Me olemme olleet pienituloisia ja nyt olemme aika isotuloisia, mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ex-köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ex-köyhä

Vieras
Me olemme siitä aika harvinainen perhe, että päätimme tehdä lapset jo opiskeluaikana. Tottakai siinä etenkin mun opiskeluaika venyi, mutta en todellakaan vaihtais vuosia pois. Koko opiskeluajan elimme aikamoisessa taloudellisessa kurimuksessa kun molempien vanhemmatkin ovat aika köyhiä. Silti sitä aina selvisi, jopa kalliissa Helsingissä.

Nyt lapsemme ovat jo isompia (9-,11- ja 13-vuotiaita) ja me tienaamme aika hyvin. Eli n. 10 000 euroa bruttona tulee taloon. Tietysti tosta menee iso osa veroihin, asuntolainan lyhennyksiin jne. mutta kyllähän sitä joskus tuntuu että olis suorastaan rikas.

Silti ei tulis mieleenkään pilkata köyhiä. Ja toisaalta tiedän, että köyhät voivat olla hyvinkin onnellisia. Ja varakkaammat sitten epäonnellisia. Omaankin tuttavapiiriin kuuluu muutamia pariskuntia jotka tienaavat paljon meitäkin enemmän, mutta suhde on helvettiä ja lapset kärsii... Nää ihmiset muuten ovat yleensä kaikkein negatiivisimpia muita kohtaan. Siksi mä vähän uskon, että tämänkin palstan köyhien vähättelijät (tai ylipainoisten haukkujat tai vähemmän koulutettujen haukkujat) ovat kyllä itse jotenkin pahoinvoivia tms...

Meillä on ihan sama tilanne. Tosin eka lapsi syntyi vasta opiskeluiden loppuvaiheessa ja vasta muutaman vuoden on ollut tuollainen tulotaso. Oltiin kuitenkin yli 3-kymppiseksi asti pienituloisia ja sitä kautta on helppo samaistua niiden tilanteeseen joilla on tiukkaa. Ei myöskään olla koskaan saatu vanhemmiltamme taloudellista apua eli itse on saatu kaikki hankkia.
Nykyisestä tulotasosta huolimatta en koskaan voisi äänestää puoluetta, joka ajaa vastaavaa äärioikeistolaista ajatusmaailmaa kuin esim. kokoomusnuoret.

Yhteistyössä