Matinpoika tai matintytär..

  • Viestiketjun aloittaja nimetin
  • Ensimmäinen viesti
nimetin
Onko kellä annettu lapselle esimerkiksi toiseksi nimeksi tuolla periaatteella nimeä,että on vaikka isän mukaan "Erkintytär"? Joku ihan oikeakin nimityshän tuollekkin on,mutta en muista mikä.

Onko se tyypillisempi esim. joissain tietyissä uskontokunnissa? Mieheni haluaa antaa lapselle tuollaisen nimen ja minua se hirvittää, kuulostaa todella mauttomalle ja karsealle.... :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
En tiedä, onko tyypillisempi jossakin uskontokunnassa tms., mutta minusta ei sovi silloin, kun isän nimi on Jani, Teemu, Niko, Jere, Jesse tai joku muu nykyaikainen epämiehekäs pojannimi.
Samaa olen tälle yrittänyt sanoa. Nimi ei ole siis matti,mutta hyvin tavallinen suomalainen nimi.. On niin kova pala, kun lapselle tulee minun sukunimi eikä hänen, pakko siis saada joku tommonen tunkea siihen lisäksi..

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
En tiedä, onko tyypillisempi jossakin uskontokunnassa tms., mutta minusta ei sovi silloin, kun isän nimi on Jani, Teemu, Niko, Jere, Jesse tai joku muu nykyaikainen epämiehekäs pojannimi.
Samaa olen tälle yrittänyt sanoa. Nimi ei ole siis matti,mutta hyvin tavallinen suomalainen nimi.. On niin kova pala, kun lapselle tulee minun sukunimi eikä hänen, pakko siis saada joku tommonen tunkea siihen lisäksi..

 
auringonkukka-75
Juu, meidän naapurissa on kolme tyttöä ja kaikilla on kolmantena nimenä tuollainen. Siis tyyliin Jenna Jonna Markuntytär Virtanen. Mä en antais. Mun mielestä kuulostaa aika kauhealle.
 
ddffd
Olet aivan oikeassa. Ei sovi todellakaan suomalaiseen nimistöön.

Jos mies vaatii omaa nimeään lapsen nimeen, niin vaadi sitten sinäkin samaa. Tuleepa aikamoinen nimihirviö. Miko Jannenpoika Annanpoika Laitinen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ddffd:
Olet aivan oikeassa. Ei sovi todellakaan suomalaiseen nimistöön.

Jos mies vaatii omaa nimeään lapsen nimeen, niin vaadi sitten sinäkin samaa. Tuleepa aikamoinen nimihirviö. Miko Jannenpoika Annanpoika Laitinen.
Hän käyttää perusteluna sitä, kun lapselle tulee minun sukunimeni. Että pitää sitten olla jotain häneltäkin... huoh.
 
Ensin suurin osa peräänkuuluttaa lapsille parhaimpina tavallisia suomalaisia nimiä ja kun joku nyt on sellaisen haluamassa niin jo haukutaan rumaksi. Päättäkää jo. Nuo -tytär ja -poika loppuiset nimet ovat vanhaa ja hyvin yleisessä käytössä ollutta suomalaista nimistöperinnettä. Pieni määrä lisää yleissivistystä ei olisi ehkä teille pahitteeksi... :whistle:
 
ddffd
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ddffd:
Olet aivan oikeassa. Ei sovi todellakaan suomalaiseen nimistöön.

Jos mies vaatii omaa nimeään lapsen nimeen, niin vaadi sitten sinäkin samaa. Tuleepa aikamoinen nimihirviö. Miko Jannenpoika Annanpoika Laitinen.
Hän käyttää perusteluna sitä, kun lapselle tulee minun sukunimeni. Että pitää sitten olla jotain häneltäkin... huoh.
Puolet geeneistä on mieheltä, kyllä sen pitäisi riittää. Lapsen parasta pitäisi ajatella, eikä vanhempien. Miksi kiusata lasta karmealla väkisinväännetyllä nimellä? Aikooko miehesi jatkossakin laittaa oman napansa lapsen edelle?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Alli Huuppa:
Ensin suurin osa peräänkuuluttaa lapsille parhaimpina tavallisia suomalaisia nimiä ja kun joku nyt on sellaisen haluamassa niin jo haukutaan rumaksi. Päättäkää jo. Nuo -tytär ja -poika loppuiset nimet ovat vanhaa ja hyvin yleisessä käytössä ollutta suomalaista nimistöperinnettä. Pieni määrä lisää yleissivistystä ei olisi ehkä teille pahitteeksi... :whistle:
jeps,mutta kyse onkin siitä että nimi ei takuulla ole miehen mielestä kiva tai halua sitä siksi koska se on perinteinen vanha nimi. Vaan siksi että lapselle tulee minun sukunimi ja pakko sitten saada joku tollanen tunkea siihen..
 
