Meidän 8kk varaa varpailleen seisottaessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Pitäisikö tästä olla huolissaan? Elikkä meidän 8kk varaa seisottaessa varpailleen. Ei ole kauaan edes varannut jaloilleen ja nyt kun alkoi niin varaa pelkästään varpaillaan. Ei siis nouse vielä itse seisomaan. Tällä viikolla opittiin muutenki vasta ryömimään. Meillä on viikon päästä neuvolalääkäri ja otan kyllä puheeksi sielä. Olisi vaan hyvä kuulla onko muilla ollut vastaavaa? Mä olen muutenki tälläinen et huolestun heti.

Nyt hävettää.. Kaksi lasta kasvattaneena en ole tiennyt, että pitää huolestua jos vauva varaa varpailleen. Meillä on molemmat tehneet noin, kun opettelivat kävelemään.

Jotkut vielä varvastaa tuossa iässä ja se on normaalia. Makuulla ollessa nilkka pitäisi olla kuitenkin helposti koukistertavissa j polvi suorana. Jos nilkka on ihan jäykkä eikä mene koukkuun niin pitää huolestua.

Tuollaista on, mutta ei tarttis olla. Tarkistavat kyllä myös neuvolassa.
Kun lapsi nousee jotain tukea vasten, nii hänen kantapään voi painaa alas lattiaa vasten. :)

Meillä pieni teki ihan samaa tuossa iässä, ja tilannetta käsiteltiin näin: neuvolalääkäri huomasi 8kk-neuvolassa että lapsi varaa varpailleen ja kertoi että on tavallista, että toiset lapset vaan ovat taipuvaisempia "varpistamaan". Lääkäri tarkisti sen, että kun lapsi seisovassa asennossa hetken päästä vähän rentoutuu, jalan asento palautuu normaaliksi eli kantapää painuu maahan. Tämä kertoi sen että jalassa oleva jänne ei ole liian kireä, eli jalassa ei ole mitään anatomisesti vialla. Lääkäri arveli varpistustaipumuksen itsestään katoavan kun liikkuminen kehittyy. Ja näin tapahtuikin, lapsi on nyt hieman yli 1-vuotias ja kävelee jo hienosti. Näin siis meillä! Aika tavallista ja todennäköisesti itsestään ohimenevää.

Tuo on aika yleistä, muttei mikään ideaali tilanne. Kävelytuolin ja hyppykiikun käyttö lisää varvistamista, siksi jumpparit eivät niitä suosittelekaan. Jos lapsesi varvistaa vielä pystyyn noustuaan voimakkaasti, pidä hänellä kenkiä jalassa sisälläkin. Kengät ohjaavat jalkaterää oikeaan asentoon.

Meidän neiti sai tarkkailumaininnan tuosta varvistelusta 8kk neuvolassa. Nyt pari viikkoa myöhemmin on noussut itse tukea vasten seisomaan asti, eikä juurikaan enää varvistele.. Toki välillä mutta ihan kannat maassakin seisoo..

Ihan normaalia on siis vielä..

Varvistavaa lasta ei tule kävelyttää vaan antaa itse nousta sitten kun nousee. Tietysti kaikki muu mikä on tähän verrattavissa niin mieluiten vähälle käytölle, kuten kiikut ja kävelytuolit. Anna lapsen harjoitella rauhassa ryömimistä.

Yhteistyössä