MATALA verenpaine?

Minulla on koko raskausajan ollut matala verenpaine ja se vaikeuttaa päivittäistä eloa aika lailla. Huonoa oloa, huimausta ym... Yövuorot jouduin lopettamaan viikolla 12 koska yövuoron jälkeen silmissä sumeni niin pahoin että pyörtyminen oli lähellä.

Kysyisinkin kuinka alas verenpaine voi laskea raskausaikana "turvallisesti"? Itselläni paineet ollut alimillaan 88/51, "normaalit" arvot näin raskausaikana olleet yläpaine välillä 90-100 ja alapaine 65-55.
 
Noihin rajoihin en osaa sanoa mitään, mutta itselläni oli ihan sama juttu varsinkin ensimmäisen raskauden aikana. Verenpaine on ollut aina alhainen, joten olen oppinut, että sängystä ei pompata ylös vauhdilla ja lattianrajastakin noustaan rauhassa ylös. Minua lääkäri neuvoi syömään raskausaikana hieman enemmän suolaa, koska paineet olivat niin alhaiset ja join paljon vettä (tottumiskysymys, ei diabetes). Ota asia puheeksi neuvolassa.
 
A-M
Nou hätä, mulla oli odotusaikana ihan samat lukemat. Terkkari vaan hymyssä suin päätään pyöritellen kyseli "huimaako"? No huimashan minuu. Synnytyksen jälkeen palautui paineet normaaleiksi.
 
Mulla myös matalat verepaineet. Oli kyllä jo enne raskautta.. Raskauden loppuvaiheessa oli paineet normaalit. Mutta synnytyksen jälk. on taas matalat. Mulla on myös pulssi kova.. Lepopulssi n. 85 kertaa min. =)
 

Yhteistyössä