Maukkaat lihapullat. Ohje kiitos. Aina ne on vetisiä ja suolattoman oloisia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
400g jauhelihaa ja jos jätän korppujauhot pois. Tekeekö ne niistä kamalia? Ja kerma pois.
-Jauhelihaa
-Muna ja paljonko mausteita ja mitä?

Vai miten niistä saa hyvänmakuisia?

Meillä ei käytetä ollenkaan munia eikä korppujauhoja..

pelkästään:
jauhelihaa
hyvin hienoksi hakattua sipulia
korianteria(tuore/pakaste)
Garam masalaa
suolaa
paprikaa
Mustapippuria

"muussataan" yhteen. Pyöritellään pallukoiksi n. 2rkl kokoisia..uunissa n. 10-15min 200asteessa

Korppujauho on tosiaan turhaa... Paitsi joskus, kun laiskottaa, liotan lihaliemikuution vesitippaan ja silloin laitan korppujauhojakin.

Munakaan ei ole pakollinen, mutta kiinteyttäähän se niitä.

Laitan yleensä sipulin, pari silputtua valkosipulinkynttä, pari rkl sinappia, teelusikallisen suolaa, muutama ripaus maustepippuria ehdottomasti, mustapippuria tai pippurisekoitusta 1-2 tl lisäksi. Jos sattuu olemaan, silppuan sinne kourallisen persiljaa. Ellei ole, raastan joukkoon omenan tai porkkanan.

lihana paistisikanautaa tms hyvää lihaa, aurinkokuivattuja tomaatteja silppuna, ruiskorppujauhoa, kananmuna tai kaksi, suolaa, mustapippuria, punasipulia, halutessa valkosipulia, chiliä, basilikaa ja muita suosikkiyrttejä, maun mukaan taikinan tekoon, uuniin ja :p

[QUOTE="vieras";25453091]Noita on testattu ja valitettavasti maku oli kamala[/QUOTE]

Niin on. Ja minusta on kiva oppia maustamaan itse, eikä käyttämään helppoja ratkaisuja.

parhaat pullat saat näin:

400g jauhelihaa
1 kananmuna
suolaa 1-2 tl
pieni sipuli
1 maustemitta jauhettua maustepippuria
(2-3 rkl vehnäjauhoja)

sipuli pieneksi silpuksi, voit kuullottaa jos haluat. Kaikki aineet sekaisin, tee pienehköjä pullia. Ehdottomasti pitää paistaa paistinpannulla voissa, tulee parhaimman makuiset. Paista pienissä erissä.
Herkullisia!

Karppaus infon sivuilla on hyviä lihapullien ohjeita. Itse taisin viimeksi tehdä niin että j-lihan lisäksi tuli tomaatti pyreetä, juustoraastetta ja mausteita.

Korppujauhoja on aikanaan laitettu jatkeeks taikinaan. Koen etten tarvitse jatketta :)

[QUOTE="mii";25453139]oi juu ihanaa on kun tekee vähämausteisen taikinan, ja joka pullan sisään köntti aurajuustoa tai koskenlaskijaa... namm[/QUOTE]

Mä taas rakastan pötköjä, joissa on (liotettu) kuivattu luumu sisällä :p Saa olla mausteinenkin taikina, sitten joku kermainen kastike ja perunaa... Slurps!

[QUOTE="vieras";25453153]minä myös lopetin korppujauhojen käytön lihapullissa, enkä enää IKINÄ paista pullia uunissa vaan pannulla[/QUOTE]

Toi pannu taitaa olla se juju mikä niistä pullistani on puuttunut.

Possun jauhelihahan (ja yleensäkin rasvainen jauheliha) tihkuu uunissa paistettaessa hötömmäksi, kun rasva tirisee ulos pullista. Reilummin nautaa -> kiinteämpi pulla. Hirvenlihaan olen tosin sekoittanut possua tai sika-nautaa joukkoon, kun ne taas ovat turhan rasvattomia. Kokeile eri lihoja.

Yhteistyössä