Matkiminen, kopiointi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Tiedättekö sen ihmistyypin, joka matkii aivan kaikessa? Sisustuksessa, pukeutumisessa, jopa mielipiteissä? Hetken sitä jaksaa ja pienissä määrin, mutta joskus sitten menee yli ja alkaa vituttaa.

Oli "mukava" käydä pitkästä aikaa eräällä ystävälläni. Olo oli aikakin kotoisa, tuntui kuin kotiin olisi astunutkin. Hän on siis kopioinut sisustuksena aika lailla meiltä. Hän aina toitotti kuinka ei ole yhtään hänen tyyliään, mutta sopii meille.
Nyt hän yhtäkkiä tykkääkin huonekaluista, joita on meillä tai olen ostamassa. "Tämä on niin ihana tuoli!", niin ja 50 kertaa olen kertonut kuinka ostan ko. tuolin kunhan saan säästettyä rahaa. Silloin minun näyttämänäni tuoli oli "ihan ok". Nyt se on yhtäkkiä jotain aivan ihanaa ja ystäväni ei muistanutkaan, että olin halunnut juuri tuon tuolin.
Ostin kotiimme (kliseisenkin) seinätekstin, eikä mennyt yllättäen kauaa, kun sama teksti löytyi ystäväni kodista.

Halusin ostaa erään paidan, josta ystäväni ei pitänyt yhtään. Naureskeli itseasiassa tälle paidalle. Nyt hänellä on niitä kolme, kaikki eri väreissä.

Ostin lapselleni uudet matkarattaat, koska olemme lähdössä ulkomaille. Ystäväni haukkui valitsemani rattaat, mutta kuitenkin osti omalle lapselleen samat. Eikä hän ole edes puhunut, että tarvitsisi edes uusia rattaita. Varmaan hekin kohta lähtevät ulkomaille, ehkä jopa samaan kohteeseen kuin me? :)

En tiedä tajuaako ystäväni edes tätä matkimista.. Kaikki muut ovat kyllä huomanneet (yhteiset ystävämme siis). Ei minun elämäni niin ihanaa ole, että sitä täytyy näin matkia..
Juu, mielipiteet muuttuvat, mutta välillä voi jotain omaakin keksiä. Ärsyttää, enkä ole yhtään imarreltu. Pitäisikö edes?
Kai sitä pitää itse keksiä jotain ihan uutta, kunnes ystäväni kopioi senkin..

Kiitos! Helpotti, kun sain edes pienen osan purettua ulos.

tämä on näköjään yleisempikin ilmiö kuin itsekin kuvittelin. meillä puolestaan tämä 'matkija' pukee miehensä samoihin vaatteisiin kuin meikäläisen ukolla on tyyli. siis tämä on selkeä tapaus: molemmat aloimme seurustelemaan n. 4 vuotta sitten nykyisten puolisoidemme kanssa. oma mieheni sentään omasi jonkinlaisen tyylitajun kun taas kaverin ukko ei niinkään..nyt aina kun nähdään, on miehellä aina päällä jokin vaatekappale joka on mieheltäni pöllitty :D

onhan näitä pikkujuttuja kanssa kokoajan. sisustustyynyjä, kännykkätuunaus designskinsiltä, meikkisarjat joita kehuin yhtäkkiä kelpaavat, BLOGGAAMINEN oli tyhmää kunnes hän itse aloitti vuosi minun jälkeeni.

ei kai noille mitään mahda

Tiedän tunteen, itselläni OLI samanlainen ystävä. Hän matki kaikkia meidän ystäväporukassa olevia.
Ja yleensä kyseli vaatteista että mistä ostit, ja seuraavan kerran nähdessämme oli samanlainen vaate päällä.

Onneksi tämä ystävä muutti toiselle paikkakunnalle, se ei meinaan ollut todellakaan kivaa.

:D kuulostaa lähinnä huvittavalta ei haitalliselta käytökseltä.
Sisustus maun muuttumisen olen itse huomannut tämän vuoden aikana. Täysin kääntyi päälaelleen se miten tahdon kämpän värimaailman menevän. No ens vuoden alussa muutto ja pääsen vihdoin toteuttamaan itseäni vähäsen. Tähän nykyiseen kun on vaikea muuttaa mitään..

