Meidän uus eteinen on valmis :)

Vihdoinkin.
Nyt kun oppis vielä muistamaan, mistä pääsee ulos ja sisään... meinaan tänään kun uus ovi otettiin käyttöön, niin mie oon joka kerta ovelle mennessäni kävellyt eteisen ohi vanhaa eteiseen.
Mutta paras oli kyllä tuo esikoinen, joka saunaan mennessään tuli korvallistaan raapien keittiöön kysymään, että milläs se ulko-ovi aukeaa, kun ei siinä oo kahvaakaan... Sälli siis pyrki ulos vanhasta ovesta :D

Mutta sitten, on mulla kysymyskin... miksikä kutsutaan sisältäpäin mennessä varsinaisen eteisen jälkeen tulevaa sisätilaa, joka ei kuitenkaan ole lämmintä tilaa?
Onks sille muuta nimitystä kuin kylmä eteinen? Vai onko se porstua? Kuisti? Vai onko kuisti kuitenkin niinkun katollinen terassi, ei siis sellainen tila, johon tullaan ovesta sisään? :ashamed:

jossu
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Kuisti on mielestäni ulkona. Kyllä se on veranta.
meillä päin veranta on se ulkoterassi / ulkokuisti. Ulko-oven ja eteisen oven välissä on tuulikaappi meidän talossa, tai sitten isompi sellainen on kuisti. jotkut puhuvat myös sisäkuistista. olen kuullut myös kutsuttavan tuota lasiverannaksi (jos siis ikkunallinen "kuisti", mutta kylmä sellainen)

vieras
Kuistit, ulkoportaat ja parvekkeet antavat talolle ilmettä. Kuisti sekä suojaa että korostaa sisäänkäyntiä. Kevytrakenteisuus ja lämmittämättömyys ovat olleet kuistin ominaisuuksia.

Talonpoikaistaloihin kuului kylmä porstua ja sen yhteyteen avokuisti. Kuistit saattoivat usein olla varsinaista rakennusta ilmeikkäämpiä ja niiden yksityiskohdissa näkyivät arkkitehtuurin virtaukset. Koristeellisten lasikuistien kulta-aikaa oli 1800- ja 1900-luvun vaihde. Rintamamiestaloihin kuisti kuului olennaisena osana.

sdfsdfs
ulkona on terassi... katettu tai ilman....

Itse käyttäisin tuosta kuvailemasta alueesta nimeä ulkoeteinen... tai ehkä kuisti tai veranta..... vaikea sanoa, ei kai sille ole mitään sen virallisempaa nimeä kuin ammeelle/vannalle jne..

vieras
Rintamamiestalon kuisti on sekä tuulikaappi että oleskelutila. Selja Flink MV/RHO.
(kuvatekstistä )

http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/rakenteita_ja_rakennusosia/fi_FI/Kuistit_ja_ulkoportaat/

sdfsdfs
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Siis mie voin puhua vaikka verannasta... tuulikaappi kuulostaa vähän "hassulle", kun tuolla on kokoa kuitenkin liki 20 neliötä... niin se "kaappi" siinä tuntuu vähän hassulle.

se tuli sitten siinä :) se on veranta, jos se suuhusi sopii parhaiten :)

Yksvaan
Alkuperäinen kirjoittaja sdfsdfs:

Itse käyttäisin tuosta kuvailemasta alueesta nimeä ulkoeteinen... tai ehkä kuisti tai veranta..... vaikea sanoa, ei kai sille ole mitään sen virallisempaa nimeä kuin ammeelle/vannalle jne..
Terassi taas ei ole pääsisäänkäynnin yhteydessä.

sdfsdfs
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Alkuperäinen kirjoittaja sdfsdfs:

Terassi taas ei ole pääsisäänkäynnin yhteydessä.

jaa... monella tutulla on terassi myös pääsisäänkäynnillä...

Mut AURINKOKUNTA ! ! ! Mikä teil nyt sit on? ;)

Yhteistyössä