meidän kohta 4 v. ei halua kasvaa isoksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ansu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Ansu"

Vieras
Nyt n. puoli vuotta ollaan oltu siinä tilanteessa, että kohta 4v. poika itkee ettei halua kasvaa isoksi pojaksi. Kuuluuko normaali kehitykseen vai pitäisikö asia ottaa esille 4v. neuvolassa? Poika ei halua oppia pukemaan enempää, (osaa siis jo sisävaatteet ihan ok, pukea), ulkovaatteissa pukeminen takkuaa, eikä halua ees yrittää, sanoo vaan että kun minä olen pieni. Ajattelin ensin, että johtuu siitä ettei halua pukea itse, mutta nyt on tullut esille jo monissa muissakin yhteyksissä tämä sama ja itkee joskus niin lohduttomasti, ettei halua kasvaa isoksi.

Ei meilläkään 4-vuotias halua kasvaa isoksi enkä ole asiasta sen enempää puhunut. En todellakaan ole pitänyt sitä epänormaalina tai tajunnut huolestua. Muistan itsekin säälineeni jossakin vaiheessa aikuisia, en vain muista minkä ikäisenä.

[QUOTE="Ansu";23084090]Nyt n. puoli vuotta ollaan oltu siinä tilanteessa, että kohta 4v. poika itkee ettei halua kasvaa isoksi pojaksi. Kuuluuko normaali kehitykseen vai pitäisikö asia ottaa esille 4v. neuvolassa? Poika ei halua oppia pukemaan enempää, (osaa siis jo sisävaatteet ihan ok, pukea), ulkovaatteissa pukeminen takkuaa, eikä halua ees yrittää, sanoo vaan että kun minä olen pieni. Ajattelin ensin, että johtuu siitä ettei halua pukea itse, mutta nyt on tullut esille jo monissa muissakin yhteyksissä tämä sama ja itkee joskus niin lohduttomasti, ettei halua kasvaa isoksi.[/QUOTE]

Eikös sun kannata sitten pukea lapsi? Hän selvästi viestittää, että ulkovaatteiden pukeminen on rankkaa. Ehkä voit auttaa häntä vielä, kunnes henkinen este on voitettu. Esim. vaihe kerrallaan, hän vaikka pukee itse hanskat tai jotain helmpompaa.

Meillä juuri 4v. täyttänyt tyttö kertoilee kans mitä kaikkea ei halua tapahtuvan. Mm. se isoksi kasvaminen on asia mistä usein mainitsee ettei halua kasvaa isoksi. En kyllä ole yhtään huolissani asiasta.

Meidän 4-vuotias poika ei halua isona partaa :D . Itse en halunnut rautahampaita, kun maitohampaita alkoi lähteä (isoveljellä oli raudat ja mielestäni ne olivat rumat).

olenkin auttanu siinä ulkovaatteiden pukemisessa kun tuota itkuisuutta on ollut, mutta nyt siis alkanut ilmetä muissakin asioissa, mitkä ennen on sujunut ihan itse, esim. syöminen silloin tällöin, kakalla ei istuisi yksin ym. ja vetoaa siihen pienuuteen. Ajattelinkin siksi kysyä että teenkö hallaa lapsen kehitykselle jos menen AINA avuksi sellaisiin asioihin jotka oikeasti jo osaa. tai annan ns. vallan lapsen "pompottelulle" nyt olen kuitenkin lohduksi tarjonnut syliä jos tuommoinen vaikea hetki on tullut, mutta kuitenkin ollaan YHDESSÄ niitä asioita tehty. Ainoa vaatimus mulla on ollut että lapsi edes yrittää itse. (esim. tarttuu siihen ulkopukuun ja alkaa jalkoja vetämään lahkeisiin)

Yhteistyössä