" Me emme opeta lapsesta materialistia emmekä osallistu kulutusjuhlaan "

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei tullut minustakaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei tullut minustakaan

Vieras
Tuo lause kuuluu monessa keskustelussa tänään. Teenpä oman aloituksen siitä mitä yhteen ketjuun kirjoitin:

Pelkkä lahja vuori ei tee lapsesta materialismia vaan se tyyli miten normiarkea eletään.

Monessa arkipäivän asiassa opetatte lapsellenne sitä, että miten eletään leveää elämää. Esim. Asutaan isossa (monesti yli isossakin) hienossa talossa ja ajetaan kalliilla autolla. Mitä luulette, eikö tuo vaikuta lapseen? Pelkkä jouluko tekee lapsesta ahneen ihmisen ?Omassa tuttavapiirissäkin huomaa että ahneimpia ovat ne jotka ovat eläneet ns. leveämmin kuin ne jotka ovat pienituloisessa perheessä kasvaneet. Siinä tuskin joulut painaa paljoa.

Itsekin olen elänyt ns. köyhässä perheessä ja silti joulut ovat olleet juhlaa jolloin lahjoja on saatu. Minusta ei tullut materialistia eikä ahnetta. En haali rahaa, omaisuutta ja tavaraa. Lapselle tarjoan joulupukin lahjoineen kyllä mutta en usko että se tekee hänestäkään ahnetta.

Toiset tuhlaa jouluna enemmän ja toiset vähemmän. Mutta kaikki mitä ostamme on kulutusta, joten aika harva pystyy sanomaan ettei osallistu kulutushysteriaan. Sekin on järjetöntä kulutusta, että jokaisella lapsella on oma huone vaikkapa samaankin mahtuisi. Et ehkä osallistu siihen jouluna mutta uskallan väittää, että moni tuota hokeva osallistuu kuitenkin elämäntyylillään siihen.

Vielä normielämän kulisseja tärkeämpää on vanhempien opettamat arvot. Jos vanhemmat opettavat lapsille, että rakkaus ja läheiset ihmiset ovat tärkeintä, vähempiosaisia tulee auttaa ja kaikkea ei voi saada, ei lapsesta kasva ahnetta materialistia vaikka saisi kuinka monta lahjaa jouluna.

[QUOTE="vieras";27663685]Vielä normielämän kulisseja tärkeämpää on vanhempien opettamat arvot. Jos vanhemmat opettavat lapsille, että rakkaus ja läheiset ihmiset ovat tärkeintä, vähempiosaisia tulee auttaa ja kaikkea ei voi saada, ei lapsesta kasva ahnetta materialistia vaikka saisi kuinka monta lahjaa jouluna.[/QUOTE]

Totta! Samaa mieltä olen kanssasi kyllä. Lähinnä tarkoitan juuri sitä, että se pelkkä joulu ei ahneeksi kasvata vaan ne kaikki muut jutut ja sen ahneuden voi kyllä opettaa ihan niillä arkielämänjutuilla. Vaikka ei ostaisi yhtään joululahjaa niin voi lapsesta silti kasvaa ahne.

Mites pitäis toimia, kun etäisä opettaa lapselle tällaista leveää elämistä?? Jo 9 vuotiaana luulee olevansa rikkaasta perheestä, kaikkista kalleimmat ja aina parhaimmat jutut pitää olla. Tää asia tulee esille melkeimpä asiassa kuin asiassa. Kun HÄNEN isänsä on niin paraskin vielä kaikessa. Isä ostaa kaiken jne...

Ei kelpaa joku halppisjuttu kun sen pitäis olla kallein. Minä pyrin opettamaan juuri toisinpäin, mutta mitenkäs opetat? Toinen lapseni jolla eri isä, käyttäytyy ja ajattelee aivan eri tavalla kuin tämä lapsi

Totta turiset, ap.

Meilläkin oli joulu aina valtaisan lahjarikas, materiaa tuli ovista ja ikkunoista ja lahjavuori oli aina valtava.
Jotenkin kuitenkin antimaterialisti-äitimme arvot vaan puski läpi ja tavaroidenpalvojia ei suuremmassa määrin yhdestäkään lapsesta tullut aikuisena.

Mites pitäis toimia, kun etäisä opettaa lapselle tällaista leveää elämistä?? Jo 9 vuotiaana luulee olevansa rikkaasta perheestä, kaikkista kalleimmat ja aina parhaimmat jutut pitää olla. Tää asia tulee esille melkeimpä asiassa kuin asiassa. Kun HÄNEN isänsä on niin paraskin vielä kaikessa. Isä ostaa kaiken jne...

