Matkavakuutus maksuhäiriöiselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tänään maksukykyinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tänään maksukykyinen

Vieras
Yritin maksaa matkavakuutukset verkossa, mutta se ei onnistunut. Kyseessä määräaikainen vakuutus, jonka olisin siis maksanut välittömästi.

Soitto IF-asiakaspalveluun, jossa hyvin epäasiallinen toimihenkilö ilmoitti, että vakuutusta ei myönnetä, koska minulla on vielä maksuhäiriömerkintä.

Hän ei osannut/halunnut täsmentää asiaa.

Lisäksi tähän uutiseen pohjaten asia tuntuu hämmentävältä:
Maksuhäiriömerkintä ei saa enää estää vakuutuksen myöntämistä | Yle Uutiset | yle.fi

Mihin minun kannattaisi tehdä asiasta valitus?

Entä mistä kannattaisi lähteä kysymään matkavakuutusta. Reissu kahden viikon päästä. Oudoimmalta tuntuu se, että olen ennen saanut IF:ltä matkavakuutuksen, eikä minulla ole luonnollisesti mitään rästejä heille.

Maksuhäiriömerkintä estää usein vakuutuksen saannin, koska voit ns. käyttää näitä vakuutuskorvauksia hyväksesi. Jos esimerkiksi sinulle myönnettäisiin kotivakuutus ja talossasi tapahtuisi vesivahinko. Korvaus maksetaan aina vakuutuksen ottajan tilille, josta vakuutuksen ottajan tulisi se maksaa eteenpäin sille, joka tätä vesivahinkoa korjaa. Koska et ole luottokelpoinen, olettavat, ettet välttämättä maksa tätä korvausta vaan saat itsellesi sen suuren summan rahaa ja kasvatat vain ulosoton määrää. Jotkut kun elävät sen ulosottonsa kanssa hautaan asti.

Näin luin joskus netistä.

Taas niitä hyviä syitä, miksi ei kannata sitä maksuhäiriötä hankkia.

Niin ja kukaan muu ei tosiaan voi ottaa vakuutusta myöskään puolestasi, koska esimerkiksi jos henkilö A on ottanut sairasvakuutuksen henkilölle B, ei lain puitteissa henkilö A ole käytännössä velvollinen maksamaan vakuutuksen maksuja, niitä ei voi siis häneltä vaatia, vaikka olisikin vakuutuksen ottaja. Vakuutusyhtiö voi tietysti irtisanoa vakuutuksen, mutta olikohan puoli vuotta vakuutus silti voimassa, vaikkka maksuja ei maksettaisi. Ja kai tässä on taas jokin, että tämä vakuutuksen ottaja A pitää nämä korvaukset itsellään, eikä maksa niillä tämän henkilön B sairaskuluja, eikä tätä henkilöä A voida sitä vaatia tekemään tai jotain.

Palstalla on varmasti myös muita maksuhäiriöisiä, jotka ovat asian kanssa olleet tekemisissä.
Oletteko saaneet matkavakuutuksen, ja jos niin mistä?
Entä tuo mainitsemani vakuutussopimuslaki? Ainakaan henkilö puhelimessa ei ollut edes halukas keskustelemaan asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;28649834:
Eihän tuossa ole mitään järkeä, jos AP maksaa määräaikaisen matkavakuutuksensa verkkopankissa ennakkoon!!

Vakuutushan otetaan siltä varalta, että jos matkalla jotain tapahtuu, saa korvauksia. Kirjoitin, että ap:n oletetaan hyötyvän tai huijaavan vakuutusyhtiötäm, koska hän ei ole luotettava. Matkavakuutus voi toki olla vähän eri juttu siinä, että matkavakuutuksen korvaus kuuluu tälle vakuutuksen ottajalle eikä hän voi mitenkään huijata. Jos esimerkiksi matkalaukku häviää, luonnollisesti hän saa korvauksen tilille, joka hänelle kuuluu. En sitten tiedä, jos olettavat, että maksuhäiriöiset tekevät vakuutuspetoksia.

Vakuutusyhtiön ei tarvitse myöntää vapaa-ehtoista vakuutusta henkilölle, jolla on maksuhäiriömerkintä. Ei siis kannata asiasta valittaa, koska näin se vain valitettavasti menee.
Suurilla yhtiöillä, kuten Ifillä ja Pohjolalla on varaa valita asiakkaat, joten sen takia heiltä ei kannata näitä vakuutuksia edes kysellä, koska he eivät poikkeuksia tee. Alkuvuonna oli Hesarissa vertailu matkavakuutuksista, niin Fennian matkavakuutus oli kattavin. Kysyisin vakuutusta täältä. Matkatoimistot myöntävät myös Eurooppalaisen matkavakuutuksia. Uskoisin, että eiköhän jommasta kummasta onnistu. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tänään maksukykyinen;28649813:
Palstalla on varmasti myös muita maksuhäiriöisiä, jotka ovat asian kanssa olleet tekemisissä.
Oletteko saaneet matkavakuutuksen, ja jos niin mistä?
Entä tuo mainitsemani vakuutussopimuslaki? Ainakaan henkilö puhelimessa ei ollut edes halukas keskustelemaan asiasta.

Miehelläni on maksuhäiriö, siksi olen näitä juttuja joskus katsonut. Ei saanut edes harrastukseensa pakollista vakuutusta (jota ilman ei saisi harrastaa), vaikka miten ehdotti, että maksaisi maksun etukäteen. Tosiaan hänelle suoraan sanottiin, ettet urheiluvakuutusta ole saamassa koska sinulla ei ole luottotietoja eikä kukaan muu voi sitä puolestasi ottaa. Joskus on tapauksia, että jotkut ovat silti saaneet, mutta huonolta näyttää. Kannattaa toki kysellä.

