Meidän Perhe lehden perheen nukkumisartikkeli (jossa pienet valvovat aamuyöhön saakka) kokonaisuudessaan tässä:

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tässäpä juttu ihan kokonaan meidän perhe lehdestä:

Vanhemmat äiti 46 v ja isä 42 v
Lapset 20v, 18 v, 15v, 13v, 11v, 6v, 4v ja 2 v = kahdeksan lasta

Päiväunet pilaavat kaiken

"Pahimmillaan meillä on ollut täysi hulina päällä vielä varttia vaille kolme yöllä. Isompien lasten kanssa ei ole ongelmia. He menevät kammareihinsa iltapalan jälkeen ja pysyvät siellä. Tekevät mitä tekevät, heillä on tietokoneet tykönänsä. Mutta nuo pienet!

Jos on käynyt niin iloisesti, että Karri (6v) on mennyt salaa nukkumaan eskarin jälkeen päiväunet ja Pyry (4v) on nukkunut päiväkodissa, niin eihän poikia saa illalla rauhoittumaan ollenkaan. Ne pyyhältelevät edestakaisin, tappelevat ja nujakoivat ja villitsevät samalla Ennankin (2v).

Tässä talossa ovat seinät kuin munakennoa, kaikki äänet kuuluvat läpi. Yritänkin kymmenen jälkeen komentaa pienet olohuoneeseen, että edes koulukkaat saavat lepoa. Kyllä nistä nimittäin meteliä lähtee.

Olkkarissa pojat katsovat lastenohjelmia tai pelaavat tietokoneella. Murhapelejä, sanoo Karri (6v). Eivät ne niin vaarallisia ole. Enna (2v) pyörii siinä jaloissa, jotain keppihevonsensa kanssa touhuaa ja hakee välillä keittiöstä syötävää.

Itse yritän pysyä valveilla, ulkona on pimeää kokoajan väsyttää, aamulla pitää taas herätä seitsemältä laittamaan isot kouluun. Eihän se väsymys mikään mukava tunne ole.

Joskkus olen nukahtanutkin ennen lapsia. Eivät Pyry ja Karri onneksi ole silloin pahojaan tehneet. Kerran joku oli käynyt ulkona, kun ovi oli auki. Ja Enna (2v) on nukahtanut kirjahyllyn ylähyllylle. Huhhuh! Siitä piti ottaa ihan valokuva muistoksi.

Aamulla herättelen lapsia milloin mistäkin: olohuoneen sohvalta, lattialta, sängyn alta. Mitä noiden kanssa pitäisi tehdä? En ymmärrä. Syytän päiväunia. Niiden takia uni ei illalla tule. Tänääänkin yritin pitää Karrin päivällä hereillä, mutta sitten poika vain häipyi ja löytyi jostain nukkumasta. Olen yrittänyt sellaisia iltarutiineja, sitä lukemishommaakin. Mutta Enna kiskoo kirjan kädestä, eivät nuo jaksa kuunnella.

Ehkä auttaisi, jos saisin isännältä apua. Mutta hän vain tuumaa, että lapset ovat niin kiintyneitä äitiinsä, että minun on parempi hoitaa asiat. Ja onhan Jannella aina aikainen herätys, navettaan pitää lähteä ennen kuutta.

Jospa tämä joskus tasaantuisi. Sellaisesta haaveilen, että kymmeneltä talo olisi hiljainen ja minulla olksi pari tuntia omaa aikaa. Istuisin tietokoneella. Tai istuisin vain, ilman tietokonetta. Mutta kaikki ei näköjään mene niin kuin amerikkalaisissa elokuvissa. Meneekö kenelläkään niin, ihan oikeasti? "

"..."
Ei jumalauta mitä tossuja vanhempia!

Tekevät todellisen karhunpalveluksen lapsilleen. Ja haloo, pelit ym kieltoon tuon ikäisiltä. Hyvin rajoitetusti ainakin! 2v ei myöskään ravaa hakemassa itselleen syötävää milloin lystää. Aivan onnetonta menoa.

Ja olisin kyllä huolissani myös isommista lapsista, todellakin kuuluu vanhempien valvoa tuon ikäisten tietokoneen käyttöä.

• Tykkää
Reactions: Salla07
"vieras"
Loppuyö menee näin:

24:05 Enna 2 v nukahtaa sohvalle
1:00 Pyry 4 v nukahtaa tietokoneen ääreen
1:30 Karri 6v menee isän viereen nukkumaan
2:20 perheen äiti pääsee nukkumaan
7:30 äiti herättää koululaiset

"..."
Ja miten äiti voi edes syytellä ja ihmetellä päiväunia! Tottakai lapsi parka nukahtaa päivällä pystyyn, kun menee 1.30 nukkumaan ja 7.30 on herätys! Ihan rääkkäystähän tuo on.