Ei kelpaa joku halppisjuttu kun sen pitäis olla kallein. Minä pyrin opettamaan juuri toisinpäin, mutta mitenkäs opetat? Toinen lapseni jolla eri isä, käyttäytyy ja ajattelee aivan eri tavalla kuin tämä lapsi

Koittaa vaan puskea sen lapsen päähän niitä omia arvoja. Ehkä ne vielä joskus menee perille.

Tässäkin tapauksessa leveää elämistä opettaa se arkielämä siellä isällä eikä pelkkä joulu... Tosi kurja tilanne, järjetön mies sanon minä :(

Eikä tietenkään leveästi elävän perheen lapsesta tule samanlaista välttämättä. Ajatuksena vaan se, että kyllä sitä materialismia opettaa moni muu asia paljon enemmän kuin joulu. Joka joulu ketjussa kun törmää tuohon lauseeseen. Ihan kuin se joulu olisi ainoa paha.

No joulunakin saa niitä juttuja isänsä luona. Esim nyt saavat yhteiseksi lahjaksi hienon jutun, MUTTA on saanut tuon saman isänsä luona jo viime jouluna (pelikonsoli) en ikinä pysty tarjoamaan lapselle mitään hienoa kun on saanut sen jo...

Nytkin tuo pelikonsoli on käytettynä hankittu ja varmasti lapsille mieluinen, oishan se kiva että toinenkin lapsi pitäisi sitä hienona juttuna, mutta eihän se ole kun tullut jo uudempi vastaava tilalle ja isänsä luona saa varmasti tänä vuonna sen uudemman version

huoh

[QUOTE="vieras";27663862]Ei vaan se tarkoittaa, että on tekopyhää huudella sieltä isosta talosta, hienojen huonekalujen ja elektroniikan joukosta, että me ei opeteta meidän lapsia materialisteiksi, toisin kuin te ketkä ostatte paljon lahjoja jouluna.[/QUOTE]

JUURI NÄIN! Tajusit pointtini! Tekopyhä on juuri oikea sana.

[QUOTE="vieras";27663862]Ei vaan se tarkoittaa, että on tekopyhää huudella sieltä isosta talosta, hienojen huonekalujen ja elektroniikan joukosta, että me ei opeteta meidän lapsia materialisteiksi, toisin kuin te ketkä ostatte paljon lahjoja jouluna.[/QUOTE]

Minua ei opetettu materialistiksi, vaikka asuinkin tuollaisessa ympäristössä.
Sen sijaan opetettiin koulunkäynnin, opiskelun ja työnteon tärkeyttä.

[QUOTE="vieras";27663901]Minua ei opetettu materialistiksi, vaikka asuinkin tuollaisessa ympäristössä.
Sen sijaan opetettiin koulunkäynnin, opiskelun ja työnteon tärkeyttä.[/QUOTE]

En mä tarkoittanutkaan, että siellä oppisi materialistiksi. Aivan kuten ei opi silloinkaan jos saa paljon lahjoja jouluna. Tärkeintä on se mitä vanhemmat opettaa ja minkälaisia arvoja jakaa lapsilleen. Mutta on se vaan silti tekopyhää valittaa toisten materialismista, jos itsellä on materiaa ihan samoissa mitoissa.

Kaikki mitä ei oikeasti tarvitse on kulutushysteriaa.

Tuon ajatuksen mukaan, varmaan suurin osa ihmisistä on kulutushysteerikkoja.
En ihan kaikkien ei tarpeellisten hankintojen vuoksi leimaisi ihmistä kulutushysteeriseksi. Tai kaiketi ensin pitää määritellä se, mikä on todella tarpeellisen hankinnan kriteeristö. Ihmisellä tulee olla ruokaa, katto pään päällä, juomaa, mahdollisuus peseytyä, vaatteet jne. Mutta tuleeko ihmisestä kulutushysteerikko, jos hän toisinaan ylittää näissä edm. asioissa sellaisen tarpeellisuusasteen. Onko esim. pieni perjantaiherkuttelu kulutushysteriaa, vaiko pientä itsensä hemmottelua? Asiaan tietysti kai vaikuttaa sekin, millaisesta näkökulmasta asiaa katsoo..

