meidän lapsilla on liikaa leluja ja taas tulee joulu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Cis

Vieras
myönnän repsahtaneeni liikaan lelujen osteluun ja mua todellakin kaduttaa! tuntuu ettei noilla leluilla juuri ole edes arvoa, kun niitä on liikaa. Mun mieskin on sellainen, ettei mitään sais heittää pois..
oon totaalisen kyllästynyt rojun määrään!!!!!

mihin kannattais viedä leluja? ihan priimana ne ei ole pysyny kun kaksi leikki-ikäistä poikaa niillä on leikkiny. kaikkein kivointa ois laittaa ne meneen johonkin köyhille lapsille, mutta tosi harvat ottaa vastaan käytettyä.

jouluna ostan vain yhden lelun per lapsi, eikö ole ihan ok? ja vaikka vaatteen, vaikka nuo pojat ei varmasti sitä arvosta, tyttö kyllä. mummut ja papat sitten taas ostaa myös lahjoja ja kummeiltakin tulee yhet. äitini mielestä joulusin pitää saada lahjoja, mekin saatiin, mutta ensinnäkin ne ei leiki niillä kaikilla, ne on kokoajan lattialla ja miksei vois jo oettaa ettei aina saa kaikkee...

No meillä on kans leluja vaikka kuinka paljon. Mä ostan noille joululahjaks kunnon lakanasetit, sit jotain värityskirjaa ym. Kummeilta ja täteiltä saa lahjoja kans aika paljon. Ei meillä se joulu ole mikään sellainen, että pitäisi saada mahdollisimman paljon ja isoja leluja. niitä saa muutenkin pitkin vuotta.

Mä vihaan lasten leluja ja niitä on ihan liikaa :( välillä tekis mieli ostaa lapsille itsekin joku lelu, mut valitettavasti isovanhemmat ostaa sitä rojua niin paljon, etten yksinkertaisesti enää itse viitsi kasvattaa sitä romumäärää :(

Mulla on tapana aina ennen joulua mennä kylmästi jätesäkin kanssa lasten huoneeseen ja joka kerta tulen sieltä täyden säkin kanssa pois ja heitän ne roskikseen. Kumma kyllä, että kun vuoden päästä teen saman jutun niin silti lelumäärä pysyy vakiona.

Sanotte lapsille, että saa valita jouluna yhden lelun minkä hommaatte, ei muuta. Isovanhemmilta ja kummeilta pyydätte leffalipun, teatterilipun tms ja lupauksen yhdesäoloajasta lapsen kanssa. Siis vaikka, että kummi vie lapsen leffaan ja jätskille. Jos tuntuu kalliilta, sehän voi olla ilmainenkin esimerkiksi retkipäivä lapsien kanssa (pulkkamäkeä ja makkaranpaistoa)

Leluja ottaa vastaan päiväkodit ja ensikodit. Varmaan joulunalla pelastusarmeijakin tekee lelupaketteja.

Sama ongelma toisinpäin. Oma lapsi ei saa meiltä leluja juuri koskaan, joten jouluna ja synttärinä toivotaan niitä sukulaisilta ja kummeilta, josko jotain haluavat hankkia. Lapsi on näistä iloinen. :D Toisaalta meidän kummitytön perheessä on ihan sairaasti leluja, ja nyt olen päättänyt, etten niitä enää hänelle lahjaksi osta. Päädyin siihen, että joululahjaksi ostan hänelle (ja perheelleen) lahjakortin kylpylään. Päsevät koko perhe pulikoimaan, ja laitan tytölle lisäksi vaikka jonkun kivan vaatteen tai korun. Mitään krääsää en enää siihen talouteen osta, koska lapset eivät niitä todellakaan enää pahemmin arvosta.

koita kannustaa lapsia ite luopumaan turhasta, vaikka niin että lapset saavat valita mistä leluista luopuvat ja viette ne kirpputorille ja lapset saavat sitten myyntivoiton jolla voivat sitten ostaa, noh, lisää leluja..

