Masuvaivat iltaisin ja öisin - 4kk

tuc
Tyttö on 4kk ja maha häntä vaivaa edelleen iltaisin ja öisin.
Vaivat alkaa heti kun ollaan laittamassa nukkumaan omaan sänkyyn, johon muuten kyllä mielellään nukahtaa, silloin kun ei ole vaivoja ja esim. päivällä.
Jos ei ole vaivoja nukkumaan mennessä, niin nukahtaa nätisti mutta herää tunnin tai puolentoista päästä masun kipristelyyn :(
Huitoo ja heiluu ja polkee vimmatusti jaloilla ja ähisee ja joskus vähän itkeskelee. Ei ole koskaan mahavaivojaan varsinaisesti huutanut, mutta on selvästi tuskainen ja imee lohduksi tuttia vimmatusti.
Mahasta oikein kuulee miten ilma kurisee ja murisee suolistossa. Tunnin tai parin päästä heiluttuaan saa ilmat ulos jolloin helpottaa ja nukahtaa jo aika väsähtäneenä uudestaan. Jumppaaminen, mahan hieronta tai eri asennot harvoin auttaa tai nopeuttaa tilannetta :headwall:
Tyttö myös (9 yötä 10:stä ) ähisee ja puhisee ja herää ilmavaivoihinsa aamuyöstä.
Herää muuten syömään 2-4 kertaa yössä ja saattaa usein silloin myös piereskellä reippaasti.
Täysimetyksellä mennään vielä toistaiseksi, suihkutissien takia olen lypsänyt pahimmat paineet pois ennen imetystä ja olen nyt jo lähes vainoharhainen siitä mitä suuhuni laitan - kahvit, teet, suklaat, sitrushedelmät, mausteet ja sen sellaiset olen jättänyt pois mutta eipä ole mitään parannusta siitä tullut.
Tyttö on muuten iloinen ja tyytyväinen. Kakkaa 2-5 päivän välein normaalin näköistä maitokakkaa. Pulauttelee vähäsen mutta veikkaisin sen myös johtuvan suihkutisseistä. Niin, ja röyhtäisee hyvin lähes jokaisen syönnin jälkeen paitsi unisena öisin en ole saanut röyhtäisemään.
Mitä keksin tähän ongelmaan?
Disflatylista pulauttaa hurjasti joten se ei sovi ja cuplatonista en ole huomannut olevan apua ollenkaan. Gephilus plus-kapselit on käytössä, mutta en ole huomannut niistä olevan hyötyä..

Oletko ajatellut, että teilläkin ilmavaivat aiheutuu antamistasi maitohappobakteereista. Meilläkin tyttö kärsi eriasteisista ilmavaivoista ja kokeilin antaa maitohappobakteereja (tippoina) ja niistä aiheutui vielä enemmän ilmavaivoja. Maitohappobakteereista aiheutuu myös joillekin aikuisille tosi pahoja ilmavaivoja. Sinuna kokeilisin jättää nämä Gephilus plus-kapselit pois.

Tarinasi kuulostaa täysin samalta kuin meillä. Vauvamme on nyt 6,5 kk ja koko pieruaika on taakse jäänyttä aikaa. Meillä auttoi parhaiten kiinteiden ruokien aloitus ja alotinki ne heti 4 kk iässä ja pikku hiljaa mahan vääntö jäi pois. Lisäks meillä teki mahan vääntöö väärät d.vit.tipat. Mutta nuo yölliset pierut ja ähinät pistin aika lailla todellakin suihkuavien tissien piikkiin ja siihen että meillä poju yksinkertaisesti ei osannut syödä kunnolla. Hän veti aivan raivon vallalla maitoo ja haukko ilmaa minkä kerkes, varsinki yöllä, kun en edes röyhtäyttäny. Sitten parin tunnin päästä piereskeltiin. Puklutkin on hävinny lähes kokonaan. Niin ja itse söin kalsium lisävalmistetta ja mielestäni, kun jätin ne pois, pierut vähenivät eivätkä ainakaan haisseet......Jos jatkot menee samanlailla kuin meillä niin kohta helpottaa...tsemppiä!