Mulla ihna sama tilanne! Varsin v-mäistä. "Isi osti mulle sitä ja tätä.. Sit me käytiin siellä ja siellä (rahaa palaa..). Miksei me, äiti, käydä joka vko hesessä/mäkkärillä/hoplopissa jne ja miksei saada joka reissulla jotain uutta lelua..?" Että näin!! Ja kaiken huippu, ettei kyseinen mies osaa huolehtia omista menoistaan yhtään, ei mtn ennakointikykyä oman talouden suhteen, eikä ees elareita maksa, kun menee niin paljon rahaa lapsiin, kun ovat hänen luonaan.. V*ttu, sanon minä :/

Tuon ajatuksen mukaan, varmaan suurin osa ihmisistä on kulutushysteerikkoja.
En ihan kaikkien ei tarpeellisten hankintojen vuoksi leimaisi ihmistä kulutushysteeriseksi. Tai kaiketi ensin pitää määritellä se, mikä on todella tarpeellisen hankinnan kriteeristö. Ihmisellä tulee olla ruokaa, katto pään päällä, juomaa, mahdollisuus peseytyä, vaatteet jne. Mutta tuleeko ihmisestä kulutushysteerikko, jos hän toisinaan ylittää näissä edm. asioissa sellaisen tarpeellisuusasteen. Onko esim. pieni perjantaiherkuttelu kulutushysteriaa, vaiko pientä itsensä hemmottelua? Asiaan tietysti kai vaikuttaa sekin, millaisesta näkökulmasta asiaa katsoo..

Niimpä. Kuten kirjoitin niin suurin osa kuluttaa ja paljon. Olen kanssasi kyllä samaa mieltä. Mutta mikäs niistä joululahjoista tekee sitä ns. pahaa kulutushysteriaa (kuten tällä palstalla käy ilmi) , jos nuo muutkin on sallittuja ? Miksi lapselle ostaminen on kulutusta mutta itsensä hemmottelu sallittua ?

Saa toki ja niinhän me monet teemmekin! Mutta kulutusjuhlaa se kuitenkin on sekin. Pointti oli se, kun täällä vouhkataan ettei osallistu kulutushysteriaan vaan opettaa lapselle muita arvoja ja siksi ei osta lahjojakaan.

Ymmärrän mitä ap ajaa takaa ja olen samaa mieltä. Ehkä kuitenkin tuossa "Me emme opeta lapsesta materialistia emmekä osallistu kulutusjuhlaan" on takana se, että haluaa opettaa lapsensa kohtuulliseksi, myös niiden lahjatoiveiden suhteen.

Mulla oli /on varakkaat vanhemmat joilla olisi ollut kaikki palikat ylelliseen elämään tarjolla. Onneksi kuitenkin ovat tolkun ihmisiä, ja vaikka meilläkin joulu oli aina juhlava ja ylenpalttinen, me lapset opimme vanhemmiltamme sen ettei joulunakaan ole syytä olla yliampuva ja toivoa esim. kännykkää, tietokonetta ja lumilautaa. Vaan valita yksi niistä isommista toiveista ja se sitten mitä todennäköisimmin toteutuu.

Mutta olen joo sitä mieltä että joulu ei tee ihmisestä materialistia vaan ne vuoden muuta päivät määräävät millainen kuluttaja lapsesta kasvaa.

Ymmärrän mitä ap ajaa takaa ja olen samaa mieltä. Ehkä kuitenkin tuossa "Me emme opeta lapsesta materialistia emmekä osallistu kulutusjuhlaan" on takana se, että haluaa opettaa lapsensa kohtuulliseksi, myös niiden lahjatoiveiden suhteen.

Mulla oli /on varakkaat vanhemmat joilla olisi ollut kaikki palikat ylelliseen elämään tarjolla. Onneksi kuitenkin ovat tolkun ihmisiä, ja vaikka meilläkin joulu oli aina juhlava ja ylenpalttinen, me lapset opimme vanhemmiltamme sen ettei joulunakaan ole syytä olla yliampuva ja toivoa esim. kännykkää, tietokonetta ja lumilautaa. Vaan valita yksi niistä isommista toiveista ja se sitten mitä todennäköisimmin toteutuu.

Mutta olen joo sitä mieltä että joulu ei tee ihmisestä materialistia vaan ne vuoden muuta päivät määräävät millainen kuluttaja lapsesta kasvaa.

Tämä on täysin totta :) Itsekin opetan lasta lahjatoiveiden ym. suhteen juuri kuten sanoit.

En vaan osaa ymmärtää sitä, että palstan mukaan joulu on se kaiken pahan alku.

Yhteistyössä