Meidän päivärytmi ja mitään ei koskaan kerkee...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua pyytävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua pyytävä

Vieras
Rasittavaa kun ei saa aikaseks vuorokauden aikana paljon mitään. Kun aika kuluu niin nopeesti. Vinkkejä siis kaipaan, kun tuntuu että jotku ehtii päivän aikana tehdä vaikka kuinka.
Eli meillä on päivät suunnilleen näin:
-herätään siinä 8.30-9
-syödään tyttären kanssa aamupala ja puetaan päivävaatteet sekä käydään aamupesuilla (kello on tässä vaiheessa about 9.30-10)
-ulos selvitään aikasintaan 10.15, tänäänkn vasta klo 11. (Tyttö siis tahtoo tässä välissä säätää jotain, leikkiä nukeilla, lykätä rattaita, lukea kirjaa tms.) Ja antaa pukea ulkovaatteet vasta kun siitä on sanottu useempi kerta. Voishan sitä väkisinkin pukea, mutta ei sitä huutoa ja vääntöä jaksa kukaan.
-ulkoa palataan viim. klo 12.30 (joskus aikasemminkin jos on kova nälkä). Ja syödään lounas. Useimmiten se on edellispäivän päivällistä, joskus teen jotain nopeaa.
-sitten potalle ja uus vaippa sekä päikkäreile (klo tässä vaiheessa 13 tai jopa 13.30)
-päikkärit, aika vaihtelee (yleensä herää viimeistään klo 16. Usein jo esim. 15.30.)
-päikkärien jälkeen välipala tai joskus nälästä ja kellosta riippuen jopa päivällinen ja uus vaippa alle.
-ulos (klo on ainakin sen 16 yleensä tässä vaiheessa, eli sitten välipala olis syöty 15.30).
-sisälle joudutaan palamaan jo 17-17.30 (jotta saadaan päivällinen vielä kohtuulliseen aikaan, klo 18-18.30 yleensä aloitellaan).
-päivällinen syötynä n. 18.30-19. Ja taas pottailua.
-päivällisen jälkeen siis alkaa aika, jolloin äidillä on aikaa sisällä leikkiä, lukea kirjoja tytölle tms.
-iltapala on siinä 20.30-21 (riippuen millon on päivällinen syöty)
-iltapalan jälkeen iltapesut, puhdas vaippa ja nukkumaan (viim. klo 22).

Niin, että mikä tässä mättää kun illalla on ainoa aika millon kerkee lapsen kanssa leikkiä sisällä. Ulkoilla tahdottas ainaki pari tuntia päivässä, mutta tuntuu että sitäkään ei aina ehdi. Ideoita kehiin, kiitos!
Tyttö siis 1,5 vuotta ja uhmaa on jo aikalailla.

kahdestaan tytön kanssa? Meillä on kolme lasta, joista yksi harrastaa hyvin aktiivisesti, toinen pari kertaa viikossa ja kolmas on 1v5kk ja oman liikkumisen olen ratkaissut niin että lähden aamulla liikkumaan (3 kertaa viikossa) ja mies hoitaa aamut lasten kanssa.

Ei se toimi meillä. Vähintään kahdeksaan tykätään nukkua koko perhe. Ja sama tuntimäärä siinä on, vaikka nousis viideltä. Lapsi nukkuu n. 13 h vurokaudessq.

Alkuperäinen kirjoittaja Apua pyytävä;24940421:
Ei se toimi meillä. Vähintään kahdeksaan tykätään nukkua koko perhe. Ja sama tuntimäärä siinä on, vaikka nousis viideltä. Lapsi nukkuu n. 13 h vurokaudessq.

Aika vähän lapsi nukkuu... siis niinku noin pieneksi.

Meidän päivärytmi tällainen
klo 7.00herätys , aamutoimet ja aamupalat 8.00 hoidettu kaikki
klo9,30 ulos ja sisälle noin 11.00
klo11-12.30 välillä ruoan laitto ja syöminen. päikkäreille valmistautuminen.
12.30--14.30päikkärit
välipala päiväunien jälkeen
16.00 ruoka
18-19.00 välillä ulkoilu
19.00 iltapala jonka jälkeen iltatouhut kun sopiva hetki löytyy
21.00 nukkumaan.

Siis mä en nyt oikein ymmärtänyt, että mitä haluat? Lisää sisäleikkiaikaa? Ei lapsen kanssa tarvi varta vasten leikkiä, johan te puuhailette vaikka mitä yhdessä. Miksei mies hoida lasta illalla, niin pääsisit salille? Miksette ota eväitä ulos mukaan, niin voitte olla siellä pidempään?

Alkuperäinen kirjoittaja äitäx3;24940438:
Meidän päivärytmi tällainen
klo 7.00herätys , aamutoimet ja aamupalat 8.00 hoidettu kaikki
klo9,30 ulos ja sisälle noin 11.00
klo11-12.30 välillä ruoan laitto ja syöminen. päikkäreille valmistautuminen.
12.30--14.30päikkärit
välipala päiväunien jälkeen
16.00 ruoka
18-19.00 välillä ulkoilu
19.00 iltapala jonka jälkeen iltatouhut kun sopiva hetki löytyy
21.00 nukkumaan.

Missä vaiheessa ehdit lapsen kanssa olla? Muuten kuin ulkona...

Siis mä en nyt oikein ymmärtänyt, että mitä haluat? Lisää sisäleikkiaikaa? Ei lapsen kanssa tarvi varta vasten leikkiä, johan te puuhailette vaikka mitä yhdessä. Miksei mies hoida lasta illalla, niin pääsisit salille? Miksette ota eväitä ulos mukaan, niin voitte olla siellä pidempään?

