masentuneille äideille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minä

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
3 471
0
36
luin tuossa alla olevia juttuja masentuneista äideistä. minä itse olen ollut aina "helposti" väsyvä. reagoin herkästi muutoksiin ja tarviin extra energiantankkaus aikaa. ekan lapsen odotusaikana tunteet heittelehtivät ja synnytys oli pitkä ja rankka ja vei energiat. palautuminen hidasta ja yöt rikkonaiset. en ehkä suuressa määrin ol ollut masentunut. mutta pikkaisen joo. ja minun kohdalla tuo tila on tullut väsymyksen yms. jälkeen ja tottahan on jos ihminen väsyy ja "hoitaa" itseään huonosti hormonitoiminta muuttuu ja esim kilpirauhanenhan säätelee kaikkia elimistön rauhastentoimintaa. ja raskaus ja synnytys ovat niin voimakkaasti hormonitoimintaan vaikuttavia asioita, jotta kyllä se joitain ravistelee. tietty lapsen syntymä ihana asia, mutta väsynyt äiti kamppailee jaksamisesta joka päivä ja monet rakastuvat vauvoihinsa pikkuhiljaa kun oma olo kohenee, sitä varten onkin hyvä että synnyttänyt äiti saa lähipiiriltä tukea ja apua. hormoonit vaikuttavat kaikkeen kehdosta hautaan.=) hormoonithan säätelevät kehon eri toimintoja.
tuttavani oli masennuksen takia "hoidossa" monesti, mut vuosia myöhemmin selvis että syynä oli kilpirauhasen toimintahäiriö. kantsii aina punnita sitäkin vaihtoehtoa kunalkaa mieli liusua alamäkeä ja seinät kaatuu päälle.

jaksamista kaikille äideille! ja nauttikaa kevään tulosta!

Minä olin tavattoman väsynyt synnytyksen jälkeen. Olin myös samaan aikaan uneton, joten vaikea kausi oli ja nyt muistankin tuolta ajalta vain mustaa :ashamed:

Lapsen ollessa parivuotias väsymys vain yltyi ja kävin lääkärissä. Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta! Eli kyllä se todellakin voi olla masennuksen aiheuttaja. Kun sain lääkityksen, tunsin kuinka energia alkoi suorastaan virtaamaan =) Haluan tällä myös sanoa, että jos on vähääkään epäilystä oman jaksamisen kanssa niin kannattaa käydä lääkärissä. Tuo vaiva on helppo todeta verikokeella. Lääkitys on joka-aamuinen koko eliniän, mutta helppo hoitaa siis.

Yhteistyössä