Matalan verensokerin oireet terveellä(?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

--

Vieras
Oon 21v, normaalipainoinen ja perusterve. Kuitenkin nyt on ollu noin vuoden verran sellasta, että ilmeisesti verensokerit laskee matalalle välillä. Niin että melkeinpä tuuperrun vain ja konttaan jääkaapille, muutenkin oireet sen mukaiset (hirveä nälkä, kädet tärisee, sydän hakkaa, huono olo, saattaa oksettaa, päätä särkee, taju meinaa lähteä) , välillä tuntuu, että kuolen siihen. Esimerkiksi eilen ajattelin käydä kaupassa ennen syömistä, vaikka oli jo hiukan sellainen olo. En kuitenkaan pystynyt, vaan jouduin palaamaan ja eteisessäni makoilin lattialla. Olo on sellainen, että oikeasti kuolisin siihen, jos en saisi ruokaa aika pian, enkä todellakaan pärjäisi esim. useita päiviä ilman ruokaa, jos jotain tapahtuisi, eikä ruokaa olisi. Olo helpottaa aika nopeasti kun syön jotakin.

Ennen näin ei ollut. Mistäköhän tämä johtuu? Voiko ennakoida esim. diabetesta? Joku väitti sellaista jossakin keskustelussa. Äidilläni on ollut tyypin 2 diabetes, mikäli sillä on merkitystä.

Terveen ihmisen vs ei koskaan laske liian (vaarallisen) matalalle. Oletko mitannut vs esim. äitisi mittarilla? Ykkönen ei oireile noin, tai ainakin olisit jo kuollut... sen kanssa ei nimittäin hoitamatta elä kovinkaan kauaa. Käypä vaikka terkkarilla mittauttamassa vs tai pyydä lähetettä sokerirasitukseen.

En ole mitannut äitini mittarilla, asuu eri kaupungissa. Pitääpä käydä mittauttamassa. Tää on vaan tosi inhottavaa, aina saa pelätä, että uskallanko lähteä esim. uimahalliin ilman että tuuperrun sinne ja pitäiskö taas syödä, ettei kohta taas jne.

Kannattaa lisäksi mittauttaa verenpaineet. Liian alhainen verenpaine aiheuttaa myös pyörrytyksen oloa. Yleensä urheilijoilla on alhaiset verenpaineet.Verenpaineet voivat vaihdella eri hetkinäkin. Kuvailemasi oireet olivat myös alhaiseen verensokeriin viittaavia. Mulla on ollut sekä liian alhaiset verenpaineet että liian alhaiset verensokerit raskauden aikana. Piti vain sitten syödä parin tunnin välein. Kannattaa kumminkin tosiaan käydä terkkarilla mittauttamassa. Eräs tapa on pitää laukussa mukana aina jotain verensokeria nostavaa/tasaisena pitävää. Itsellä oli kaurakeksia tai sokerimehua. Parhaiten verensokeri pysyy kumminkin tasaisena syömällä hitaita hiilihydraatteja.

Syötkö säännöllisesti? Itse kävin lääkärissä samaisen vaivan vuoksi ja arvo oli 3.6 vaikka olin pari tuntia aiemmin syönyt.

Lääkäri ohjeisti syömään 8 kertaa päivässä. Jos syö epäsäännöllisesti, niin sokerit nousevat ja sitten elimistö luulee että ne yrittävät nousta liikaa ja romahtaa yhtäkkiä, vaikka olisi syönyt vähän aikaa sitten. Eli parin tunnin välein jotain suuhun, koitappa jos auttaa. Itselläni auttoi tuo säännöllinen syöminen. Söin silloin ehkä sen kaksi kertaa päivässä jotain.

[QUOTE="hmm";30694226]Kannattaa lisäksi mittauttaa verenpaineet. Liian alhainen verenpaine aiheuttaa myös pyörrytyksen oloa. Yleensä urheilijoilla on alhaiset verenpaineet.Verenpaineet voivat vaihdella eri hetkinäkin. Kuvailemasi oireet olivat myös alhaiseen verensokeriin viittaavia. Mulla on ollut sekä liian alhaiset verenpaineet että liian alhaiset verensokerit raskauden aikana. Piti vain sitten syödä parin tunnin välein. Kannattaa kumminkin tosiaan käydä terkkarilla mittauttamassa. Eräs tapa on pitää laukussa mukana aina jotain verensokeria nostavaa/tasaisena pitävää. Itsellä oli kaurakeksia tai sokerimehua. Parhaiten verensokeri pysyy kumminkin tasaisena syömällä hitaita hiilihydraatteja.[/QUOTE]

Mulla myös, 85/65 pahimmillaan, mutta silloin pyörryttäminen on aivan erilaista kuin alhaisissa sokereissa.

Ap kuvaili juuri samanlaisia oireita kun itselläni oli, sellainen yleinen vapina ja tuntuu että kaikki tavarat putoaa käsistä, ei kykene edes laittamaan sitä ruokaa. Itsekkin vedellyt esim puolikkaan piparitaikinan suoraan pakkasesta, kun en muutakaan siihen hätään keksinyt, mitään jauhelihoja en pystynyt alkaa paistamaan.

Siripiriä taskuun vain ap, jos tulee tilanne että alkaa heikottamaan ja mitään syötävää ei ole niin se nostaa sokereita että kykenet taas jotain itselles tekemään syötäväksi. Mutta edelleen se säännöllinen syöminen, se auttaa.

Yhteistyössä