitopäivän jälkeen vanhempiensa kanssa rauhassa.

Koita saada se iskostettua miehesi päähän! Toista miten lapsi vaatii rauhoittumista ennen nukkumaanmenoa, halittelua ja säännölliset iltatoimet. Kiukuttelu on ikävää, varsinkin kun tietää että on "omaa syytä", koko päivän ollut poissa kotoa. Nukkumaanmenon pitäisi tapahtua kotona!
Pistä lukemaan palstaa ;)

Miehes on kyllä idiootti. Ei ton ikäset tarvi päiväkodin päälle kauheaa kiirettä , ajelua ja lisää harrastuksia. Päiväkodissa kyllä riittää ton ikäsille tekemistä ja ihmeteltävää. Viikonloppusin voi sitten laulaa ja uida jos huvittaa, lapsia ja vanhempia. Tyhmä lähtee väsyneitä lapsia raahaamaan , vaan siksi että omaan statukseen sopii että meidän lapset käy siellä ja täällä,, hei haloo, 1-vuotias.

[QUOTE="Tiutau";23382084]Joo, haluaa että lapset saavat eväitä elämään :). Ja osittain vähän näyttämisenhalua muille luulisin, vaikkei sitä myönnäkään.[/QUOTE]

no jos haluaa jotain näyttää niin vois näyttää että pystyy elättämään perheensä niin jää sä vielä kotiin hoitamaan kuskauksia. tää on vissiin sellanen isä joka on viisvuotiaiden lätkäpeleissä huutamassa että vastapuolen maalivahti on kusipää. pelaaks viisvuotiaat ees lätkää? en tiedä. pistä nyt heti toppi tuolle touhulle, se karkaa aika pian käsistä ihan täydellisesti.

Mun mielestäni maksimimäärä harrastuksia tuon ikäisille on 2 x viikko, mutta vain jos lapset ovat kotihoidossa. Ei tulisi mieleenkään viedä noin pieniä päiväkotipäivän jälkeen yhtään minnekään harrastamaan! Onko miehesi kertonut, miksi harrastaminen on noin tärkeää? Onko kyse siitä, että hän pelkää lasten jotenkin tippuvan kehityksen kyydistä jollei koko ajan preppaa ja aktivoi? Silloin pitäisi tajuta, että pelkkä vapaa oleminenkin on suunnattoman tärkeää lapsen kehitykselle, ei pelkkä ohjattu toiminta.

Just varmaan ajattelee noin tuosta aktivoinnista ja preppauksesta. Olisi jo laittanut isomman lapsen aikaa sitten päiväkotiin jos olisin antanut periksi. Hänen mielestään olisi pitänyt saada enemmän sosiaalisia kontakteja jo aikapäiviä sitten.

[QUOTE="maiski";23381985]Ei kyllä noin pienten mun mielestä tartte mitään harrastaa, kun päiväkodissakin ovat. Ehkä teillä olisi tärkeintä saada arki rullaamaan, ihan ilman mitääm ylimääräistä. Suosittelisin kyl jättää hararstukset suosiolla pois.[/QUOTE]

Samaa mieltä maiskin kanssa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Tiutau";23382173]Just varmaan ajattelee noin tuosta aktivoinnista ja preppauksesta. Olisi jo laittanut isomman lapsen aikaa sitten päiväkotiin jos olisin antanut periksi. Hänen mielestään olisi pitänyt saada enemmän sosiaalisia kontakteja jo aikapäiviä sitten.[/QUOTE]

Ikävää. Laita tuolle stoppi, koska pahemmaksihan tuo voi mennä kun lapset kasvaa. Voi olla aika ikävä koulutiekin lapsilla edessä, jos isä toteuttaa omaa kunnianhimoaan lastensa kautta ja vaatii ties mitä koko ajan.

Tuohan on suorastaan rääkkäystä!!!
Ei kukaan noin pieni lapsi jaksa/tarvitse harrastuksia/viihdykettä/aktivitettia JOS ON PÄIVÄHOIDOSSA,
siellä ihan varmasti touhutaan, leikitään, saadaan kavereita.
Sitten ymmärtäis jos lapset olis kotihoidossa.
Mulla ei kävis mielessäkään viedä lastani noin usein ja Aikaa vieviin (ajomatkat) "harrastuksiin" hoitopäivän jälkeen! Tuntuu joskus että jos vieraitakin tulee kylään arkisin, niin sekin voi olla jo liikaa.

Puhun äidin ja lastentarhanopettajan suulla: Noin pienet lapset eivät tarvitse harrastuksia päiväkodin ohella. Päiväkoti päivä on niin täynnä touhua, että illat on hyvä rauhoittaa ihan kotona olemiselle ja vanhempien kanssa oleiluun. Myöhemmin kyllä kerkiää. Lapset kokevat tuollaisen harrastusrumban matkoineen aivan varmasti todella uuvuttavaksi!

Yhteistyössä