Masentunut vai laiska?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäonnistunut yksilö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epäonnistunut yksilö

Vieras
Siinäpä vasta kysymys. Olen aina ollut niitä ihmisiä, joiden mielestä koko 'sairautta nimeltä masennus' ei ole edes olemassa vaan se on vain tekosyy aina jollekin muulle kuten laiskuudelle ja että ihmisen pitäisi vain ottaa itseään niskasta kiinni. Olen aina ollut myös erittäin ahkera, koskaan en ole tenttiä tai koetta reputtanut (enkä kovin usein saanut edes huonoja arvosanoja). Nyt neljä vuotta putkeen olen jättänyt kesälomat muille ja opiskellut jopa viikonloppuisin, usein arkenakin iltamyöhään.

Nyt minulla on kuitenkin syksystä asti mennyt huonommin ja huonommin. Jo silloin mietin että ihan kuin sabotoisin itseäni, kun en saa mitään tehtyä vaikka pitäisi ja mietin missä vika. Tänään olisi yksi iso tentti. Olin lukenut siihen äärimmäisen huonosti ja kaiken lisäksi vasta eilen illalla tajusin että siihenhän kuuluu n. 200 sivua lisää materiaalia mitä en ollut edes vilkaissut En vain ollut ottanut tarpeeksi hyvin selvää! Sain illalla hermoromahduksen - kai, en oikein tiedä millainen sekään on mutta itkin vain enkä edes oikein jaksanut liikkua ja jäin tänään vain nukkumaan - mies minut äsken raahasi sängystä ylös kahvitunnillaan. Se tentti siis olisi tänään mutten mene, makaan vain likaisissa hiuksissa ja kylpytakissa.

Kysymys kuuluu, miten tästä eteenpäin. Oma lääke olisi että ota hyvä ihminen itseäsi niskasta kiinni ja ala tekemään niitä kouluhommia tehokkaammin äläkä vain roiku netissä. Mutta... kun se toimisikin noin. Tätä on nyt siis jatkunut enenevissä määrin syksystä asti enkä enää tiedä KUINKA ottaisin itseäni niskasta ja jatkaisin. Mikään ei enää huvita.

Laiska?

Olet vain väsynyt :hug: Otappa puheeksi koulussa henk kohtainen opetussuunnitelma. Se voisi helpoittaa hieman opiskelua.

Ja helppohan se on sanoa vaikeampi toteuttaa. Muista levätä. Ei se ihminenkään loputtomiin jaksa painaa.

Puhu koulussa kuraattorin, oman opettajan, terveydenhoitajan kanssa. Niin saat asiat kuosiin koulun suhteen. Ei sielläkään tarvitse itseään loppuun polttaa. Voimia sinulle :hug:

Burn out. Voit olla myös masentunut, ainakin kuulostaa siltä. Menisin sinuna jonnekin juttelemaan, hankkisin ehkä koulusta vapaata lääkärinpaperilla tms. Laiskuutta tuo ei mielestäni ole, puristat vaan itsestäsi liikaa mehuja. Tarvitset LOMAA. Käytä loma itseesi ja mieheen, ajattele mitä haluat tulevaisuudelta ja miten pyrit päämääriin. Anna itsellesi aikaa hengähtää.

Itse kärsin burnoutista jo lukiossa. Vapaa-aika meni lukiessa ja pitkiin koulumatkoihin, kun matkustin Helsinkiin koulunpenkille. Yritin suorittaa lukion ennätysajassa ja ilman kenenkään tukea. Päivät venyivät aamuyön heräämisestä iltamyöhään. Kun ainut ystäväni sitten lähti vuodeksi vaihto-oppilaaksi menin jotenkin ihan sekaisin. Olin jumissa. En saanut aikaiseksi lukea tai edes lähteä kouluun pahimmassa tapauksessa. Juttelin koulussa asiasta kun ongelmani huomattiin (lähes heti... ) ja kävin lääkärillä. Sain vapaata ja käytin sen lukemalla Harry Potterit putkeen englanniksi pari kertaa keskellä naapurin vehnäpeltoa. :D

Mielestäni tuo kuulostaa ihan selvältä loppuunpalamiselta. Kyllähän ihminen lomaa ja vapaapäiviä tarvitsee säännöllisesti. Jos olet ne laiminlyönyt ja käyttänyt ajan työnkentelyyn ja opiskeluun, niin tuohan siitä on seurauksena. Hakeudu lääkärille ja pyydä sairaslomaa, sitten selvitä oppilaitoksen kanssa miten tauotat opintosi (ettei opiskeluaika valu hukkaan) ja hoidat itsesi kuntoon ihan rauhassa. Anna velvollisuuksien nyt olla ja keskity toipumiseen, tarvitset lepoa kipeästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Labraan:
Käy terveyskeskuksessa. Kilpirauhasen vajaatoiminta on myös synonyymi laiskuudelle.

ai niin.. kuinka voin tämänkin unohtaa.