Alkuperäinen kirjoittaja mä myös;24822485:
Mä vihaan lasten leluja ja niitä on ihan liikaa :( välillä tekis mieli ostaa lapsille itsekin joku lelu, mut valitettavasti isovanhemmat ostaa sitä rojua niin paljon, etten yksinkertaisesti enää itse viitsi kasvattaa sitä romumäärää :(

Mulla on tapana aina ennen joulua mennä kylmästi jätesäkin kanssa lasten huoneeseen ja joka kerta tulen sieltä täyden säkin kanssa pois ja heitän ne roskikseen. Kumma kyllä, että kun vuoden päästä teen saman jutun niin silti lelumäärä pysyy vakiona.

Heitätkö siis käyttökelpoista tavaraa roskikseen?

Tutustupa netin kautta (jos et ole jo tutustunut) on paikkakunnallasi HOPE-järjestön toimintaa. Sinne otetaan vastaan ehjiä käyttökelpoisia leluja, ja sitä kautta saavuttavat avuntarvitsijat. :)

Kannattaa löytää jokaiselle lelulle oma säilytyspaikka. Itse hankin jyskistä muovisia kannellisia säilytyslaatikoita. Lajittelin kaikki lelut, legot omaan laatikkoon, palapelit omaan, nuken tarvikkeet omaan, jne... Kirjat/dvd lukolliseen kirjahyllyyn. Kaikki ylimääräset (kävelykärryt, leikkikeittiö, nuken vaunut) sulloin vaatehuoneeseen.
Annan leluja vähän kerralla. Ainakun annan laatikosta lisää leluja, laitan laatikkoon takaisin leluja.
Olen huomannut että lapset jaksaa leikkiä kauemmin, kun heillä on "omat leikit" ja tilaa leikkiä. Jos kaikki lelut on levitetty pitkin asunnon lattiolta lelut menettää mielenkiinnon.
Ainakun haen vaatehuoneesta leluja, ne on kuin uusia, nillä jaksetaan leikkiä. Kätevää kun ei itse tarvitse ostaa leluja, sukulaiset antaa kuitenkin niitä joululahjaksi ja syntymäpäivälahjaksi.

varasin kirpparipöydän ja teen kaappien siivouksen ennen joulua, lapset saa valita mitkä lelut laitetaan myyntiin ja saavat sitten myyntivoiton. He yleensä onneksi säästävät rahat/käyttävät ne johonkin muuhun kuin leluihin :)

Hope, Pelasturarmeija, kirkon diakonit, muutamia mainitakseni.

Siivotkaa yhdessä turhat rojut pois ja viekää yhdessä avuntarvitsijoille.

Itse olen esikoisen kanssa jo hyvin pienestä tehnyt ennen jokaista joulua inventaarion, ja hän on itse valinnut niitä, joista voisi luopua. Yhdessä olemme vieneet ne Pelastusarmeijan joulupatakeräykseen.

Monet järjestöt keräävät myös paketteja esim. Karjalaan tai Viroon.

Peesaan "joku"a. Olen myös huomannut, että yhtä "lajia" olevat lelut kiinnostavat paljon enemmän. Oon ostanut ihan Prismasta sellaisia läpinäkyviä kannellisia säilytyslaatioita, lisäksi meillä on yksi puinen ja yksi pahvinen lelulaatikko. Tuo puinen on aina huoneessa ja läpinäkyvistä osa on hyllyllä. Loput ovat kaapissa, josta tasaisen epätasaisesti niitä vaihdellaan esiin. Myös kärryt, nukentavarat ja nukke, keinuhevonen ja iso koira ovat vuorotellen varastossa vaatehuoneessa. Mä sitten säännöstelen niitä lapsille.

Oon huomannut, että kun annan kaapissa olevan laatikon leikkiehin, tytöillä menee ainakin tunti kaivaa sieltä tavarat, tehdä niistä leikki ja leikkiä. Helppoa aikaa äidille!