Masennusta hormonikierukasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huppe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huppe

Vieras
Ovatko kaikki täällä tyytyväisiä hormonikierukkaansa (Mirena tmv.)? Onko kellään pitempään käyttäneellä esiintynyt oireita kuten saamattomuutta, masennusta, itkuherkkyyttä, levottomuutta, levottomia unia, jotka voisivat johtua nimenomaan kierukasta?

Olen käyttänyt Mirenaa kohta vuoden, ja ihmetellyt miksi olo tuntuu niin "vieraalta". Olotilaa leimaa alakuloisuus ja saamattomuus, vaikka oikeasti kaikki on hyvin. Voiko niin pienellä hormonimäärällä olla näin voimakas vaikutus? Jospa hormoniehkäisy ei sovi juuri minulle?

Onko kohtalotovereita?

MULLA OLI MASENNUSTA JA ALAKULOA, TUNTUI ETTÄ PÄIVÄT MENIVÄT ITKEÄ TUHERTAESSA VAIKKA KAIKKI OLIKIN IHAN HYVIN JA OLIN KYLLÄ ONNELLINEN..JOTEN VUODEN KESTIN JA SITTEN ALOIN MIETTIMÄÄN MUITA RATKAISUJA. NYT ON HORMONIKIERUKKA POISTETTU JA OLO SELVÄSTI PAREMPI!!!

Hei

mielenkiintoista juttua, laitatin just tuon Mirenan ja ainakaan tässä alussa ei ole muuta riesaa ollut kuin ekat kuukautiset kesti melkein kaksi viikkoa.. jalkoja särkee lähes päivittäin (lieneekö tuosta johtuvaa) ja epäilen että korkean hemoglobiinin takia lähinnä meikäläiselle tulee ongelmia. Lääkärini ei tästä tiedottanut vaan luin siitä asennuksen jälkeen.

syönkin nyt Mirenan kanssa asperiinia päivittäin, koska en halua mitään tukoksia, meinaan seurata näitä oireita korkeintaan vuoden, jos tilanne ei muutu, poistatan mokoman.

hormonikierukan halusin lähinnä kipeisiin kuukautisiin, jotka ovat erittäin runsaat, samalla menee ehkäisykin, mutta lienee tuo sterilisaatio seuraava reissu, jos tämä kierukka alkaa töikkiä.

migreeniä tulee pillereistä, mutta vaikka nytkin on ollut usein kohtauksia, en uskon kierukasta johtuvaa, koska hormomitaso niissä sopii myös imettäville. ainakin minä sen sain. en siis usko että se aiheuttaa suuria oireiluja. migreenini on pahimmillaan kevättalvella muutenkin.

Minulle tuli myös migreeniä hormonikierukasta, joskus pari kohtausta viikossa. mulla on ollut hormonikierukka moneen otteeseen, (välillä olen saanut lapsia) ja jokainen kerta on ollut hiukan erilainen. Joskus siis tätä migreeniä viimeisimmäksi painonnousua ja masennusta. ekalla kerralla nuorempana ei ollut paljon kummempia sivuvaikutuksia. Nyt otatin kierukan pois ja lapsilukukin on jo täynnä joten sterilisaatio on minulle paras ratkaisu. Ainahan näissä hormoniehkäisyissä kannattaa muistaa että mikä sopii yhdelle ei käykään toiselle, yksilöitähän me onneksi olemme.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2005 klo 10:22 Huppe kirjoitti:
Ovatko kaikki täällä tyytyväisiä hormonikierukkaansa (Mirena tmv.)? Onko kellään pitempään käyttäneellä esiintynyt oireita kuten saamattomuutta, masennusta, itkuherkkyyttä, levottomuutta, levottomia unia, jotka voisivat johtua nimenomaan kierukasta?

Olen käyttänyt Mirenaa kohta vuoden, ja ihmetellyt miksi olo tuntuu niin "vieraalta". Olotilaa leimaa alakuloisuus ja saamattomuus, vaikka oikeasti kaikki on hyvin. Voiko niin pienellä hormonimäärällä olla näin voimakas vaikutus? Jospa hormoniehkäisy ei sovi juuri minulle?

Onko kohtalotovereita?

Joo kohtalotovereita löytyy... Minä hölmö vaan pidin kierukkaa 3vuotta, kun en tajunnu, että se aiheuttaa huonon olon, masennukset ja jne.

Mullekin laitettiin just hormonikierukka kuun alussa ja nyt on ollut eka vuoto noin viikon jo, ei kiva ! Oloni on ollut aika herkkä, mutta se on tavallista kuukautisten aikana. Jospa se tästä vielä helpottuis olo..

Mulla on kans ollut hormoonikierukka mirena kohta vuoden päivät ja en ole oikein tajunnut,että siitäkö nämä kaikki ilmiöt johtuu. Nimittäin saamattomuus, painonnousu ja huono olo ovat ovat olleet riesana koko ajan. Nyt täytyy miettiä mitä tehdä...!

Minulla ollut hormonikierukka nyt reilun kolme kuukautta ja tänään otatan pois.
Jatkuvat jalkasäryt riesana ja hiukset lähtee tukuttain päästä.
Minulla ollut joskus vuosia sitten samanlainen kierukka ja silloin menetin kaikki hiukseni......silloin lääkärit ei uskoneet sen johtuvan kierukasta mutta nyt vissiin jo uskovat ettei se yksinkertaisesti sovi minulle.

Yhteistyössä