Meidän suunnittelema nimi meni serkulle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äää"

Vieras
Olimme tänään miehen veljen lapsen ristiäisissä ja hän sai nimekseen nimen jonka olemme aikoneet antaa lapsellemme jos saamme pojan (olen siis raskaana). Nimi on miehelle tärkeä, on tiennyt jo nuoresta asti että jos joskus saa pojan niin se nimi tulee. En ole varma onko asia tullut ikinä puheeksi miehen veljen kuullen, mutta muuten olemme nimestä maininneet jos on tullut jossain puheeksi. Suututtaa, vaikka eiväthän he väärin tehneet..
Miestä v***ttaa nyt suoraan sanottuna koska hänen mielestään meidän mahdolliselle pojalle ei voi laittaa samaa nimeä, itse olen sitä mieltä että jos saamme pojan niin nimi tulee tottakai!

No ei lapsen serkulle ole mielestäni soveliasta antaa samaa nimeä!! Kiva sitten mummonkin kutsua: "Hei pikku-Jani ja Iso-Jani".

Nyt teidän pitää vain niellä karvaat kyyneleet ja sopeutua tilanteeseen. Aina ei elämä mene kuin saduissa. Itsekään ei lopulta laitettu sitä nimeä, jonka jo nuorena ajattelimme ehdottomasti antavamme pojallemme nimeksi. Ihan eri nimi lopulta annettiin ja hyvä niin - tämä toinen (uusi) nimi paaaaljon parempi.

Mun mielestä se vaan nyt on voi voi. Ei voi mitään. Elämä on epäreilua, mutta he ehtivät ensin. En antaisi samaa nimeä missään nimessa, kun serkulla. Nimä ei voi etukäteen varata. Keksitte nyt vaan jonkun tosi hyvän uuden nimen. Kyllä se vanha nimi siitä "unohtuu". Alkuun varmaan ketuttaa. Tiedän tunteen. Meillä kävi niin, että miehen serkku antoi kuukausi ennen meidän lapsen syntymää tytölleen se nimen, jota oltiin ensin ajateltu. Harmitti tosi paljon, mutta nyt se uusi nimi tuntuu paljon paremmalta ja sopivammalta meidän lapselle.

Vai ei voi laittaa samaa nimeä kuin serkulla?! Ennen lapset saivat äitinsä ja isänsä nimiä. Joskus lapsi sai aiemmin kuolleen sisarensa tai veljensä nimi. Ihme niuhotusta tämä nykyaika.

Mun miehen siskon tytöllä on sama nimi kuin meidän tytöllä. Eikä asia ole koskaan haitannut ketään.

Meidän tapauksessa tosin serkukset asuu eri maissa ja ovat tavanneet toisensa kerran, eli sinänsä ihan sama, etenkin kun serkun kutsumanimenä käytetään 99% toista nimeä.

Joko keksitte jonkun toisen, vielä paremman nimen, tai sitten annatte lapselle sen nimen jonka haluatte vaikka serkku samanniminen onkin. Simppeliä :)

Niin tiedän tunteen.

Kun odotin poikaamme, oli hänen nimi päätetty jo ennenkuin edes tiesimme hänen olevan poika. Ja nimistä puhuttiin kyllä siskoni kanssa joka odotti samaan aikaan poikaa.

Pojilla pidettiin yhteiset ristiäisetkin ja paria viikkoa ennen ristiäisiä sisko kertoi heidän poikansa nimen ja hänellä oli sama toinen nimi kun meidän pojan toinen nimi. Ärsytti. Yritin puhua että jos vaihtaisi nimen, sillä on tyhmää antaa samoissa juhlissa sama nimi mutta ei suostuneet. Enkä minäkään taas halunnut luopua nimestä sen vuoksi, että he saman nimen ottivat.. Ei voi mitään, näillä mennään.

Onneksi sentään kuitenkin on toiset nimet jota ei niin käytetä jatkuvasti, mutta kyllä se ärsytti ja ärsyttää se vähän edelleenkin...

tämä mysteerinimi on? Voitko kertoa? Valitkaa joku samantyylinen nimi. Esim. jos nimi oli Elias, niin tehkää pojastanne Eelis tai Eliel tms.

Itse olin suunnitellut poikamme nimen myös jo silloin kun hän ei ollut edes syntynyt vielä. Nimeksi piti tulla Oliver, eipä vaan näyttänyt YHTÄÄN Oliverilta, vaan oli niin Jukolan Jussi -tyyliä perusukkelin näköinen ryppyisen naamansa ja jättiläismäisten nyrkkiensa kanssa, niin jouduimme vaihtamaan nimen suomalaisempaan Olliin. Ja kyllä on poika niin nimensä näköinen! :D

Nimeä en kyllä suostu vaihtamaan. Eiväthän lapset isompana välttämättä ole edes tekemisissä. Nyt kyllä olemme heidän kanssa viikottain tekemisissä ja muutenkin läheisiä. Tuntuisi vaan tyhmältä olla antamatta nimeä joka on meille niin tärkeä ja joka on päätetty vuosia sitten.. Harmittaa vaan kun tiedän jo nyt mikä kamala sota tulee kun sukulaiset kuulevat.. Mutta moni on myös ollut tietoinen että jos joskus saamme pojan niin se nimi tulee. Ja poika lupaus on siis saatu..

tämä mysteerinimi on? Voitko kertoa? Valitkaa joku samantyylinen nimi. Esim. jos nimi oli Elias, niin tehkää pojastanne Eelis tai Eliel tms.

