Masuvaivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ria

Vieras
Hei!
Reilun kk ikäisellä vauvallamme on etenkin iltaisin sellaisia huutokohtauksia, jolloin itkee ihan täyttä kurkkua, ei mitään kitinää siis. Välillä päivänkin mittaan itkee masuvaivojaan eli itkun jälkeen tulee pieru tai kakka, tämä herättää usein unestakin. Itku menee kuitenkin tällöin nopeasti ohi. Näissä iltaitkukohtauksissa olen yleensä tarjonnut rintaa ja vauva roikkuukin koko illan yleensä rinnalla, tankkaa varmaan yötä varten. Mietin vaan, että voikohan tuo raivoaminen olla myös mahavaivaa, johon minä sitten vaan tarjoan taas syömistä... Osaisiko joku sanoa, onko edes mahdollista, että todellinen kipuitku hiljenisi rinnalla? Muistan jonkun tuttavan joskus sanoneen, ettei heillä ainakaan kipuitkuun vauva edes rintaa huolinut, jatkoi vain huutoaan. Itse kun en oikein vielä meinaa noita eri itkuja tunnistaa ja mietin, että pahennanko vaan asiaa, kun hiljennän vauvan tarjoamalla rintaa? Tulipas sekava sepustus, kiva jos joku ymmärtää pointin ja osaa auttaa....

Kuulostaa oikein tutulle. Meidän poika on nyt 4,5 kk ja itkut ovat suuriltaosin takana päin. Aikaisemmin meillä oli juuri samanlaista itkemistä. En myöskään osannut tehdä mitään muuta, kuin antaa tissiä. En osaa auttaa sen enempää, kuin että meillä itku paheni siinä 2,5 kk:n tietämissä ja päätin kokeilla vyöhyketerapiaa, koska olin kuullut tutulta sen auttavan. Yleensä vauva kuulema viedään vyöhyketerapiaan hieman aikaisemmin, mutta kyllä siitä oli apua vielä näin myöhäänkin. Joten jos itkut oikein stressaavat sinua niin suosittelen. Itse tiedän,että seuraavan lapsen kohdalla, jos samaa esiintyy, vien lapsen heti terapiaan.

meillä huutokohtauksia on joskus muttei mitenkään säännöllisesti. tuntuu, että meidän tyttö on silloin niin väsynyt, että ei jaksais edes syödä.. väsyttää, nälkä ja kaikkea ja sitten huudetaan. ja minä teen kyllä ihan mitä vaan, että saan sen loppumaan!

Mun mielestä vauva ei ime rintaa jos ei se tunnu hyvältä. jos erehdyn tarjoamaan vaavilleni sitä kun ei ole nälkä, hän huutaa kahta kauheammin ja vetää päätään pois. silloin meillä saattaa auttaa sama kainalo ja tutti suuhun.
Mun mielestä myös kannattaa ilman muuta tarjota rintaa jos vauva sillä rauhoittuu!! mikäs sen parempi ""hätään"" kuin äidin syli ja lämmin maito.

ootko muuten kokeillu nukuttaa mahallaan?
meillä on tosi hyvä juttu, siinä tulee röyhtäyksiä hyvin ja vaavi pieree pitkin yötä (ihan kuin isi, hih =) mutta ei itke öisin ennenkuin tulee nälkä. selällään nukkuessaan heräilee ja itkeskelee.

tutulta kuulostaa, just tuossa iässä meillä oli pahimmillaan alko helpottaan 2kk tietämillä. En tiedä mikä lopuksi autto, kaikkea kokeiltiin (paitsi vyöhyketerapiaa, sitä kannattaa kyllä kokeilla meiltä jäi). Kokeiltiin lisämaitoa (epäilin ettei tule tarpeeksi kun just jouduin aina rauhottamaan tissillä) mutta ei ollu siitäkään autuutta. Tuntu että ilta meni aina överiksi yliväsymyksen puolelle kun ei oikein osannut nukahtaa ja sitten lopulta joskus klo 01 saatiin tyttö nukutettua.

Iltarutiinit kannattaa ottaa käyttöön (yöpuku, pesut,iltalaulu, unirätti tmv, rauhottuminen, vimppa syöttö hämärässä jne). Meillä autto tuohon yliväsymykseen se että aloin viedä kolmannillekkin päikkäreille vaunuihin ulos nukkumaan kun sisälle ei nukkunut millään edes tissille joten oli varmasti ylikierroksilla. Tissiä mäkin tarjosin kuitenkin aina surutta, just ajatuksella että ei se syö jos ei ole nälkä. Tiedä sitten. Isompana kyllä aloin vähän kattoo kellosta jos ihan tunnin välein päiväälläkin olis pitäny olla tisuttelemassa (illalla se oli yhteen aikaan ihan normaalia tankkausväli), mutta isompana toi tiheään maidon syöminen selvästi aiheutti rauhattomuutta ja yritin viihdyttää muutoin ensin jotta sain syöttövälin pidentymään. Tietty jos ei viihtynyt ni ei muuta ku tissiä kehiin. :)Jaksamista, se menee kyllä ohi!

Meidän vaavilla oli samaa ja paljon, yöt huudettiin putkeenkin ja vasta aamulla nukkumaan... mutta kokeiltiin kaikenlaista, pääasiassa meni iän myötä kokonaan ohi. Eniten auttoi vyöhyketerapia jossa käytiin useasti. Tissiä annoin ja antasin vieläkin silloin ku lapsi itkee ja siihen rauhoittuu. Voihan olla että jatkuva syöminen vain pahentaa mutta ei mulla ainakaan ole sydäntä huudattaa toista. Aika parantaa viimeistään jos mahavaivoista kysymys. Tietty jos epäilet jotain muuta niin lääkärissä käynti voi rauhoittaa omaa mieltä. Muistan vielä hyvin miten sitä ajatteli et mikä toisella on ja tunsi ittensä tosi huonoksi. Mut sellaistahan tuo tuntuu usean äidin ja lapsen välillä olevan. Jaksamisia!