Siks kun mies tulee välillä vasta kahdeksalta illalla kotiin. Haluan enemmän aikaa lapsen kanssa ja sovittaa päivään samalla riittävästi ulkoilua, kunnon ruokaa sekä myös itse käydä salilla (joo, sen aikaa lapsi saa olla lapsiparkissa, jos mies on töissä), mutta sitten on vähemmän aikaa ulkoilla.

7.00 ylös
8.00 mennessä syöty, tehty aamuspesut ja puettu
8-9 Leikitään ja luetaan
9.00-11.00 Päiväunet
11.00 -> Potalle, leikkimistä
11.30 Lounas
12.00 ( -12.30) Ulos tai kylään
14.00 Päiväunet
15.30-16.00 Leikitään ja luetaan
16.00 Päivällinen
17.00 Potan kautta ulos tai kyläilemään
18.00-19.00 aikaan sisälle
19.00 Iltapuuro, -pesut, -maito, hammaspesu
19.30-20.00 Iltasatu ja nukkumaan

Mä en jaksa pitää noin tarkkaa päivärytmiä joka päivä. Jos mulla on jotain menoa tai hoidettavia asioita ym. niin meillä jää ulkoilu aamusta pois kokonaan. Meillä neljä lasta ja illasta kuskataan harrastuksiin osaa porukasta. Nuorimman kanssa ulkoillaan illasta toisten harrastusten aikaan. Eli jotain täytyy jättää tuosta päivästä pois, jos haluaa sisälläkin touhuta. Mä oon pukenu suoraan aamupalapöydästä ulos, niin menee paljon sujuvammin, kun ei ole ehtinyt vielä aloittaa mitään leikkejä. Ainahan ne leikit jää kesken... Ja oon kyllä vanhimpia väkisin pukenut, koska muuten ei oltais ehditty ikinä mihinkään. Meillä kans herätään aamusta myöhään klo 9 maissa, mutta silti ollaan ulkona jo klo 10.

Päivärytmi siis suunnilleen näin
klo 9 maissa aamupala
klo 10 ulkoileen, asioita hoiteleen, kyläileen
klo 12.30 Ruoka
klo 15 suunnilleen välipala
klo 17 iltaruoka
ilta sitten kuskauksia/ulkoilua/kyläilyä ym.
klo 20.30 nukkumaan

Toki meillä on erona tuo, että päikkäreitä ei nukuta, kun yhtenä päivänä viikossa. Mutta silloin nuorimmainen on aamupäivän kerhossa. Pakko jostain on luopua, jos haluaa itse käydä salilla. Valitettavasti se on usein se ulkoilu, mistä joutuu tinkimään.

Meillä on tuon tapainen rytmi 2,5-vuotiaan kanssa (vauva keikkuu mukana ja nukkuu usein "lennossakin"). Ollaan hommattu lisäaikaa niin, että syödään päivällinen vasta klo 20, jonka jälkeen tyttö menee pesujen ym. kautta nukkumaan. Säännöllisiä aterioita on siis neljä - aamupala, lounas, välipala ja päivällinen, ja lisäksi "liikkuvana osana" mahdollinen viides ateria. Se voi olla pientä syötävää kylässä, jos aamupäivä menee esim. kaverin luona, tai evästä, jos lounas lykkääntyy, tai sitten toinen välipala tuon välipalan ja päivällisen välissä. Pidän siis vain huolen, ettei ruokailuväli veny liian pitkäksi, ja tarjoan tarvittaessa välipalan. Sitten taas jos esim. aamupala syödään 9 aikaan, lounas joskus 13 pintaan, ja tyttö herää päikkäreiltä lähempänä viittä, jää ateriat noihin neljään, ja ovat sitten vaan tukevampia. Tolleen ei tarvitse kovin aikaisin lähteä ruoanlaittoon.

Ajattelisin, että ihan hyvin voisit käydä salillla aamupäivällä tai lapsen unien jälkeen. Meilläkin periaatteessa haluan ulkoilla sen 1-3 tuntia päivässä (kesällä enemmän), mutta sitten jos on jotain sisä-aktiviteettia (jumppa, kyläily, avoin päiväkoti tms.), se sitten vaan on pois ulkoilusta ja sillä sipuli. Sellaisena päivänä sitten ulkoillaan enemmän kun ei ole mitään erityistä, se mitä koetan välttää, on vain kotona venyminen, koska siinä menee kaikilta hermot ennen pitkää. Toki nyt pimeään aikaan usein iltapäivällä tehdään jotain tässä kotosallakin, kun ei tuolla pimeässä oikein jaksa tarpoa.

Vähän kyllä tosiaan ihmettelen, että haluat olla enemmän lapsen kanssa, vaikka olet koko ajan sen kanssa? Ja millä lailla se ulkona yhdessä olo on huonompaa kuin sisällä yhdessä olo?

Ensiksi aikataulut pois. Heräämme aina viimeistään 7.30, aamiainen, vapaata leikkiä, mennään ulos jos huvittaa, yleensä ei, lounas, sen jälkeen päikkärit/ulos, päivällinen säännöllinen aika. ilta vapaa, ulos jos huvittaa, sisällä jos huvittaa, usein kyläillään iltaisin.

Milloin mä teen kaikki: aamupäivisin. Päivällä, illalla relaan lapsen kanssa.
Ap sä stressaat liikaa. Elä lapsen kanssa, älä suorita!!

• Tykkää
Reactions: Pinki

Uusimmat

Yhteistyössä