Itse olin suunnitellut poikamme nimen myös jo silloin kun hän ei ollut edes syntynyt vielä. Nimeksi piti tulla Oliver, eipä vaan näyttänyt YHTÄÄN Oliverilta, vaan oli niin Jukolan Jussi -tyyliä perusukkelin näköinen ryppyisen naamansa ja jättiläismäisten nyrkkiensa kanssa, niin jouduimme vaihtamaan nimen suomalaisempaan Olliin. Ja kyllä on poika niin nimensä näköinen! :D

Nimeä en viitsi paljastaa, mutta on hyvin yleinen ja yksi suosituimmista viime vuosina ollut. Nimellä on myös tarina, miksi juuri se nimi. Mutta sitäkään en viitsi täällä kertoa kun on mielestäni liian henk. kohtainen asia.

Mun täytyy tunnustaa, että me laitettiin tytölle sellainen nimi, josta oli ollut puhetta veljen vaimon kanssa, mutta siinä vaiheessa kyllä jo tiedettiin, että heillä ei ole enempää lapsia suunnitelmissa. Tietty olisi varmasti ollut kurja tilanne, jos he jostain syystä olisivatkin vielä päättäneet toisin ja olisi tullut tyttö. Nyt ei enää varmaan sitä tapahtune, alkaa olla sen verran ikää heillä, vaikka vielä kyllä ihan mahkuja varmaan olisi, mutta en usko heille enempää lapsia enää tulevan.

Ettekö "vaihtaneet" nimiä, jo ennen ristiäisiä? Mä sain meidän kuopuksen 2kk ennen mun veljeä ja me jo raskausaikana kerrottiin nimien ekta kirjaimet, joita lapsillemme harkittiin. Näin ei tullut ristiäisissä mitään ylläreitä.

Eikäö sitä teille tärkeetä nimeä vois laittaa toiseksi nimeksi? Mulla se ainakin olisi jo "käytetty nimi" ja menettänyt sen merkityksen, jos se olisi juuri annettu läheisen lapselle. Eikö mitään muuta kivaa nimeä olisi?

[QUOTE="äää";25794402]Onko kenelläkään muulla ollut tälläistä tilannetta? Miten olette tehneet?[/QUOTE]

No mitä sä sitä mietit? juurihan yllä kerroit, kuinka nimi tulee pojallenne joka tapauksessa. Hohhoijaa. Mä antaisin tuon kyseessä olevan nimen toiseksi nimeksi ja keksisin etunimeksi jotain muuta. Idioottimaista, että serkukset olisivat samannimisiä.

No mä taas antaisin saman nimen jos niin kovin just sen nimen haluaisin! Eihän ne serkukset välttämättä ole enää aikusina toistensa kanssa tekemisissä. Ja toisaalta, musta ainakin lapsena oli kivaa jos oli kaveri jolla oli sama nimi, joten lapsesi ei välttämättä ole asiasta moksiskaan, ellet itse tee siitä numeroa :)

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Niin ja eikö teitä sit harmittais ne reaktiot joita saatte sit, kun paljastatte nimen? Reaktioit ei varmaan ole, että ihana nimi ja kiva, kun on tarina nimellä. Vaan kaikki vaan ihmettelee, miksi annoitte saman nimen, jonka serkku on juuri saanut. Miten te sit kutsutte lapsia, kun tapaatte? Sukulaisetkin joutuu sit puhumaan, että Pekan Oskari sitä ja Riston Oskari tätä.

Ettekö "vaihtaneet" nimiä, jo ennen ristiäisiä? Mä sain meidän kuopuksen 2kk ennen mun veljeä ja me jo raskausaikana kerrottiin nimien ekta kirjaimet, joita lapsillemme harkittiin. Näin ei tullut ristiäisissä mitään ylläreitä.

Eikäö sitä teille tärkeetä nimeä vois laittaa toiseksi nimeksi? Mulla se ainakin olisi jo "käytetty nimi" ja menettänyt sen merkityksen, jos se olisi juuri annettu läheisen lapselle. Eikö mitään muuta kivaa nimeä olisi?