Meillä suurin piirtein tuossa iässä oli muutaman kerran masu vaivoja. Tällöin myös kakka ei tullut enää joka päivä. Varasin heti ajan vyöhyketerapiaan ja jo kolmen käyntikerran jälkee vaivat helpotti. Taas kakkasi joka päivä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaa! Vyöhyketerapeutti osaa myös sanoa onko vauvan suolistossa jotain oireita ja antaa myös kotihoito-ohjeita.

Meillä pojalla 4 kk on usein aamuyöllä ilmavaivoja. Luulen että johtuu siitä kun syö yöllä 3 kertaa makuultaan ja en röyhtäytä. Vääntelyn tuloksena yleensä on pieru tai röyhtäys. Muuten meillä ei kyllä masu enää tunnu vaivaavan, suihkutissi-ilmiö kyllä täälläkin B)

Meidän neiti piereskelee myös kovasti, mutta sekä päivällä että yöllä. Päivällä saa osin korviketta, yöllä pelkkää rintaa. Päivällä röyhtäsee hyvin, yöllä en röyhtäytä koska syö "unissaan" . Pierut haisee lisäksi tosi pahalle, todella miehekkäitä pruppuja pienelle neidille... :LOL:
No, vaivan alkuperä ei ole selvinnyt meillekään, kaikki korvikkeet on kokeiltu ja olen itse vuosisadan dieetillä. Lisäksi apteekin korvikkeet kokeilussa, ens viikolla maitoaltistus. Eli allergia-asiakin selvittelyssä. Meillä rajut pulauttelut ja itkuisuus kylläkin vielä lisänä sopassa.

tuc
Olen nyt yrittänyt harventaa syöttövälejä vähäsen - neiti mielellään söisi 1,5 tunnin välein hereillä ollessaan. Imetyskertoja n. 10 vuorokaudessa. Maitohappobakteerit jätin pois (ja Jekovit-tipat tauolle). Eilinen sujui melko hyvin n. 3 tunnin syöttöväleillä ja ilta oli sitten mahan kannalta ehkä vähän parempi, vaivaa oli kyllä silti. Yöllä söi 3 kertaa, 1,5-3 tunnin välein.
Ja ensi viikolla on aika vyöhyketerapiaan :)

Meillä oli tuommoista juuri neidin kanssa kunnes maitoallergia selvisi.
Tosin kakkakin oli vihreää limalöllöä, mutta ei se kaikilla allergikoilla vihreää ole.
Sinuna kokeilsin maidon dieettaamista ja siis tällä tarkoitan kaiken maidon jättämistä pois eli tuoteselosteet tulisi tutkia erittäin tarkasti. Jos apua, niin heti allergologin vastaanotolle.

Meidän neiti vähää vaille 4kk, ja sama juttu. Päivällä nukkuu omassa sängyssä tyytyväisenä, mutta illalla ei millään ja vissiin mahavaivoja on. Neiti nukahtaa joskus jo kymmeneltä mutta herää pian ja sen jälkeen menee vähintään puoleen yöhön. Parin tunnin välein heräillään vaikka välillä oli jo pitempiä välejä. Nyt on päivisinkin alkanu olla mahavaivaa ja syömisestä ei meinaa välillä tulla mitään, edes pullosta ei suostu syömään. Oman ruokavalion muuttamisesta ei oo ollu mitään hyötyä ja disflatylia on kokeiltu. Neuvolastakaan ei tunnu saavan mitään apua.

Kannattaa käväistä yksityisellä allergologilla. Lapset voivat olla allergisia ihan mille vain, oma lapseni reagoi jopa perunaan rintamaidon välityksellä. Allergiat kannattaa tutkituttaa ajoissa, jos niitä yhtään epäilee, ettei tilanne pääse pahaksi. Jotkut lapset osaavat kieltäytyä allergisoivasta ravinnosta eli eivät juo esim. korviketta tai rintamaitoa, jos se alkaa koskemaan aina vatsaan. Kannattaa katsoa Ylen areenalta Tänään Otsikoissa maanantailta. Lähetyksen lopussa (saa muuten kelattua vetämällä hiirellä palkkia eteenpäin) on allergologi Tiina Tuomela kertomassa refluksista ja sivuaa samalla myös tuota allergisen lapsen syömisestä kieltäytymistä!

Yhteistyössä