Koomiselta kuulostaa. :D

Voithan seuraavaksi tehdä testin esittelemällä kaverille kaupoissa/netistä jotain aivan kamalan näköisiä vaatteita tai huonekaluja kertoen kuinka ihania ne on ja että aikomus on ostaa sellaiset heti seuraavasta tiilistä. Sitten jäät vaan odottelemaan joko nuo löytyy kaverin luota seuraavalla vierailulla...

• Tykkää
Reactions: jjonnaaa`
Hyvä idea, Madicken!

Olen alkanut sopia tapaamisiamme jonnekkin muualle kuin meille, jottei ystäväni saa inspiraatioitaan meiltä.
Voisin ostaakin jonkun kamalan puseron, jota pitäisin vain hänen seurassaan..

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Koomiselta kuulostaa. :D

Voithan seuraavaksi tehdä testin esittelemällä kaverille kaupoissa/netistä jotain aivan kamalan näköisiä vaatteita tai huonekaluja kertoen kuinka ihania ne on ja että aikomus on ostaa sellaiset heti seuraavasta tiilistä. Sitten jäät vaan odottelemaan joko nuo löytyy kaverin luota seuraavalla vierailulla...

Sama mullakin tuli mieleen :D

Ei vaan, onhan tuo siis aika huvittavaa, siis aikuisten ihmisten kesken tuollainen matkiminen. Mutta itte ehkä ottaisin enemmän imarteluna tuollaisen, selvästikin hän arvostaa sinun tyylitajua ja makua, ja on lisäksi varmaan aika epävarma omastaan.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Hyvä idea, Madicken!

Olen alkanut sopia tapaamisiamme jonnekkin muualle kuin meille, jottei ystäväni saa inspiraatioitaan meiltä.
Voisin ostaakin jonkun kamalan puseron, jota pitäisin vain hänen seurassaan..

Nimenomaan. Rupeatte treffailemaan shoppailureissujen muodossa, sellaisina ajankohtina kun sinulla on rahat niin tiukoissa ettet pysty mitään isompaa ostamaan mutta voit toki esitellä kaverille kaikkia ihania löytöjä mitä olet tehnyt ja mistä haaveilet... Ja tietty netti on myös kätevä väline esitellä noita aarteita!

Tiiättekö tuo rumien vaatteiden ja huonekalujen esittely on aika ilkeää. Tiiän kans ite yhden matkian, joka matkii mielipiteitä. Hän vaihtaa kelkkansa suuntaa monesti, jos kuulee arvostamiensa ihmisten olevan erimieltä. Hän saattaa jopa aloittaa sellaisia keskusteluita, jonka joku muu on jutellu edellisenä päivänä ja toistaa näitä samoja juttuja monta kertaa.

Joo on aika erikoista ja joskus ärsyttävää, mut tuo ihminen on ennemmin raukka, kuin ilkeä. Ei ole kovin kypsää tollasen ihmisen kiusaaminen!

Tutulta kuulostaa, mun ystävä myös kertoilee mun hänelle kertomia juttuja ominaan. Kertoo niitä jopa minulle. :D Voisin kertoa ihan uskomattoman matkimistapauksen, mutta sitten minut jo tutut tunnistaisi. :D

Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi.

Ajakohtaista tuo oli joidenkin keskuudessa joskus yläasteella.

Lisäksi ystäväpiiriini ei kyllä kuulu yhtäkään ihmistä, jolla olisi tapan haukkua tai moittia toisten valintoja, tuttavillani on kaikilla käytöstavat.

Samaistuminen kuulostaa joltain alkeelliselta defenssiltä.
Sen sijaan (muistikuvien luuleminen omiksi, mielipiteiden sahaaminen) tahallisesti tehty, järjestelmällinen matkiminen mm. ärsyttääkseen on tosi outoa ja pimeää...

Oppurtunisteja ja epävakaita on aina. Siitä mielipiteiden vaihtelusta en hepaa.

Haha inhottavaa! Mun hyvä ystävä ei sinällään matki, mutta kilpailee kaikesta. Se on todella energiaa vievää ja olen sanonutkin siitä, mutta ei se tajua tekevänsä niin.

Miesystäväni tytär on tuollainen, täytyisi olla samat harrastukset ja samanlaiset vaatteet kuin minun tytölläni (nuorempi), ja isihän ostaa ja hoitaa.. välillä ketuttaa kyllä.

Yhteistyössä