Silloin loppusykysyllä / alkutalvella aloin kyselemään lääkäriaikaa kun tuli ensimmäinen sellainen olo että nyt en ole oma itseni. Sain ajan vasta näille viikoille, viime viikolla lääkäri (toisella käynnillä) määräsi verikokeisiin. Soittelin nyt ne tulokset kun muistutit (kiitos), ihan normaalit oli. Kilpirauhasarvo 0,95 (=?).

Mutta ei kai opiskelijoilla ole mitään sairaslomia...? Syksy meni sotkuun osaksi senkin takia kun olin kipeänä ja pitkässä antibioottikuurissa ja tein silti (huonosti) kouluhommia. Luulin että joulun jälkeen helpottaa kun alkaa uudet kurssit, mutta ei..

Ylirasitukselta kuulostaa. Ei siihen auta muuta kuin aika, lepo, elämän uudelleen rytmittäminen ja kasa vitamiineja. Joskus ei nekään!

Burn outin merkki on se, että joku aamu ei pääse ylös sängystä.

Voimia tulevaan!

Lääkäri siis kyseli jotain menneistä tapahtumista (noin neljä vuotta sitten olleita juttuja) eikä oikein ollut kiinnostunut opiskeluistani. Toisella kerralla pakotti ottamaan lääkereseptin kouraan, mutta en aio niitä lääkkeitä syödä kun haittavaikutukset kuulostaa liian pahoilta. Ajattelin että tän saisi jotenkin muutenkin menemään pois.. Mutta ei kai lomaa siis voi opintotuella elävä opiskelija saada. Työnikin lopetin syksyllä enkä ole jaksanut uusia töitä etsiä - liian kovat paineet että niiden pitäisi olla jo oman alan töitä.

Alunperin kysymyksessä oli kaksi vaihtoehtoa masentunut vai laiska, onneksi moni on lisännyt nuo vaihtoehdot mitä siihen vällille mahtuu, tuo kilppari varsinkin. Muuten jos saa ottaa kantaa yleisesti sairaus nimeltä masennus on varmasti olemassa, mutta se on jotenkin muuttunut , kaikki väsymys , laiskuus, avuttomuus yms. laitetaan masennuksen piikkiin ja silloin on puurot ja vellit sekasin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alunperin kysymyksessä oli kaksi vaihtoehtoa masentunut vai laiska, onneksi moni on lisännyt nuo vaihtoehdot mitä siihen vällille mahtuu, tuo kilppari varsinkin. Muuten jos saa ottaa kantaa yleisesti sairaus nimeltä masennus on varmasti olemassa, mutta se on jotenkin muuttunut , kaikki väsymys , laiskuus, avuttomuus yms. laitetaan masennuksen piikkiin ja silloin on puurot ja vellit sekasin.

Niinpä.. mistä sen sitten tietää mikä itsellä on.

Itse olen huomannut, että niinä päivinä kun en pääse tietokoneelle, on elämä paljon laadukkaampaa, koska tällöin tulee tehtyä ihan muita juttuja.

Ulkoilu ja luonnssa samoilu auttavat palautumisessa.

Elämä opettaa, se että olet tuominnut masennusta sairastavat laiskoiksi kostautuu nyt sinulle itsellesi. MASENNUS ON SAIRAUS, EI TAHDONALAINEN TILA! Toivottavasti meni perille.

Kyllä opiskelijallakin on oikeus sairaslomaan. Sairasloman ajalta ei vaan nosteta opintoetuuksia vaan sairauspäivärahaa. Pyydä lääkäriltä sellainen lausunto, joka oikeuttaa sinut saamaan sitä.

Miksei koulusta voisi muka saada lomaa? Itse sain. Ja siihen riitti puhuminen koulussa. Järjestimme opintosuunnitelmani uusiksi ja jouduin opiskelemaan ehkä loppupäässä vähän pidempään kuin olin aikonut, mutta päätin että oma terveyteni tulee etusijalla.

Opistotuen sijaan sinulla on mahdollisuus saada muitakin tukia, käsittääkseni ainakin. Puhelin käteen ja soittelemaan, ota asioista selvää.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040902172507ES?OpenDocument

Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
Elämä opettaa, se että olet tuominnut masennusta sairastavat laiskoiksi kostautuu nyt sinulle itsellesi. MASENNUS ON SAIRAUS, EI TAHDONALAINEN TILA! Toivottavasti meni perille.

Olisi niin hienoa jos voisin ihan täydellä sydämellä uskoa tämän. Mieskin hoki koko eilisen illan (ja tänäänkin laitellut viestejä) että älä ole niin ankara itsellesi. Toiset meistä on vain kasvatettu ajattelemaan että epäonnistumiseen ei ole varaa ja tuollaiset on kai opittava kantapään kautta.

