Meidän makuuhuoneen lattialla ollut tyyny haisee ihan homeelle,mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljän äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neljän äiti82

Vieras
Asumme -78 rakennetussa okt:ssa ja eilen huomasin kun nostin tyynyn joka oli ollut koko päivän makuuhuoneen lattialla ihan sängyn vieressä että se haisi aivan selvälle homeelle.Talo on ihan alkuperäisessä kunnossa joten paljon mahdollista että hometta on(ja pakko olla koska se tyyny haisi aivan selvälle homeelle ja laitoin siihen lattialle"testiksi pyyhkeen n.tunnin ajaksi ja sekin haisi aivan homeelle).Mutta mitä ihmettä täytyy ensin tehdä?Mihin ottaa yhteyttä?Ollaan asuttu talossa reilu 7v.

Jos oireita on,niin sitten yhteys terveystarkastajaan...meille se ei tullut koska ei ollut kenelläkään mitään oireita...yhteyden voi ottaa suoraan myös sellasiin,jotka ottavat näytteitä,ilmanlaadunmittausta ei kannata ottaa,esim.hiuslakkaa jos olet laittanu,niin se nappaa sen homeeksi mittauksissa,reikiä voi porauttaa ja mittarilla ottaa puusta mittauksia,mutta sekään ei kerro totuutta,vaan varmimman tuloksen saa otattamalla materiaalinäytteet...missä kohti lattiaa oli tyyny(ulkoseinän vieressä,keskellä lattiaa...)?meillä tuli listan alta homeen hajua,kun revittiin lista irti,se tutkittiin,tehtiin seinään ja lattiaan reikiä,otettiin materiaalinäytteet,tulos oli ettei ole hometta...haju oli tullut ilmavirran mukana maaperästä...onko teillä puu vai tiilitalo?me porattiin joka kolmas tiilen sauma auki,että ilma pääsee kiertämään välipohjassa....

Asumisterveysliiton (tai joku sinne päin..) sivuilla on aika hyvin tietoa. Riippuu niin paikkakunnasta minne kannattaa ottaa yhteyttä. Mut voittehan itekin vähän tutkia missä ongelma piilee...Vesivahinko jossain vai rakenteisiin rakennusvaiheessa jäänyt kosteus? Tai jotain... meillä lattian alla ollut home aiheutti hajuja.

No ensin otat yhteyttä kunnan terveysviranomaiseen, joka osaa neuvoa asiassa. Ne voi myös tulla tekemään tutkimuksia, mutta kunnasta/kaupungista riippuen voi olla useankin kuukauden jonot. Voi niitä tutkimuksia toki teettää muuallakin, mutta itse varmaan soittaisin päivystävälle terveysviranomaiselle maanantaina ja kysyisin, mitä kannattaa tehdä.

Meillä haisee kaikki vaatteet, matot, verhot, huonekalut, aivan kaikki! Nimimerkillä homemuutto edessä, ei paljoa naurata ei! Terveys mennyt ja nyt vielä sen päälle koko omaisuus. Anteeksi oli aivan pakko kommentoida :( Tutkituta talonne ajoissa jos yhtään epäiletkään hometta!

Juu eli se tyyny oli ulkoseinän viesessä,juuri talon kulmassa..Meillä ei lapset ole hirveästi nyt sairastelleet mutta nuorimmaisella(nyt 2,5v)oli reilu vuosi sitten lähes jatkuvasti jonkin verran yskä.Ja kun tarkemmin ajattelen niin mulla on kyllä lähes aina nenä jonkin verran tukossa(olen kyllä pölyille allerginen)ja 5v poika joka nukkuu samassa huoneessa valittaa ajoittain että kurkussa on limaa.Pitänee miehelle tästä sanoa kunhan kotiutuu töistä mut meillä mies ei luultavasti ihan heti rupea selvittämään asiaakoska ei ol erahaa kuitenkaan korjata(velkää on siis pakko ottaa lisää talolainan lisäksi)Mutta minä en rupea leikkimään varsinkaan lasten terveydellä..

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti82;24651848:
Juu eli se tyyny oli ulkoseinän viesessä,juuri talon kulmassa..Meillä ei lapset ole hirveästi nyt sairastelleet mutta nuorimmaisella(nyt 2,5v)oli reilu vuosi sitten lähes jatkuvasti jonkin verran yskä.Ja kun tarkemmin ajattelen niin mulla on kyllä lähes aina nenä jonkin verran tukossa(olen kyllä pölyille allerginen)ja 5v poika joka nukkuu samassa huoneessa valittaa ajoittain että kurkussa on limaa.Pitänee miehelle tästä sanoa kunhan kotiutuu töistä mut meillä mies ei luultavasti ihan heti rupea selvittämään asiaakoska ei ol erahaa kuitenkaan korjata(velkää on siis pakko ottaa lisää talolainan lisäksi)Mutta minä en rupea leikkimään varsinkaan lasten terveydellä..

