Meidän suunnittelema nimi meni serkulle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mua 16- vuotiaana ihmetytti suuresti miksi enoni antoi lapselleen saman nimen mikä mulla on. Vaikka ei enää oltu pahemmin tekemisissä ja enoni oli mennyt uusiin naimisiin ja tämä viimeisin lapsi syntyi tähän uuteen liittoon. Ja samaa hämmästeli kyllä kaikki muutkin.
Ja vastaavasti en itse olisi halunnut itselleni sellaista nimeä joka on jo jollain ns.läheisellä käytössä, kyllä olisin halunnut "oman nimen".

Täällä ainakin on samat nimet serkuilla itse annoin oman nimen tytölleni 01 ja eka serkku tyttö sai nimensä 2010 ja sama nimi kun omalla tytölläni.. Mun mielestä vähän outoa mutta onpa serkuilla kyllä ikäeroakin että iso ja pikku "milla"

Jos ikäero olisi iso, asiassa ei olisi mun mielestä mitään ongelmaa mutta musta on älytön ajatus että
paljon tekemisissä olevilla lähes samanikäisillä serkuksilla olisi sama nimi. En voisi kuvitellakaan että mulla olisi samanniminen serkku kun meitä oli lapsuudessa liuta serkuksia jotka oltiin jatkuvasti yhdessä.

Täytyy sanoa, että meillä on ollut lapsille nimet selvillä aina heti raskauden alusta lähtien ja nimet on huolella valittu nimen merkityksen perusteella, että emme olisi nimeä vaihtaneet, vaikka joku läheinen olisi sen ottanut
Tämä on tämä suomalainen ihmekulttuuri, jossa nimeä salaillaan ennen ristiäisiä, niin tälläistä pääsee käymään.

Mun serkulle annettiin sama nimi kun mulla, itseasiassa molemmat nimet on samat, ikäeroa meillä 12 vuotta, ei oo koskaan haitannu mitenkään. Mun kaveri ja sen serkku on myös saman nimiset, niinmetu-kuin sukunimikin on sama. He reissasivat nuorena paljon yhdessä ja ulkomailla oli aina respassa vähän ihmetelty kunkaksi täysin saman nimistä miestä asuu samassa huoneessa :) huumorilla ne ainakin vetää. Annatte just sen nimen minkä olette valinneet.

Tiedän tapauksen, jossa serkuksila oli sama etu- ja sukunimi. Etunimi oli Päivi, ei siis mitenkään ihmeellinen. Tälle henkilölle samanimisyys aiheutti ongelmia. Itse en antaisi samaa nimeä, jos sukunimikin on sama.

[QUOTE="äää";25794402]Onko kenelläkään muulla ollut tälläistä tilannetta? Miten olette tehneet?[/QUOTE]

No sama tilanne, meillä oli tytön nimi mielessä jo monta vuotta. No, serkkuni sitten saa tytön ja heillä on jo kutsumanimenä tuo nimi, mikä oli meillä mielessä varattu. Mitä tein? No tietty paljastin meidän nimisuunnitelman ja sanoin, että nythän me emme voi sitä nimeä tietty laittaa, kun heillä se jo on käytössä eikä se enää tuntuis hyvältä. En tiedä tulevatko virallisesti laittamaan nimeä tytölleen, mutta ei laitettais kuitenkaan. Hieman pettynyt olen, mutta en syytä ketään kun eivät he tienneet meidän suunnitelmista. Ja toisekseen, ei nimiä voi varata enkä ikinä laittais samaa nimeä kuin lapsella, joka tulee olemaan meidän elämässämme läheisesti mukana.

