masennuslääkkeistä raskauden aikana

Heips!
Mä aloitin varmuuden vuoksi lääkityksen vasta synnytettyäni.Tarjosivat kyllä aiemmin, mutta jotenkin vaan pelotti alottaa kun vaavi viel masussa.Se riippuu tietysti kuinka huonossa kunnossa äiti on ,onko molempien etujen mukaista aloittaa lääkitys jo odotus aikana.

mardu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2004 klo 16:32 Sippe-66 kirjoitti:
Hei,

samaa mietin, uskaltaako Zoloftia aloittaa muutamaa viikkoa ennen synnytystä... onko kenelläkään siitä kokemusta
Minä käytin zoloft -mielialalääkettä koko raskauden ajan. Viikkoa ennen synnytystä lopetin koska lääkäri sanoi muuten lapselle voivan tulla vieroitusoireita (vapinaa,ärtyisyyttä). kuusi viikkoa olin ilman lääkitystä ja jälleen aloitin mutta nyt sepram (voi käyttää imetyksen aikana.)

Sippe-66

[/quote]

Minä käytin zoloft -mielialalääkettä koko raskauden ajan. Viikkoa ennen synnytystä lopetin koska lääkäri sanoi muuten lapselle voivan tulla vieroitusoireita (vapinaa,ärtyisyyttä). kuusi viikkoa olin ilman lääkitystä ja jälleen aloitin mutta nyt sepram (voi käyttää imetyksen aikana.)
[/quote]

Sanoiko lääkäri, että Sepram olisi jotenkin turvallisempi imetysaikana kuin Zoloft?

Voipi olla, että joudun kumminkin aloittamaan jo ennen synnytystä lääkityksen, tämä synnytysmasennus kun uusiutuu niin helposti...
Kolmas lapsi tulossa, ja toiveet oli jo korkealla, että ei uusiutuisi...

Zoloftia käytin minä raskausaikana ja annosta laskettiin loppuraskautta kohti. Synnytys ajankohtana annos oli 50 mg aamuisin ja vauvaani seurasin synnyttyä tarkemmin, mutta mitään vapinoita tai tärinöitä ei tullut.Lääkäri sanoi et n.5 % mahdollisuus tulla noita oireita. Annosta nostettiin synnytyksen jälkeen muutaman viikon kuluttua.

Aloitin nyt zoloftin käytön kun synnyttykseen vielä pari kuukautta, lääkäri sanoi myös minulle että lääkkeet tulisi lopettaa noin viikkoa ennen synnytystä kun muuten se voi vaikuttaa vauvaan..en muista oireita.
Sitä ei maininnut milloin lääkityksen voi aloittaa uudelleen synnytyksen jälkeen? Voi kuulemma syödä imetyksenkin aikana..
No toivotaan että lääkkeistä on todellinen hyöty ja ettei vaikuta syntyvään lapseen.

Lääke on turvallinen. Kuten sanoin n. viidellä prosentilla lapsista jotka ovat syntyneet zoloftin käytön aikana on ollut nykinää tai vapinaa ja ärtyisyyttä. Ensimmäisen vuorokauden aikana. Ei varsinaista vaaraa siitä lapselle ole.
Lääkityksen voi aloittaa heti synnytyksen jälkeen jos tarvetta. Imetysaikana saa syödä.
Omallani ei siis tullut mitään oireita.

Yhteistyössä