Ei ole erikseen ollut puhetta, mutta vuosia ollaan jo puhuttu jos on tullut nimet puheeksi että jos joskus saamme pojan niin se nimi tulee.
Tuo nimi on kyllä niin tärkeä että ei käy toiseksi nimeksi, nimellä on niin tärkeä tarina takana jonka moni tietää. Tuntuu ikävältä kun tiedän että tulee vaikuttamaan meidän väleihin miehen veljen perheen kanssa. Varsinkin hänen vaimonsa vetää varmasti kauhean sodan asiasta. Mutta itse ajattelen että ei meidän tarvitse ns. hävitä ja antaa toista nimeä.. Olen myös varma että mikään nimi ei tuntuisi hyvältä ja painaisi mieltäni kovasti jos lapselle tulisi joku toinen nimi.

[QUOTE="äää";25794551]Ei ole erikseen ollut puhetta, mutta vuosia ollaan jo puhuttu jos on tullut nimet puheeksi että jos joskus saamme pojan niin se nimi tulee.
Tuo nimi on kyllä niin tärkeä että ei käy toiseksi nimeksi, nimellä on niin tärkeä tarina takana jonka moni tietää. Tuntuu ikävältä kun tiedän että tulee vaikuttamaan meidän väleihin miehen veljen perheen kanssa. Varsinkin hänen vaimonsa vetää varmasti kauhean sodan asiasta. Mutta itse ajattelen että ei meidän tarvitse ns. hävitä ja antaa toista nimeä.. Olen myös varma että mikään nimi ei tuntuisi hyvältä ja painaisi mieltäni kovasti jos lapselle tulisi joku toinen nimi.[/QUOTE]

Ok. No, sit te vaan annatte sen nimen. Mä en vaan voi ymmärtää, mutta onneksi mun ei tarvii.

Niin ja eikö teitä sit harmittais ne reaktiot joita saatte sit, kun paljastatte nimen? Reaktioit ei varmaan ole, että ihana nimi ja kiva, kun on tarina nimellä. Vaan kaikki vaan ihmettelee, miksi annoitte saman nimen, jonka serkku on juuri saanut. Miten te sit kutsutte lapsia, kun tapaatte? Sukulaisetkin joutuu sit puhumaan, että Pekan Oskari sitä ja Riston Oskari tätä.

Harmittaa kyllä ja kovasti. Mutta miehen äiti ja sisko tietävät miten tärkeä tuo nimi meille on ja heidän kanssaan olen monesti puhunut nimistä. Joten ajattelen että sukulaiset tietävät ettemme ns. varastaneet nimeä. Olemme hyvin läheisiä joten kyllähän se on kurjaa kun on sitten aina kaksi saman nimistä lasta. Nyt aloin miettimään että toivottavasti sukulaiset (lähinnä mummu ja pappa) eivät yritä keksiä toiselle lapselle jotain lempinimeä..

Meillä on perinteenä (miehen perheestä lähtöisin) antaa tytöille S:llä alkavat nimet ja esikoista odottaessani tuli puhetta näitä nimistä miehen siskon kanssa. Siiri oli meillä yhtenä vahvana vaihtoehtona ja miehen sisko sanoi, että jos heille tulee vielä tyttö, tulee hänelle Siiri nimeksi. Jätettiin sitten nimi käyttämättä, kun oli niin tärkeä siskolle ja valkattiin toinen nimi, johon ollaan oltu vielä tyytyväisempiä. Siskokaan ei saanut enää tyttöä, joten jäi sit kokonaan käyttämättä, mutta ei harmita.

Olipas sekava sepustus!

[QUOTE="äää";25793875]Olimme tänään miehen veljen lapsen ristiäisissä ja hän sai nimekseen nimen jonka olemme aikoneet antaa lapsellemme jos saamme pojan (olen siis raskaana). Nimi on miehelle tärkeä, on tiennyt jo nuoresta asti että jos joskus saa pojan niin se nimi tulee. En ole varma onko asia tullut ikinä puheeksi miehen veljen kuullen, mutta muuten olemme nimestä maininneet jos on tullut jossain puheeksi. Suututtaa, vaikka eiväthän he väärin tehneet..
Miestä v***ttaa nyt suoraan sanottuna koska hänen mielestään meidän mahdolliselle pojalle ei voi laittaa samaa nimeä, itse olen sitä mieltä että jos saamme pojan niin nimi tulee tottakai![/QUOTE]

Miehellä on kolme Janne-nimistä serkkua äitinsä puolelta. Kaksi niistä on syntyneet samana vuonna. Kolmas sitten vähän myöhemmin. Lisäksi sitten yhdellä naispuoleisella serkulla on Janne-niminen mies :D

Mutta toisaalta, näitä serkuksia on lähemmäs 40 hlö, joten siihen mahtuu, kun eivät samalla paikkakunnalla asu.

Kaverin lapsella ja lapsen isän serkun lapsella on samat nimet. Ovat syntyneet samana vuonna. Ja kaiken lisäksi lapsilla on vielä sama sukunimi...
Kiva sitten kun luokalla on kaksi samannimistä (ehkä toiset nimet eroaa...?)

Mutta kurja tilanne :( Toivottavasti se jotenkin selviää. Ainakin voitte nimen käyttää nimessä, mutta miettiä sitten ehkä sitä kutsumanimeä, jos tuntuu ettette halua samaa nimeä käyttää.