mitäs jos pyytäsit isää valitsemaan etunimet ehdolla ettei tytär/poika nimeä käytetä


ja miksi sinun sukunimi onko itselläsi harvinainen sukunimi vai onko jokin muu syy kuin esim erikodissa asuminen syynä sinun nimelle
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
En tiedä, onko tyypillisempi jossakin uskontokunnassa tms., mutta minusta ei sovi silloin, kun isän nimi on Jani, Teemu, Niko, Jere, Jesse tai joku muu nykyaikainen epämiehekäs pojannimi.
Samaa olen tälle yrittänyt sanoa. Nimi ei ole siis matti,mutta hyvin tavallinen suomalainen nimi.. On niin kova pala, kun lapselle tulee minun sukunimi eikä hänen, pakko siis saada joku tommonen tunkea siihen lisäksi..
Onko se nyt paha asia, et mies tuntee tarvetta saada lapselleen oman nimensä? Vaikka sitten Matintyttären muodossa.

Mä varmaan taipuisin vaikka en nimestä tykkäis, jos se kerta on miehelle todella tärkeää.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ddffd:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ddffd:
Olet aivan oikeassa. Ei sovi todellakaan suomalaiseen nimistöön.

Jos mies vaatii omaa nimeään lapsen nimeen, niin vaadi sitten sinäkin samaa. Tuleepa aikamoinen nimihirviö. Miko Jannenpoika Annanpoika Laitinen.
Hän käyttää perusteluna sitä, kun lapselle tulee minun sukunimeni. Että pitää sitten olla jotain häneltäkin... huoh.
Puolet geeneistä on mieheltä, kyllä sen pitäisi riittää. Lapsen parasta pitäisi ajatella, eikä vanhempien. Miksi kiusata lasta karmealla väkisinväännetyllä nimellä? Aikooko miehesi jatkossakin laittaa oman napansa lapsen edelle?
Sanos muuta. Kiusaamisjuttuun hän vastaa jotain tähän tyyliin " tässä maailmassa kiusataan ja ei voi mitään ja minun lastani ei kiusata ja päläpälä" On itse joskus ollut kiusattu (puoliksi ulkomaalainen). Kai hän haluaa laittaa vahingon kiertämään en tiedä. Naurettavaa..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pikkueppu:
mitäs jos pyytäsit isää valitsemaan etunimet ehdolla ettei tytär/poika nimeä käytetä


ja miksi sinun sukunimi onko itselläsi harvinainen sukunimi vai onko jokin muu syy kuin esim erikodissa asuminen syynä sinun nimelle
Minä vaan haluan oman nimeni. Se on aatelisnimi ja haluan jatkaa sukua :D miehelläni on myös kiva sukunimi,ulkomaalainen tosin ja se on vaikea kirjoittaa ja lausua.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Moon Vaan Melonit:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
En tiedä, onko tyypillisempi jossakin uskontokunnassa tms., mutta minusta ei sovi silloin, kun isän nimi on Jani, Teemu, Niko, Jere, Jesse tai joku muu nykyaikainen epämiehekäs pojannimi.
Samaa olen tälle yrittänyt sanoa. Nimi ei ole siis matti,mutta hyvin tavallinen suomalainen nimi.. On niin kova pala, kun lapselle tulee minun sukunimi eikä hänen, pakko siis saada joku tommonen tunkea siihen lisäksi..
Onko se nyt paha asia, et mies tuntee tarvetta saada lapselleen oman nimensä? Vaikka sitten Matintyttären muodossa.

Mä varmaan taipuisin vaikka en nimestä tykkäis, jos se kerta on miehelle todella tärkeää.
Minä en taivu, koska se on minusta ihan oikeasti niin hirvittävä nimi. Ehdoton ei.. Jos olisi joku jota edes hieman siedän niin toki se sillon sopisi...

 
ap
Ainiin ja. Mieheni ei kuulu kirkkoon ja minä kuulun. Olisin halunnut kastaa lapsen ja vaikken olekkaan himouskovainen. Miehelleni on erittäin tärkeää,että lasta ei kasteta ja että se saa itse päättää isona mihin uskoo. Tässä minä taivuin piiiitkän neuvottelun jälkeen ja ikäänkuin sovittiin,että sitten lapsi saa minun sukunimeni..
 
Noi on olleet ennen sukunimiä. Ei ollut muuta kun Johansson tai Fredriksson. Onhan näitä vieläkin sukuniminä täällä. Jossain vaiheessa suomalaiset sitten tajusivat ottaa itsellensä kunnolliset sukunimet.
 
Meillä se oli vaihtoehtona, eikä todellakaan kuuluta mihkään uskontokuntaan :D
Musta sellanen on just tokana nimenä vaikkapa just kiva, tuttavapiiriin ilmestyi äskettäin isänsäpoika-nimellä paiskattu kaveri.
 

Yhteistyössä