Matkavakuutus on muuten meillä myös miehelle, mutta se kuuluu kotivakuutukseen, jonka ottaja olen minä. Jos se olisi erillinen, en saisi ottaa miehelle. En sitten tiedä miten eri juttu tuo on ja tuleeko korvaukset sitten minulle.

Vakuutusyhtiön ei tarvitse myöntää vapaa-ehtoista vakuutusta henkilölle, jolla on maksuhäiriömerkintä. Ei siis kannata asiasta valittaa, koska näin se vain valitettavasti menee.
Suurilla yhtiöillä, kuten Ifillä ja Pohjolalla on varaa valita asiakkaat, joten sen takia heiltä ei kannata näitä vakuutuksia edes kysellä, koska he eivät poikkeuksia tee. Alkuvuonna oli Hesarissa vertailu matkavakuutuksista, niin Fennian matkavakuutus oli kattavin. Kysyisin vakuutusta täältä. Matkatoimistot myöntävät myös Eurooppalaisen matkavakuutuksia. Uskoisin, että eiköhän jommasta kummasta onnistu. :)

Erikoisinta tässä on tietysti se, että olen hankkinut IF:ltä viime vuonna matkavakuutuksen kuukauden Yhdysvaltojen reissuun, mutta nyt ei herunut samanlaista viikon Kreikan matkalle. Velat ovat lisäksi myös maksettu, tosin maksuhäiriömerkintä seuraa. Siksi IF:n menettely ihmetyttää eniten.

Täytyy yrittää muualta. Laittakaa toki kokemuksia.

[QUOTE="vieras";28649883]Miehelläni on maksuhäiriö, siksi olen näitä juttuja joskus katsonut. Ei saanut edes harrastukseensa pakollista vakuutusta (jota ilman ei saisi harrastaa), vaikka miten ehdotti, että maksaisi maksun etukäteen. Tosiaan hänelle suoraan sanottiin, ettet urheiluvakuutusta ole saamassa koska sinulla ei ole luottotietoja eikä kukaan muu voi sitä puolestasi ottaa. Joskus on tapauksia, että jotkut ovat silti saaneet, mutta huonolta näyttää. Kannattaa toki kysellä.

Matkavakuutus on muuten meillä myös miehelle, mutta se kuuluu kotivakuutukseen, jonka ottaja olen minä. Jos se olisi erillinen, en saisi ottaa miehelle. En sitten tiedä miten eri juttu tuo on ja tuleeko korvaukset sitten minulle.[/QUOTE]

Harrastusvakuutukset ovat vapaaehtoisia, sen takia näitä ei myönnetty miehellesi. Jokaisen harrastus on ns. omavalinta, eikä kyse ole esim. lakisääteisestä liikennevakuutuksesta.
Jos vakuutus on sinun nimissäsi, niin kaikki korvaukset, jotka vakuutuksen perusteella maksetaan, tulevat sinulle.

Tuosta uutisesta vielä...en ole kyllä kuullutkaan mitään tollasesta. Eikö tuossa uutisessa sanottu, että hylkäys pitää nykyään tehdä kirjallisesti ja perustella, eikä vain ilmoittaa, ettei vakuutusta olla antamassa. Tai näin ainakin ymmärsin nopealla lukemisella. Että vakuutusyhtiö voi kyllä hylätä hakemuksen, mutta ei niin helposti kuin ennen.

Mutta tosiaan, ihan äskettäin ollaan vakuutusyhtiöihin soiteltu, eivätkä ole myöntämässä luottotiedottomille vakuutuksia.

[QUOTE="tuulia";28649901]Harrastusvakuutukset ovat vapaaehtoisia, sen takia näitä ei myönnetty miehellesi. Jokaisen harrastus on ns. omavalinta, eikä kyse ole esim. lakisääteisestä liikennevakuutuksesta.
Jos vakuutus on sinun nimissäsi, niin kaikki korvaukset, jotka vakuutuksen perusteella maksetaan, tulevat sinulle.[/QUOTE]

Siis tottakai se on "vapaaehtoinen" vakuutus, kenenkään ole pakko harrastaa, mutta eihän matkavakuutuskaan pakollinen ole. Ihan vapaaehtoinen sekin.

Tosiaan liikennevakuutus voi olla eri juttu, saako siihen tosiaan vakuutuksen vaikka olisi ulosottoa?

[QUOTE="vieras";28649920]Siis tottakai se on "vapaaehtoinen" vakuutus, kenenkään ole pakko harrastaa, mutta eihän matkavakuutuskaan pakollinen ole. Ihan vapaaehtoinen sekin. [/QUOTE]

Eipä pakollinen, mutta sairastumisen varalta sellaisen olin ottamassa, matkatavaravakuutusta en edes pyytänyt.

Jos matkustaisin yksin, en ehkä niin huolehtisi, mutta matkalle tulee mukaan myös lapseni.

Minä sain Eurooppalaiselta matkavakuutuksen, luottotietoja ei minulla ole. Sain sen huhtikuussa ja toisen kerran tämän kuun alussa. Maksoin netissä heti.

Sitä en tiedä, mitä olisi tapahtunut jos jotain olisi sattunut, olisiko vakuutusyhtiö evännyt korvaukset sitten jotenkin. En yhtään ihmettele, jos he niin tekisivät jollekin.

Yhteistyössä