"neljän äiti"
[QUOTE="...";28010439]Ja miten äiti voi edes syytellä ja ihmetellä päiväunia! Tottakai lapsi parka nukahtaa päivällä pystyyn, kun menee 1.30 nukkumaan ja 7.30 on herätys! Ihan rääkkäystähän tuo on.[/QUOTE]

Missä kohtaa sanotaan että ne pienet herää noin aikaisin? Mä veikkaan et ne nukkuu klo 10-11 asti ja äitikin menee uusiksi nukkumaan kun koululaiset lähtee. Voi hyvä jysäys mitä touhua!

"viima"
[QUOTE="neljän äiti";28010527]Missä kohtaa sanotaan että ne pienet herää noin aikaisin? Mä veikkaan et ne nukkuu klo 10-11 asti ja äitikin menee uusiksi nukkumaan kun koululaiset lähtee. Voi hyvä jysäys mitä touhua![/QUOTE]

toi 6v on eskari ja 4v hoidossa.

"hemuli"
ei herranjestas. kyllä minäkin syytän päiväunia siitä että lapsi ei nukahta mutta hän on sängyssä ja pysyy klo 20.10 jolloin luetaan iltasatu ja sen jälkeen lapsi pysyy siellä eikä tee mitään.

eli meillä lapsi nukahtais 19.30 ilman päiväunia. päiväunien kanssa venyy 21-21.30 asti

"hippå"
Mulle tuli kans toi lehti eilen, ja odotin, että siinä olisi seurannut jatkojuttu, että miten tämä ONGELMA on ratkaistu ja mitä apukeinoja vanhemmille on esitetty. Mutta ei. Juttu loppui tuohon, että kerrottiin että meillä nukutaan näin.

Ihan kauheaa lasten ja vanhempien kannalta. Etenkin lasten kun eoi olemitään kuria tuossa hommassa. Eikö ne vanhemmat oikeasti osaa. Noin monta lasta ja herranen aika.

Itsellä 4 pientä ja kyllä minä ne lähes joka ilta laitan yksin nukkumaan. Ja 20 mennessä meillä nukuvat kaikki lapset. Yksi on koululainen joka herää 07.15, muut sitten 8 mennessä myös. Vain nuorin tarvitsee päiväunet, hän on 1v.

Joku roti tuohon hommaan.

Totteleeko ne lapset muutenkaan noita?

"vieras"
[QUOTE="viima";28010621]mu kun ei niit väsytä mut mä toivon et joskus viel väsyttää ja ne itse tajuu et on paljon kivempi aamul herätä kun on nukkunut hyvät yöunet :)[/QUOTE]

Turhaan saatat odottaa. Mä en vielä tähänkään mennessä ole sisäistänyt tuota. Totta kai tiedän, että aamulla olisi kivempi herätä, jos olisi nukkunut hyvät yöunet, mutta toiminnassani tuo ei yleensä näy, vaan vielä pikkutunneillakin kukun hereillä... :)

"viima"
[QUOTE="vieras";28010655]Turhaan saatat odottaa. Mä en vielä tähänkään mennessä ole sisäistänyt tuota. Totta kai tiedän, että aamulla olisi kivempi herätä, jos olisi nukkunut hyvät yöunet, mutta toiminnassani tuo ei yleensä näy, vaan vielä pikkutunneillakin kukun hereillä... :)[/QUOTE]

to nyt oli vitsi, jos huomasit.

meillä 2v nukkuu päikkärit 2-3h ja menee yöunille klo 20-20.30 ilman ongelmia. mä kukun liikaa ja mies viel enemmän.

"jep"
Pisti kyllä niskavillat pystyyn eilen kun luin tuota! Meillä rasavillit 7, 6, 4 ja 1, joista kaikki muut paitsi 7v nukkuvat päiväunet. Kukaan ei pelaa yhtään murhapeliä koskaan, esikoinen pelaa jotain Panfua ja Moviestarplanettia pari kertaa viikossa, päivittäin vähän iPadilla. Ruokailut on aamupala kello 7 esikoisella, 6-vuotiaalla eskarissa kello 8 ja pienemmillä kotona siihen aikaan. Herätään 7-8 maissa, kello 12 kotona saa lounaan, kello 15 tarjoillaan välipaloa kello 17 illallinen ja 19.30 iltapala, karkkipäivisin karkkia ja joskus vaikka pullaa. Ei muuta.
20.00 6 ja 4v menevät huoneisiinsa ja luetaan iltasatu. 20.30 iltasatu loppuu ja muksut jäävät huoneisiinsa nukkumaan ja siellä pysyvät. Välillä tulevat pois, mutta palautan takaisin. 20.30 ekaluokkalainen menee lukemaan. 21.00 hänen huoneestaan sammutetaan valot. Tässä välissä 1v on mennyt jo nukkumaan.
Hyvin toimii kolmen eloisan ja yhden rauhallisen kanssa. Ei mitään ongelmaa. Ehkäpä tällä lehden mammallakin menisi, jos viitsisi yrittää? No, onnea valitsemalleen tielle. Päikkärit ovat kyllä heidän suurin ongelmansa, päikkäreisätähän tuo kaikki johtuu, ihan varmasti :christmas:

Yhteistyössä