Voi olla ihan maaperän hajua, joka ei tarkoita hometta :) syksyisin usein hajuja tulee sisäilmaan.

Kunpa olisikin jotain maaperän hajuja..Pahinta vaan pelkään.Mietin jo valmiiksi kauhulla että miten hemmetissä selvitään jos talo pahastikin mätä ja joudutaan muuttamaan vaikka vuokralle jonnekin eväkkoon.Mies töissä ja minä hoidan lapsia kotona.Varmaan pakko ottaa yhteyttä kunnan terveystarkastajaan.Hyvä nyt jälkiviisaana sanoa mutta kenenkään ei pitäisi ikinä ostaa näitä vanhoja taloja..Niin ja se haju tuli minun mielestä juuri lattiasta,ei seinästä ja siinä lattiassa on muovi matto.Mutta ei kai niinkään kannata tehdä että ite repii listat iri ja sitä muovimattoa myös?

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti82;24651929:
Kunpa olisikin jotain maaperän hajuja..Pahinta vaan pelkään.Mietin jo valmiiksi kauhulla että miten hemmetissä selvitään jos talo pahastikin mätä ja joudutaan muuttamaan vaikka vuokralle jonnekin eväkkoon.Mies töissä ja minä hoidan lapsia kotona.Varmaan pakko ottaa yhteyttä kunnan terveystarkastajaan.Hyvä nyt jälkiviisaana sanoa mutta kenenkään ei pitäisi ikinä ostaa näitä vanhoja taloja..Niin ja se haju tuli minun mielestä juuri lattiasta,ei seinästä ja siinä lattiassa on muovi matto.Mutta ei kai niinkään kannata tehdä että ite repii listat iri ja sitä muovimattoa myös?

Kyllä se kannattaa repiä ja katsoa mitä alta löytyy.

No entäs jos sitä muovimattoa itse repii ja siellä näkyy jotain niin sittenkö otetaan terveystarkastajaan yhteyttä ja ne mittailee ja tekee testejä vai ruetaanko (sitten kun mahdollista)sitä vaan korjaamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti82;24652104:
No entäs jos sitä muovimattoa itse repii ja siellä näkyy jotain niin sittenkö otetaan terveystarkastajaan yhteyttä ja ne mittailee ja tekee testejä vai ruetaanko (sitten kun mahdollista)sitä vaan korjaamaan?
Jos näkyy hometta, niin eikai siinä ole enää muuta vaihtoehtoa kuin alkaa katsomaan kuinka laajalti on homeessa. Ja sen mukaan sitten remppa. En tiedä tarviiko sen kummemmin enää olla terveystarkastajaan yhteydessä. Ei kai ne mittaile enää mitään jos silmin näkee että mätä on.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti82;24652241:
Kiitos sulle..Pitää nyt rueta nukkumaan,tuntuu vaan että tätä asiaa mieti koko ajan.

onko se muovimatto alkuperäinen?jos on niin niissä muovimatoissa on alla sellainen pitkä karva,niin ne saattaa alkaa haisemaan ajan saatossa...Tuo,että on tuollaisia oireita,ei välttämättä johdu homeesta,voi olla syynä myös,että tuon ikäisissä taloissa on painovoimainen ilmanvaihto.meillä lapsilla loppui kuiva aamuyskä siihen,että teimme joka huoneeseen tuuletusluukkuun ilma räppänän.Nyt sitten kun purimme talon sisältä ihan täysin,vain ulkoseinät jäivät,niin teimme ilmastoinnin.Mutta sitä ei kannata laittaa vanhaan taloon,jos ei tee nuin mittavaa muutosta kuin me,muutoin se ilmastointilaite aiheuttaa suuret vauriot(home)...Kerta tyyny on ollut tuollaisessa paikassa,niin minä epäilen kans maaperän hajua,niinkuin meilläkin oli...tehkää ilmareikiä tiilen rakoihin ulkona niin välipohja tuultuu.sateella ja keväisin/syksyisin haju on voimakkaimmillaan...Tsemppiä ja voin sanoa,että onneksi kaikkeen löytyy aina ratkaisu,vaikka tällä hetkellä ei siltä tunnukkaan.Itse pyörin samojen asioiden kanssa viime vuonna,itkua ja miettimistä riitti,nyt ollaan voiton puolella,pian pääsemme muuttamaan takaisin kotiin.

Yhteistyössä