Matala hb -haittaa sikiölle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 20
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 20

Vieras
Pitäisiköhän käydä mittauttamassa hb, kun seuraava neuvola on vasta 3 viikon päästä. Viimeksi oli 112 ja olen kyllä aloittanut sen kräuterblutsaftin tai jotain sinnepäin, mutta olo on nyt selvästi heikentynyt. Sydän tykyttää ja silmissä sumenee usein, huono olo vaivaa ja hengästyttää helposti, levossakin. Lähinnä ajattelen sitä, että jos hb pääsee laskemaan kovin alas, onko siitä haittaa sikiölle? Uskallanko odottaa vielä 3 viikkoa?

Mulla on tippunut kaikissa raskauksissa pohjamutiin tuo, vasta synnytys auttanut. Rv 30 hidastunut tosin lasku, pahin vaihe siinä rv15-30.

Ei siitä mullekaan ole sanottu sinänsä haittaa olevan, eikä vauvalle varsinkaan. Välillisesti se huimaus voi olla vaarallista, jos kaatuu. Mutta muuta ei mun tietääkseni.

Muistathan C-vitamiinin, se on välttämätön raudan imeytymiselle. Syö paljon ruisleipää, lihaa ja appelsiinimehua. En usko että sikiölle on haittaa, sinä siinä vain kärsit.

Ok, kiitti. Hyvä, ettei ole haittaa sikiölle. Olen syönyt runsaasti verilettuja ja maksamakkaraa ja lihaa ja ruisleipää kera c-vitaminoidun tuoremehun aina rv 12 lähtien, kun hb oli 116. Ei auttanut, vaan rv 18 hb oli tosiaan 112, jolloin käskettiin jo aloittaa rautalisä. Viime raskaudessakin jouduin aloittamaan rautalisän ja silloinkin kesti pari kuukautta, ennen kuin hb alkoi lopulta nousta. Ei mulla kyllä silloin näin pahaa oloa itselläni ollut.

ei ole sikiölle haittaa ainakaan noilla lukemilla. itselläni hb laskenut raskauksien aikana alle 80. ei koskaan ole lääkärit sanoneet että siitä mitään haittaa olisi sikiölle ollut, sikiö kuulemma ottaa tarvitsemansa. oman vointisi kannalta olisi hyvä jos hb arvojasi seurattaisiin säännöllisesti. pyydä vaikka neuvolan lääkäriä kirjoittamaan sinulle jatkuva lähete labraan jossa otetaa pieni verenkuva.