Masennus on kehon keino sanoa NYT SEIS!!! Jos oma järki ei sitä sano. Eli kun noin hyvin itse näet, että olet ollut melko suorituskeskeinen ihminen, kehosi ja mielesi on ylirasittuneet ja sanoo että nyt on levättävä.
Masennus on luonnollinen reaktio epäluonnolliseen tapahtumaan. Sairasta olisi, jos ihminen ei tietyissä tyilanteissa masentuisi, silloin kyseessä on jonkun sortin psykopaatti. Se taas, koska luonnollinen masennus muuttuu sairaudeksi on veteen piirretty viiva. Silloinkaan, kun se on selkeästi sairaalloista siitä ei toivu ilman tahtoa. Vaikka hakisi apua, pitää silti ottaa itseään niskasta kiini ja ponnistella tietoisesti asioiden eteen. Se, mitä kenekin pitää tehdä, vaihtelee. Jonkun voi tarvita aloittaa siitä, että nousee joka aamu ylös, kunnes jonkun ajan pästä alkaa tehdä yhden kivan asian päivässä ja siitä pikkuhiljaa laajentaa toimia myös vastuihin ja velvollisuuksiin.

Kiitos linkeistä. En nyt ensimmäisenä sitä lomaa haluaisi, pitää pitää kulisseja yllä ja sairasloma vesittää ne kyllä aika heti. (En oikeasti edes tiedä kenelle niitä kulisseja pidän kun ystäviä ei ole ja sukulaiset asuvat kaukana.. itselleni kai)

Nimimerkillä hello oli hyvä ohje, aivan samanlainen kuin itse olisin sanonut jollekulle toiselle. Kerran aiemmin, 2 vuotta sitten, se auttoikin mutta silloin en ollut näin pohjalla. Pitäisi vain olla tehokkaampi että saisi tuon kaiken aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En nyt ensimmäisenä sitä lomaa haluaisi, pitää pitää kulisseja yllä ja sairasloma vesittää ne kyllä aika heti.

Noi kulissit vaan on varmin tapa tehdä itsestään täys hullu. Itse olen elänyt hyvin kulissikeskeistä elämää ja koittanut lakaista ongelmat maton alle ja sen seurauksena on menny sekä perheen elämä että talous aika vaikeasti korjattavaksi ja takana on jo liki 10 vuotta terapiaa. Tällähetkellä mieskin on joutunut nöyrtymään ja asloittamaan sen sairasloman, kun ei joulun jälkeen ole ollu mitään tuloja työkyvyttömyyden takia. Ei vaan ole luonto antanu periksi hakea sitä sairaslomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En nyt ensimmäisenä sitä lomaa haluaisi, pitää pitää kulisseja yllä ja sairasloma vesittää ne kyllä aika heti.

Noi kulissit vaan on varmin tapa tehdä itsestään täys hullu. Itse olen elänyt hyvin kulissikeskeistä elämää ja koittanut lakaista ongelmat maton alle ja sen seurauksena on menny sekä perheen elämä että talous aika vaikeasti korjattavaksi ja takana on jo liki 10 vuotta terapiaa. Tällähetkellä mieskin on joutunut nöyrtymään ja asloittamaan sen sairasloman, kun ei joulun jälkeen ole ollu mitään tuloja työkyvyttömyyden takia. Ei vaan ole luonto antanu periksi hakea sitä sairaslomaa.

Siinäpä se tuli, oikein osuva kuvaus myös minusta. Talous ei ihan vielä ole romuttunut, mutta varmaan tällä menolla. Mutta tuo kulisseissa eläminen on minulle opetettu jo ihan pikkulapsesta asti (isä oli alkoholisti ja suht hyvässä työpaikassa kuitenkin eikä esim. äidin vanhemmat saaneet saada selville edes että se polttaa tupakkaa) niin että sitä ei ihan noin vain kitketä. "Ei anna luonto periksi" niin kuin sanoit. Hulluksi en kyllä haluaisi.

Omien terveyshaasteiden kanssa vuosikymmenet kamppailtuani, olen tullut siihen tulokseen, että terveys on todellakin yksi tärkeimmistä pääomistamme. Jos se romahtaa, romahtaa kaikki muukin. Sen vuoksi olen alkanut panostaa ruokailusta ja ravintolisistä huolehtimiseen, vaikka ovatkin kalliita. Olen saanut niillä edistystä aikaiseksi. Seuraava vanha siteeraus jostakin kertoo kaiken: omasta terveydestä huolehtiminen ja sen edistäminen on paljon helmpompaa kuin menetetyn terveyden takaisinsaaminen. Tämän vuoksi on hyvä ymmärtää kulissien sivuun heittäminen ja itseensä panostamisen aloittaminen. Se voi käytännössä tarkoittaa alempaa ammattia ja/tai tuloja, mutta lisääntyvää terveyttä ja vapaa aikaa ei voita mikään.

Oot suorittajaluonne ja tehnyt liikaa töitä. Ihminen TARVITSEE lomaa. Yritä tasapainottaa koulun ja vapaa-ajan suhde. Ja niin, että se vapaa-aika on koulua/työskentelyä merkityksellisempää. Yritä rentoutua ja tehdä jotain ihan leppoisaa, hauskaa, kivaa, "turhaa"... (=ei suorittavaa harrastamista!). Jotkut vetävät sitten taas vapaa-ajankin harrastukset överiksi, jolloin kierteeseen tulee vain se lisäys, että työsuorittamisen lisäksi pitää suorittaa vielä kovemmin vapaa-aikaa, jotta pääsee irti työn suorittamisesta..