Niele pettymyksesi ja alkakaa etsiä uutta nimeä, kuten me :) Ei ne ole kuin nimiä... ;)

Ap, ajattele itsekin; etkö halua että lapsesi on persoonallinen ja hänellä on hänen "oma" persoonallinen nimensä? Jos lähistöllä asuu serkku,jolla täsmälleen sama nimi, ei nimi enää ole persoonallinen. Ja entäpä jos serkku ei olekaan niin kiva lapsi, onko sitten kiva että pojilla on samat nimet? Minulla ainakin vaikuttaa, jos jostain nimestä tulee negatiivinen muistikuva jostain ei-niin-kivasta-tyypistä, niin en tod. antaisi sellaista nimeä lapselleni. Voihan tietysti olla että serkuksista tulee parhaimmat kaverit, ja sama nimi ei haittaa? Mutta en kyllä itse toimisi noin. Sitä paitsi-usein nimi muuttuu kun näet lapsesi, ehkä hän näyttää aivan erilaiselta!!!KEksi uusi nimi sitten kun lapsesi on syntynyt!!!!!

Ymmarran etta nimi on teille tosi tarkea, mutta kannattaisi ehka harkita viela ihan loppuun asti olisiko mitaan muuta vaihtoehtoa, nimittain tuntuu etta tassa lapsi saattaa karsia enemman kuin hyotya tasta... Nimihan tulee lapselle, ja pitaisi hanta palvella mahdollisimman hyvin, eika niin etta se tuottaa vanhemmille eniten mielihyvaa mahdollisesti lapsen kustannuksella.
Siis tassa nimenomaan on hankalaa se, etta lapsista tulisi taysin samannimiset, samaa ikaluokkaa, samalla pienella paikkakunnalla asuvat. Sekaannuksilta EI voi valttya.
Mutta jos paadytte siihen nimeen, niin toivottavasti kaikki jarjestyy hyvin, lapsenkin kannalta!

Eihän tässä ole mitään ongelmaa.
Teette lapsesta "Veikko Juhanin / Veikkojuhanin / Veikko-Juhani" (kutsutaan molemmilla etunimillä) jos serkku on "Juhani", jos ei voi samaa nimeä antaa!

Mä en vaan ymmärrä miten joku nimi on niin mahdottoman tärkeä ettei mikään muu voi tulla kysymykseenkään! Eikä nimiä voi "varastaa". Kyllä se on vaan tosi asia että se joka ehtii ensin laittaa sen nimen mistä tykkää, vaikka olis jotain puhetta ollut muidenkin lasten nimisuunnitelmista. Tai sitten vaan laittaa sen saman nimen vaikka mikä olis. Sitten vaan täytyy kestää se että voi tulla lempinimiä tai jotain sekoiluja serkusten nimistä. Maailma on täynnä kivoja nimiä, se on omasta asenteesta kiinni suostuuko niitä näkemään, vai kehittääkö mieluummin sodan veljen perheen kanssa tai ihmetystä sukulaisten kesken ristiäisissä. Tai sitten kukaan ei suutu eikä ihmettele! On saman nimiset serkukset ja so what?

Mä en kyllä antais samaa nimeä jos olette toistenne kanssa tekemisissä yhtään enempää.
Ja kummastelisin kyllä jos joku meidän lasten serkku saisi jo meillä käytössä olevan nimen.
Nimiä on maailma täynnä niin varmasti keksii jonkun toisenkin, jos juuri se yksi on niiiiiiin tärkeä niin toiseksi nimeksi sitten mutta on se lapsillekin käytännössä hankalaa jos on sama nimi, varsinkin jos myös sukunimi on sama.

• Tykkää
Reactions: Arwen Undomiel
nää on taas näitä Luka-ketjuja. Joka toinen täällä antaa lapselleen nimeksi Luka/Luca. Tsetse hauva, nouda pallo. Mammat istuu tulevaisuudessa ringissä "meidän Luka sitä tätä, teidän Luka tota tätä." Yhellä on ehkä lapsi jolla eri nimi ja sivustakuuntelijat miettii, että siellä keskustellaan koirista.

Itse en olisi edes harkinnut lapselleni nimeä joka on yhdelläkään tutulla, edes vanhalla luokkakaverilla, keksikää parempi.

Tästä opitaan taas se et nimiä ei varailla, eikä kannata huudella suureen ääneen tiettyä nimeä. Sen kun sitten keksii helposti siitä muutkin, et tuopa kuulostaa kivalta nimeltä. Mä en vois kuvitella et serkuista jollain ois sama nimi. Se ois ihan kauhistus.